وحید ضیائیان احمدی روز سه شنبه در کار گروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان، افزود: سطح زیرکشت زرشک شهرستان ،2هزار و 500 هکتار است که 400 هکتار از باغ های منطقه به این آفت آلوده شده است.
وی ادامه داد: شغل اصلی مردم کشاورزی است، گسترش این آفت خسارت زیادی به باغداران درمیان وارد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه باید از ورود هرگونه نهال و نهاده های کشاورزی غیرمجاز به شهرستان جلوگیری شود، بیان کرد: برخی نهال های وارداتی دچار آفت هستند که باعث آلودگی باغهای شهرستان می شود.
مسئول نمایندگی صنعت، معدن و تجارت درمیان هم گفت: باید با فروشندگان لباس دست دوم در یکشنبه بازار شهر اسدیه مرکز شهرستان برخورد شود.
مهدی صادقی ادامه داد: برای جلوگیری از فروش کالای قاچاق به صورت مکرر از واحدهای صنفی شهرستان بازرسی می شود.
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی درمیان هم گفت: در شهرستان مکانی برای نگهدای محموله های توقیفی دام، شتر و طیور نداریم.
احمد مهری، بیان کرد: بعضا به دلیل افزایش روند اداری تحویل محموله ها به اموال تملیکی، طیور تلف می شوند نیاز است مکانی برای نگهدای دام، شتر و طیور توقیفی در شهرستان در نظر گرفته شود.
10سال قبل برای نخستین بار مشاهده آفت « زنگ زرشک» در تعدادی باغ های زرشک خراسان جنوبی گزارش شد، از آن زمان تاکنون در اثر تداوم پدیده خشکسالی ، 670 هکتار از باغ های نخستین تولید کننده زرشک ایران در شرق کشور به این آفت آلوده شده است.
خراسان جنوبی با 14 هزار و 228 هکتار باغ زرشک و تولید سالانه 14 هزار و 999 تن ، 98درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد.
آفت زنگ زرشک برای نخستین بار در سال 1385در روستاهای « خوان» و « نوقند» شهرستان مرزی درمیان گزارش شد.
در این مدت 670 هکتار باغ های شهرستان های درمیان، بیرجند و زیرکوه دچار این آفت شده و شیوع آفت در باغ های زرشک استان رو به افزایش است.
به گفته کارشناسان یکی از علل شیوع آفت خشکسالی است که رمق درخت زرشک را گرفته و آهسته و آهسته جانشان را می گیرد، درختانی که با شرایط آب و هوایی استان بومی گزینی شده اند.
افزایش آفت زنگ زرشک باعث نگرانی کشاورزان استان شد، درخت زرشک هر دو سال یکبار محصول می دهد و به ثمر نشستن هر درخت پنج الی شش سال زمان می برد.
شهرستان درمیان پنج هزار و 797 کیلومتر مربع وسعت دارد، این شهرستان 70 کیلومتر با افغانستان مرز دارد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.