چوگان را هر روز در میدان نقش جهان ببینید

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از برگزاری بازی جهانی "چوگان" در میدان نقش جهان اصفهان خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ فریدون الهیاری با اعلام این خبر توضیح داد: از روز دوم فروردین این بازی از ساعت ۱۱ صبح در میدان نقش جهان اجرا خواهد شد.

به گفته وی انجام بازی‌های چوگان در این میدان تاریخی تا ۱۱ فروردین ادامه دارد.


منارجنبان تکان داده می‌شود، اما ...

از حدود چهار سال گذشته بحث‌هایی در مورد منارجنبان و آسیبی که در هر حرکت به این بنای تاریخی واقع می‌شود، مطرح شدند، به اندازه‌ای که بررسی‌ها برای انجام مطالعات کارشناسی در مورد آسیب‌های وارد شده به این اثر تاریخی نفیس آغاز شدند، هر چند هنوز نتیجه نهائی از این بررسی‌ها اعلام نشده‌اند، اما به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، منارجنبان همچنان تکان داده می‌شود تا مسافران نوروزی هم بتوانند از این بنای تاریخی دیدن کنند.


الهیاری با بیان این‌که بحث‌های حفاظتی در مورد منارجنبان در نوروز و همه روزهای سال  مورد توجه است، می‌گوید: در این پیش‌بینی‌ها تکان دادن مناره‌ها باید فقط توسط مسئولان محوطه منارجنبان انجام شود و نه مردم، چون در گذشته این کار بعضا توسط کسانی که تمایل به این کار  داشتند نیز انجام می‌شد.


او ادامه می‌دهد: بعد از انجام بررسی‌ها این حرکت‌ها هر روز در طول سال و در ساعت‌های مشخصی  مثلا هر یک ساعت یک بار انجام می‌شود، اما در نوروز به دلیل پیک سفر و حضور گردشگران، فواصل زمانی تکان دادن مناره‌ها قدری کاهش پیدا کرده است.


مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، تا کنون پربازدیدکننده‌ترین مجموعه‌های تاریخی اصفهان را باغ فین کاشان و عمارت عالی قاپو بعد از حذف داربست‌ها می‌داند و بیان می‌کند: بازدید از عمارت عالی قاپو در میدان نقش جهان بیش از۱۰۰ درصد رشد داشته است.

دیدگاه تان را بنویسید