سید عبدالحمید احمدی روز پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی مدیران و نخبگان فرهنگی استان خراسان جنوبی با محوریت تبیین گام دوم انقلاب افزود: ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به فشار خون ابتلا دارند و جمعیت دیابتی ما نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته که اینها به معنای بحران است.

وی گفت: شیوع کم‌تحرکی در خراسان جنوبی ۵۱ درصد است که در مقایسه با میانگین کشوری که ۵۷ درصد بوده، آمار خوبی است اما همین ۵۱ درصد عدد بزرگی است و نیمی از جمعیت استان با مشکل کم‌تحرکی دست و پنجه نرم می‌کنند.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: باید توازن در ورزش ایجاد شود چون نیاز واقعی جامعه توازن است و اولویت‌ها باید برای ورزش همگانی باشد.

وی گفت: ورزش همگانی حق الناس است و باید این حق را به درستی ادا کنیم، در قانون اساسی هم ورزش برای همه توصیه شده که باید در گام دوم این نقیصه بزرگ را اصلاح کنیم.

احمدی اظهار داشت: ورزش قهرمانی در جای خود ارزشمند است اما هیچ کس به ما این حق را نداده که همه اعتبار کشور را خرج یک جمع کوچک به عنوان قهرمان ورزشی کنیم.

وی گفت: هم‌افزایی بین دستگاه‌ها از رویکردهای ما در وزارت ورزش و جوانان است و در حوزه مدیریت شهری و شهرداری‌ها باید ظرفیت‌ها از طریق هم‌افزایی در بخش ورزش همگانی هزینه شود که بهترین ظرفیت ممکن برای توسعه ورزش شهروندی است.

احمدی بیان کرد: در حوزه ورزش همگانی باید گام‌های بلندتری برداشته شود چون جمعیت کارگری ما ۱۴ میلیون نفر و جمعیت دانش آموزی ما هم ۱۴ میلیون نفر است و باید ساز و کار فعال کردن و درگیر شدن ۱۴ میلیون نفر قشر دانش‌آموزی با ورزش همگانی ایجاد شود.

وی افزود: حوزه دانشجویی ما پنج میلیون نفر جمعیت دارد و ورزش همگانی برای حوزه بانوان باید جدی‌تر دنبال شود چون میزان کم تحرکی در بانوان کشور ۶۵ درصد است و در بخش سالمندی جمعیت ما به این سمت در حال حرکت است و ۴۰ سال آینده در هرم جمعیتی کشور با بحران مواجه می‌شویم.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: در بخش کودکان هم باید برنامه‌ریزی ویژه شود که ما سعی کردیم در حوزه همگانی این اقشار جمعیتی مهم را شناسایی و زمینه‌های تعامل با نهادهای ذیربط را برقرار کنیم.

وزارت ورزش و جوانان به دنبال اصلاح نگرش است

او گفت: در حوزه ورزش همگانی به دنبال اصلاح نگرش هستیم و باید تلاش بیشتری برای افزایش سواد ورزشی مردم و ایجاد نگرش مناسب و مطلوب در جامعه نسبت به ورزش انجام دهیم.

احمدی بیان کرد: صدا و سیما باید بهتر پای کار باشد و بیشتر به ورزش همگانی که ورزش در خدمت مردم و برای مردم است، توجه کند.

وی افزود: تاکنون صدا و سیما بیشتر به سراغ ورزش قهرمانی رفته اما ما بیشتر از تماشاگر ورزشی، مردم ورزشکار می‌خواهیم زیرا وقتی آمارهای بخش سلامت منتشر می‌شود بحران را نشان می‌دهد.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: گام‌های بلندی برداشته شده و رخدادهای خوشایندی را شاهد بودیم ولی نقایصی هم وجود دارد که نمی‌توان به آنها بی‌توجهی کرد زیرا یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توجه به آنچه در ۴۰ سال گذشته انجام شده و رفع نقایص، اشتباهات و مشکلات امور اجرایی و مدیریتی کشور است.

وی گفت: یکی از نقاط ضعف که همچنان وجود دارد، نبود تعامل در همراهی و همکاری بین دستگاه‌هاست چون مخاطب اصلی همه نهادها مردم هستند و فلسفه وجودی همه مجموعه‌های ساختاری و مدیریتی گره‌گشایی از کار مردم است.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: اینکه این دستگاه‌ها از کارآمدی لازم برخوردار هستند یا اینکه در عمل به وظایف خود موفق بوده‌اند یا نه سوالی است که باید همیشه از خود بپرسیم  و از جزیره‌ای و ناهماهنگ عمل کردن پرهیز شود.

وی گفت: مشکلات جامعه فقط توسط یک دستگاه رفع نمی‌شود و هنر مدیریت در هر حوزه‌ای توانمندی در ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی است.

ورزش همگانی پاسخگویی به نیاز ۸۲ میلیون نفر است

احمدی گفت: ورزش همگانی یعنی پاسخگویی به نیاز ۸۲ میلیون جمعیت ایران و هیچ دستگاهی به تنهایی از عهده این بار سنگین بر نمی‌آید و برای پاسخگویی به نیاز مردم در حوزه ورزش همگانی همه دستگاه‌های مرتبط باید حرف واحد بزنند.

وی افزود:  نهاد ورزش و جوانان متولی امر ورزش و جوانان است اما نیروی انسانی و منابع این دستگاه به تنهایی پاسخگوی نیاز مردم نیست و تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح، بخش کارگری، صدا و سیما، رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی و مدنی با یکدیگر تعامل نداشته باشند، اقدامات ما پاسخگوی نیازها نیست.

وی گفت: ایران کشوری نیست که با کمبود منابع مواجه باشد و هزینه‌های زیادی در ۴۰ سال گذشته در بخش‌های مختلف انجام شده اما برخی هزینه‌هایی که انجام شده منطبق با نیازها و مطالعه شده، نبوده است که اگر با مطالعات دقیق‌تر انجام می‌دادیم هزینه‌ها کمتر و بهره وری بیشتر می‌شد.

معاون وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: هیچ کشوری در ۴۰ سال گذشته به اندازه ایران ساخت و ساز ورزشی نداشته اما برخی از این ساخت و سازها با مطالعه و کارشناسی نبوده برای مثال در خراسان جنوبی یک ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ساخته شده و اینکه این ورزشگاه چقدر با نیاز استان انطباق داشته سوالی است که باید به دنبال پاسخ آن باشیم.

وی اظهار داشت: این در حالی است که استان یک سالن ورزشی پنج هزار متری برای میزبانی رویدادهای ورزشی ندارد و در شهرستان‌ها سالن‌های کوچک که بتواند به شکل چند منظوره در اختیار علاقمندان به ورزش قرار بگیرد، نیست.

احمدی گفت: امروز بدون مطالعه هیچ ساخت و سازی را انجام نداده‌ایم چون وقتی می‌توان امکانات ورزشی کم‌هزینه و زودبازده را ایجاد کرد چرا باید به دنبال پروژه‌های بزرگ و فاقد بازدهی باشیم.

وی افزود: خراسان جنوبی استان پرظرفیتی است و گام‌های خوبی از زمان انتصاب استاندار خراسان جنوبی برای توسعه این منطقه در ابعاد مختلف برداشته شده که امیدواریم این دستاوردها به ثمر بنشیند.

وی اظهار داشت: نگاه شخص استاندار به مقوله توسعه استان بسیار خوب است و تعامل ایشان با وزارت ورزش و جوانان هم مطلوب بوده و نیازهای ورزشی استان هم احصا شده است که براساس اولویت‌ها پیگیری می‌شود.

معاون وزیر ورزش و جوانان که عصر دیروز (چهارشنبه) وارد بیرجند شد، با استاندار خراسان جنوبی دیدار و در آیین «نان و نمک» در زورخانه امیر عرب بیرجند نیز شرکت کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.