مهدی عصمتی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرایند خرید پشم، مو و کرک عشایر خراسان جنوبی توسط ۱۱ تشکل دارای مجوز این استان انجام می‌شود.

وی گفت: امسال برنامه‌ریزی کردیم برای حذف واسطه‌ها، تعاونی‌های عشایری دارای مجوز، پشم را با قیمت توافقی خریداری کنند و با این اقدام عشایر به سود واقعی محصول خود خواهند رسید.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی از پیش‌بینی جمع آوری ۸۰۰ تن کرک، مو و پشم توسط عشایر استان در سال جاری خبر داد و گفت: برداشت این محصولات دامی نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه معمولا کار پشم‌ چینی از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه دارد.

وی پشم مرغوب را یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی دام‌های عشایر استان در مناطق مختلف دانست و گفت: پشم چینی دام‌های عشایر در فصول بهار و پاییز انجام می‌شود که البته بیشترین برداشت پشم را عشایر در فصل بهار دارند.

عصمتی پور اظهار داشت: وضعیت مناسب مراتع در سال جاری باعث خوشحالی عشایر استان شده است و امسال برداشت محصولات دامی و لبنی عشایر افزایش چشمگیری خواهد داشت.

عشایر قبل از پشم چینی، گوسفندان را در یک رودخانه می‌شویند تا پشم گوسفندان تمیز شود و پس از خشک شدن پشم گوسفندان، پشم چینی به صورت گروهی و دسته جمعی آغاز می‌شود.

پشم یکی از مواد اصلی و اولیه در صنایع نساجی و تهیه پوشاک بوده و علاوه بر نساجی و قالیبافی در زمینه‌های بافندگی گلیم، جاجیم و توبره نیز پرکاربرد است.

یک میلیون دام سبک و سنگین، ۳۴ درصد دام سبک استان، ۴۰ درصد مراتع، ۳۰ درصد تولیدات دامی و ۲۵ درصد صنایع دستی استان خراسان جنوبی در اختیار عشایر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.