محمد جهانبین، روز سه شنبه به ایرنا، افزود: در شهرستان نهبندان 600 کیلومتر راه عشایری وجود دارد، که در اثر سیل روزهای 29 و 30 بهمن ماه گذشته، 100کیلومتر آن تخریب و مرمت شد.
وی با بیان اینکه جلسه برنامه ریزی برای کوچ عشایر برگزار شد، افزود: امسال 152 خانوار عشایری از اول ماه اسفند از سیستان و بلوچستان برای گذراندن کوچ بهاره وارد نهبندان شدند که تا تیر ماه در منطقه مستقر خواهند بود.
به گفته وی کوچ بهاره عشایر با توجه به شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی مراتع از فروردین ماه آغاز و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد، در صورت بارندگی مناسب بیشتر عشایر شهرستان کوچ بهاره خود را در فروردین ماه سال آینده آغاز خواهند کرد.
به گفته وی به دلیل خشکسالی بیشتر چشمه ها و منابع تامین آب شرب دام و خانوار عشایری خشک شده است و جامعه عشایری به شدت در معرض تهدید تامین آب قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: برای کاهش ضرر و زیان عشایر و باقی ماندن این قشر در عرصه تولید، آبرسانی سیار از چند سال گذشته در دستور کار قرار دارد و این اداره برای آبرسانی سیار به عشایر با کمبود بودجه مواجه است.
به گزارش ایرنا،جهانبین ادامه داد: در سال جاری بیش از 15هزار متر مکعب آب برای 500خانوار عشایری شهرستان ارسال شد که این مقدار به صورت دیون حمل شده است.
وی با بیان اینکه بیشتر عشایر به صورت پراکنده در نقاط مرزی و سخت گذر شهرستان زندگی می کنند، گفت: ارسال آب برای عشایر نهبندان به سختی انجام می شود.
وی یادآور شد: جمعیت عشایر نهبندان 16 هزار و 190 نفر است که 27 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می دهند.
بهلولی، محمودی، کرده ای، اردونی، جمال زهی، یوسف زهی، آخوندی، نخعی و نوری از جمله اقوام عشایر نهبندان است که به مناطق ییلاقی تگ سهلو، دشت شورآب میان کوه، کوه باران، دشت چاهداشی و میغان کوچ می کنند.
در سال 95،به دلیل کاهش بارندگی در سال آبی 95- 94، ادامه خشکسالی و فقر مراتع کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی با تاخیر انجام شد.
در خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی زمان کوچ و مکان کوچ عشایر را مرتع و علوفه مشخص می‌کند، اگر مراتع از نظر پوشش گیاهی غنی باشد کوچ زودتر و طولانی تر انجام می شود.
همه ساله کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی از 15 اسفند آغاز و تا 15 فروردین سال بعد ادامه دارد.
نهبندان مرکز این شهرستان در 200کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
شهرستان نهبندان با بیش از 59 هزار نفر جمعیت و 26 هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.