دکتر هادی دهقانی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر عوامل سرطان سیستم گوارشی مربوط به استفاده بی رویه از افزودنی ها مانند مواد نگهدارنده، انواع رنگ ها و اسانس های مصنوعی در مواد غذایی، تغییر رژیم غذایی، استفاده از غذاهای سریع آماده ، غذاهای چرب و سرخ کردنی و از این قبیل است که در فرد بروز می کند.
وی با اشاره به عوامل ایجاد سرطان، اظهار کرد: آلودگی، مصرف مواد دخانی، الکل، رشد و تکثیر ویروس ها و .. از جمله عوامل محیطی هستند در ایجاد سلول های سرطانی دخالت دارند.
به گفته رئیس مرکز جامع بیماری های خاص استان، همچنین وجود سابقه سرطان بین اعضای نزدیک خانواده احتمال ابتلا به این بیماری را در میان افراد افزایش می دهد.

** آموزش تنها راهکار کاهش هیجان و شاد زیستن
وی به اجرای برنامه شناسایی ژن های معیوب اشاره کرد و افزود: این امر اگر از بدو تولد و در رده های سنی مختلف انجام شود، بیماری سرطان قابل درمان و پیشگیری خواهد بود.
وی با بیان اینکه 90 درصد درمان بیماری سرطان به فرد بیمار بستگی دارد، گفت: بیشتر افراد بعد از اطلاع از بیماری خود دچار یاس و ناامیدی می شوند، آموزش تنها راهکار کاهش استرس و شاد زیستن است که سبب افزایش امید به زندگی و بعضا درمان بیماری می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد سرطان ها منجر به فوت می شود، عنوان کرد: نمی توان عدد یا رقمی بیان کرد، زیرا بهبودی یا فوت فرد به نوع سرطان، روحیه یا نداشتن روحیه بیمار، زمان مراجعه، نوع پیشرفت بیماری و ... بستگی دارد اما بیشترین آمار منجر به فوت به دلیل مراجعه دیر هنگام بوده است.

** تشخیص به موقع سرطان در درمان موثر است
رئیس مرکز جامع بیماری های خاص خراسان جنوبی می گوید: تشخیص به موقع بیماری سرطان کمک فوق العاده ای برای درمان و کاهش هزینه ها به بیمار می کند، امروزه با پیشرفت های علمی، تا 90 درصد این بیماری قابل درمان است.
دهقانی یادآور شد: مراجعه و تشخیص به موقع ،به کار درمان کمک می کند، این امر سبب می شود که بیمار مدت ها زندگی راحتی را کنار خانواده سپری کند.
وی اظهار کرد: 90 درصد هزینه های درمان بیماران سرطانی از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می شود، همچنین انجام شیمی درمانی رایگان سبب مراجعه بیش از پیش بیماران و شناسایی، تشخیص و درمان بیماری در استان و کشور شده است.
وی با بیان اینکه امید به زندگی در میان بیماران سرطانی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است، بیان کرد: همچنین تامین هزینه های درمانی توسط وزارت بهداشت سبب شد افراد مریض بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و درصدد درمان بیماری خود برآیند.

** شناسایی 970 بیمار سرطانی در خراسان جنوبی
دهقانی عنوان کرد: در حال حاضر 970 بیمار سرطانی در خراسان جنوبی شناسایی شدند و اقدام به درمان کرده اند، پیش بینی می شود حداکثر یک هزار و 200 نفر در استان به این بیماری مبتلا باشند.
وی یادآور شد: برنامه غربالگری و سرشماری بیماران سرطانی از سال 93 در مرکز جامع بیماری های خاص استان آغاز شد چرا که تشخیص به موقع اینگونه بیماری کمک فوق العاده ای به بیمار می کند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر شناسایی بیماران سرطانی در این استان مرزی با آمار ملی مطابقت دارد، کمتر از 300 نفر به روز تحت درمان هستند.
از 940کیلومتر مرز ایران و افغانستان، 465کیلومتر آن در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی قرار دارد
همچنین مدیرعامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی نهم اسفند به ایرنا گفته بود: مرکز رادیوتراپی و شیمی درمانی بیرجند که مهمترین و بزرگترین پروژه در حال احداث این مجمع در استان است در آینده نزدیک رسما راه اندازی می شود.
سید محمود حسینی افزود: برای اجرای این پروژه تاکنون 195 میلیارد ریال هزینه شده است و هم اکنون مرحله نخست آن راه اندازی شد و پذیرش بیمار از 12 روز پیش آغاز و خدمات شیمی درمانی ارائه می شود.
وی اضافه کرد: با راه اندازی این مرکز تا حدودی دغدغه بیمار و خانواده های آنان کاسته می شود و نیازی نیست مردم به مراکز درمانی خارج از استان مراجعه کنند.
وی افزود: این مرکز دارای 40 تخت مصوب است و بعد از شروع به کار مرکز رادیوتراپی، روزانه هر تعداد بیمار از داخل یا خارج استان مراجعه کنند، پذیرش خواهند شد.
مجمع خیرین سلامت استان به عنوان یک سازمان مردم نهاد برای بهره گیری درست از کمک ها و مشارکت های مردمی و هدایت آن به اولویت های مهم در حوزه سلامت فعالیت خود را به صورت رسمی از سال 89 در استان آغاز کرد.
جمعیت خراسان جنوبی در سرشماری سال 1390، 732هزار نفر است که این عدد در سرشماری سال 1395به حدود 780 هزار نفر رسید.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.