حمید مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جشنواره یاد شده در 2 بخش اصلی و جنبی اردیبهشت سال 96 برگزار می ‌شود که بخش اصلی جشنواره، شامل شعر آیینی و شعر آزاد و بخش جنبی با موضوع محیط زیست است.
وی مهلت ارسال آثار را تا پایان اسفند ماه 95 ذکر کرد و افزود: در صورتی که استقبال گسترده تر باشد، امکان تمدید زمان ارسال آثار نیز وجود دارد.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی - منطقه ‌ای شعر ابن ‌حسام، یادآور شد: یکی از اهداف برگزاری جشنواره معرفی ابن حسام شاعر گمنامی است که در دوران خود فردی بی نظیر بود.
به گزارش ایرنا مرادی اظهار کرد: برای معرفی این شاعر تاکنون هفت دوره جشنواره شعر به صورت استانی برگزار شد که با استقال خوبی همراه بود.
وی عنوان کرد: شناسایی استعدادها، ایجاد فضای مناسب برای تعامل و ارتقای سطح اشعار شاعران دانشگاهی، ایجاد دوستی و مودت بین شاعران استان‌ ها از جمله مهمترین اهداف جشنواره است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان، رونمایی کتاب شعر جشنواره را از جمله برنامه ‌های آن اعلام کرد و گفت: بعد از داوری آثار، اشعار برگزیده در کتابی با عنوان شعر « جشنواره ابن‌حسام» به چاپ می ‌رسد، همچنین تمبر یادبود جشنواره نیز رونمایی خواهد شد.
این جشنواره به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان و با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی استانداری ، دانشگاه ‌های بیرجند، علوم پزشکی، صنعتی، فرهنگیان، دانشگاه جامع علمی کاربردی، حوزه هنری استان، کانون هنرمندان و همچنین واحدهای سیستان بلوچستان، خراسان رضوی و شمالی و سمنان و سایر معاونت های فرهنگی جهادهای دانشگاهی کشور برگزار خواهد شد.
مولانا محمد بن حسام‌ الدین حسن بن شمس ‌الدین محمد خوسفی(زاده خوسف) شناخته شده به ابن حسام شاعر ایرانی در گذشته به سال 875 هجری است.
دیوان او شامل اشعاری در قالب ‌قصیده، ترجیع ‌بند، مسمط و ترکیب ‌بند است، او در قصیده از انوری، ظهیر فاریابی، خاقانی شروانی و سلمان ساوجی تأثیر گرفته‌ است.
از مهم‌ترین آثار او خاوران‌ نامه است که به تقلید از شاهنامه فردوسی سروده شده ‌است.
دیوان ابن حسام خوسفی توسط احمد احمدی بیرجندی تصحیح و منتشر شده ‌است، آرامگاه وی در شهر خوسف واقع شده و محل زیارت مردم است.
*7557* 2047 * خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.