خبرگزاری‌مهر، گروه استان‌ها: اخبار رسانه‌ها، گفته‌های مسئولان و کارشناسان را که مرور کنیم به یک نتیجه می‌رسیم و آن هم تأکید بر این نکته است که کرونا هنوز در کشور ما مهار نشده و با بی‌مبالاتی ساده شاید شاهد اوج گرفتن دوباره کرونا باشیم.

اینکه هنوز مردم باید چون روزهای اول مراعات مسائل بهداشتی را داشته باشند، یعنی هنوز نیاز به محلول ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش وجود دارد و باید عموم جامعه به راحتی به این اقلام بهداشتی دسترسی داشته باشند.

باید دوباره سری به داروخانه‌ها بزنیم و دریابیم که آیا این محصولات به سهولت در دسترس مردم قرار دارد یا خیر؟

با رعایت همه مؤلفه‌های بهداشتی به چند داروخانه سطح شهر بیرجند سری می‌زنیم، داروخانه‌هایی که بیشتر آنان در اطراف بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند قرار دارند و جز معدود اصنافی محسوب می‌شوند که در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجازه فعالیت دارند.

محلول ضدعفونی‌کننده فراوان، ماسک و دستکش نایاب

در اکثر این داروخانه‌ها محلول ضدعفونی‌کننده به حد نیاز و گاه در برندهای مختلف و با قیمت‌های متعدد وجود دارد و از این نظر مردم مشکلی نداشتند اما چون روزهای اول شیوع کرونا همچنان پشت شیشه برخی از داروخانه نوشته بود «ماسک و دستکش وجود ندارد».

وقتی از متصدی یکی از داروخانه‌ها علت کمبود ماسک و دستکش را می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد که فروش این اقلام باید با اجازه معاونت غذا و دارو باشد و هر وقت این اقلام را در اختیار ما قرار بدهند حتماً آن را توزیع می‌کنیم.

ام‌البنین بارانی یکی از شهروندان بیرجندی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: مسئولین تأکید دارند که مردم تصور نکنند که با پایان تعطیلات کرونا تمام شده است.

کمبود ماسک با میزان تولیدات استان همخوانی ندارد

وی بیان‌کرد: اما انگار متولیان تأمین اقلام بهداشتی تصور کرده‌اند که کرونا تمام شده است چون نه ماسک و نه دستکش در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود در حالی که برخی از شهروندان به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای نیاز به ماسک دارند.

بارانی یادآور شد: البته خوشبختانه ژل ضدعفونی‌کننده دست و محلول ضدعفونی‌کننده سطوح به اندازه کافی در داروخانه‌ها وجود دارد که از این جهت باید از تولیدکنندگان این محصولات و متولیان امر تشکر کرد.

لیلا قربانی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی گفت: در برخی از واحدهای صنفی و مغازه‌ها خرید دستکش و تحویل آن به این شرط صورت می‌گیرد که از قبل نام خود را برای خرید محصول ثبت کرده باشیم.

وی ادامه‌داد: شاید در ابتدای شیوع کرونا کمبود اقلام بهداشتی به دلایل عدیده‌ای پذیرفتنی بود ولی با گذشت بیش از ۴۵ روز از شیوع کرونا این موضوع پذیرفتنی نیست.

ماسک‌های سوپر مارکتی و نبود نظارت

قربانی افزود: هر روز از رسانه‌های مختلف خبر تولید ماسک در کارگاه‌های تولیدی را می‌شنویم و این مسئله چرایی کمبود ماسک را در ذهن‌ها بیشتر می‌کند و افراد به دنبال پاسخ قانع کننده‌ای هستند.

این شهروند خراسان‌جنوبی یادآور شد: البته برخی از اقلام بهداشتی چون محلول ضدعفونی‌کننده به اندازه کافی وجود دارد و در این زمینه کمبودی نیست.

نکته قابل توجه و تأمل این است در حالی در داروخانه‌ها اقلام بهداشتی چون ماسک وجود ندارد که در پشت شیشه برخی سوپرمارکت‌ها می‌توان برگه‌ای را دید که روی آن نوشته شده «ماسک موجود می باشد».

این موضوع نیز از جمله دغدغه‌هایی است که شهروندان در گفته‌های خود مطرح می‌کنند و موجب نگرانی آنان شده است.

لیلا محمدی فر در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در مواردی فروش ماسک در سوپرمارکت‌های سطح شهر دیده می‌شود که عمده آنان توسط افراد در محیط خانه و بدون رعایت استانداردهای لازم تهیه شده است.

این شهروند خراسان‌جنوبی اظهارکرد: متأسفانه مردم نیز به واسطه نیاز به این اقلام آن را از سوپرمارکت‌ها با قیمت‌های متفاوتی که نظارتی بر آن نیست تهیه می‌کنند و حتی معلوم نیست از نظر پزشکی چقدر این ماسک‌های استاندارد بوده و از ورود ویروس به محیط دهان و بینی جلوگیری می‌کند.

سودجویی به قیمت عرضه ماسک بی کیفیت

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی ۱۸ فروردین به رسانه‌های گروهی گفت: در راستای نظارت بر شبکه تولید، تأمین و عرضه کالاهای بهداشتی و سلامت محور با رصد اطلاعاتی و در گشت مشترک با سازمان اطلاعات سپاه خراسان جنوبی از محل یک شرکت تعداد ۵ هزار و ۴۰۱ عدد انواع ماسک فاقد کیفیت کشف و ضبط شد.

وی افزود: از این تعداد ماسک پنج هزار و ۲ ماسک دولایه و سه لایه غیرمجاز و بی‌کیفیت و تعداد ۳۹۹ ماسک شش لایه فیلتر دار و FFP۲ فاقد کیفیت توقیف و پرونده تخلف فرد مورد نظر تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به برخورد قاطع و بدون اغماض با متخلفان و سو استفاده کنندگان در حوزه سلامت مردم گفت: همچنین با دستور دادستان محل شرکت متخلف مذکور پلمپ و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد.

ماسک‌های تولیدی به اندازه نیاز کادر درمانی است

غلامرضا آهنی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: هر چند گروه‌های زیادی برای تولید ماسک از ما مجوز گرفته‌اند ولی میزان ماسک‌های تحویل داده شده تنها به اندازه تأمین نیاز کادر درمانی است.

وی بیان‌کرد: البته از نظر میزان ماسک تولیدی در کل کشور به مرور وضعیت بهتر می‌شود و نگرانی‌ها کمتر خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به این سوال که چرا در مقطعی ماسک در داروخانه‌ها وجود داشته و الان با کمبود رو به رو هستیم، یادآور شد: در برهه‌ای با رایزنی‌های استاندار خراسان‌جنوبی با دیگر استان‌ها ۷۰ هزار ماسک وارد خراسان‌جنوبی شد.

آهنی گفت: این ۷۰ هزار ماسک در داروخانه‌های خراسان‌جنوبی توزیع و در اختیار مردم قرار گرفت.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در حوزه تأمین نیاز خراسان‌جنوبی به ماسک صادر شدن اولین مجوز تولید ماسک n۹۵ در استان بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: این کارگاه تولیدی واقع در شهر بیرجند روزانه حدود ۳۰۰ عدد ماسک n۹۵ تولید و جهت عرضه به مراکز درمانی به معاونت غذا و دارو دانشگاه تحویل خواهد داد.

واردات ۴۰۰ هزار قطعه ماسک به استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز پیش از این در خبری که روابط عمومی استانداری منتشر کرد گفته بود: با پیگیری‌های استاندار، علاوه بر سهمیه‌ای که وزارت بهداشت برای استان تعیین کرده، تا این لحظه بیش از ۴۰۰ هزار قطعه ماسک سه لایه وارد استان شده است.

عابدی از فعال شدن برخی واحدهای تولید ماسک در سطح استان هم گفت و افزود: با دستور استاندار، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به یکی از واحدها که برای تولید ماسک N95 اعلام آمادگی کرده بود، پرداخت شد.

وی تأکید کرد: این واحد تولیدی قرار است روزانه هزار قطعه ماسک را به دانشگاه علوم پزشکی تحویل دهد.

تولید ۱۰۰ هزار دستکش در استان

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تمام ماسک‌های تولیدی استان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد تا استریل شده بعد توزیع شوند.

عابدی سپس از تغییر خط تولیدی یکی از کارخانجات استان برای تأمین اسپری ضد عفونی کننده دست گفت و خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های استاندار و تأمین الکل مورد نیاز این کارخانه، نیاز استان به اسپری ضد عفونی کننده دست برطرف شده است.

وی متذکر شد: در خصوص ضدعفونی‌کننده های سطوح از گذشته مشکل نداشته‌ایم و در حال حاضر هم واحدهای مرتبط در حال تولید هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی در مورد اقدامات استان برای تأمین دستکش هم گفت: تغییر خط تولید یکی از کارخانجات تولید پلاستیک فریزر استان از مهمترین اقدامات در این زمینه بود.

عابدی تصریح کرد: این واحد، کارش را با تولید ۱۵ هزار جفت دستکش شروع کرده و الان در حال تولید ۱۰۰ هزار دستکش است.

وی ادامه داد: با اعلام آمادگی یکی دیگر از واحدهای تولیدی استان، به زودی در زمینه دستکش هم رفع نیاز خواهیم شد.

همچنین طبق آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت هر سه روز ۳ هزار و ۸۰۰ قطعه ماسک در استان تولید می‌شود.

آمارهای سوال برانگیز

پیش از این روابط عمومی معاونت غذا و داروی علوم پزشکی در خبری اعلام کرد: تاکنون ۱۰ واحد تولیدی از معاونت غذا و دارو دانشگاه مجوز تولید ماسک دریافت کرده‌اند که با توجه به اظهارات تولیدکنندگان روزانه حداقل ۲۵ هزار عدد ماسک تولید و پس از قرنطینه گذاری از چند روز آینده از طریق داروخانه‌ها و سایر مراکز معتبر عرضه خواهند کرد.

همچنین عنوان شده بود: با تجهیز دو کارگاه تولیدی استان به ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ظرفیت تولید ماسک این کارگاه‌ها در صورت تأمین مواد اولیه به روزانه بیش از ۵۰ هزار ماسک خواهد رسید.

همچنین غلامرضا آهنی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در خبری اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا ویروس تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ جفت دستکش برای استان تأمین و تهیه شده که از این تعداد بخش مهمی در اختیار مراکز درمانی و بهداشتی قرار گرفته و بالغ بر ۲۵۰ هزار جفت نیز در سطح دارو خانه‌ها برای مردم و اصناف توزیع شده است.

وی ادامه داد: بزودی ۲۰۰ هزار جفت دستکش دیگر نیز تأمین و توزیع خواهد شد.

آهنی موضوع تأمین ماسک را از جمله مهمترین دغدغه‌های این معاونت ذکر کرد و افزود: با توجه به کمبود سراسری ماسک استفاده از ظرفیت‌های درون استانی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا تاکنون بررسی فنی، کارشناسی بیش از ۷۰ نمونه ماسک تولیدی درون استانی و ارائه راهنمای‌های لازم به متقاضیان و ارائه دهندگان نمونه ماسک‌های تولیدی انجام شد که از این تعداد ۱۰ واحد متقاضی موفق به اخذ مجوز تولید شدند که با توجه به اظهارات تولیدکنندگان می‌بایست روزانه حداقل ۲۵ هزار عدد ماسک تولید که بزودی از طریق مراکز معتبر عرضه خواهد شد.

اگر چه آمار متناقضی از سوی مسئولان علوم پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و استانداری در استان در زمینه تولید ماسک در استان ارائه می‌شود و رقم‌هایی همیشه قرار است افزایش پیدا کند اما اکثریت مردم همچنان از این تولیدات بی نصیب بوده و در این زمینه گلایه مند هستند و باید در این زمینه تدبیری اندیشید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.