گفت و گوی جی پلاس با قهرمان فوتبالدستی ایران + ویدیومسابقه

خیلی ها برایم کری می خوانند/ اگر تکنیک ما را ببینید عاشق فوتبالدستی می شوید/ با 10 اعزام می توانم قهرمان جهان شوم

از کودکی فوتبالدستی بازی می کرده و با دنبال کردن علاقه اش، در بیست سالگی بازیکن حرفه ای شده است. حالا هم چندین سال است در تیم ملی بازی می کند. عماد عزیزی یکی از بهترین های فوتبالدستی ایران است که در آخرین دوره رقابت های جهانی این رشته، مقام سوم در بخش دو نفره و چهارمی انفرادی را به دست آورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛  همین حالا شاید برای خیلی ها این سوال به وجود بیاید که اصلا فوتبال دستی، یک رشته ورزشی است و تیم ملی دارد؟! پاسخ مثبت است و بد هم نیست بدانید یکی از بهترین تیم های دنیا را داریم و بازیکنان ما در هر تورنمنتی که شرکت می کنند روی سکو می روند.

عماد عزیزی هم یکی از بهترین های این رشته است که سال هاست در تیم ملی فعالیت می کند و حالا شاید بشود گفت او بهترین فوتبالدستی باز ایران است.

این جوان 28 ساله اصفهانی حالا با عناوین جهانی، از رشته ای می گوید که از یک طرف بسیاری فکر می کنند در سطح حرفه ای در آن متخصص اند و بسیاری هم جدی اش نمی گیرند!

خیلی ها می گویند این هم شد ورزش؟!

گفت و گو با عماد عزیزی را از واکنش ها به ورزشی که به شکل حرفه ای دنبالش می کند، شروع کردیم. واکنش های غریبه ها و آشنایان. عزیزی می گوید: «خیلی ها هستند که در برخورد اول اصلا نمی دانند که فوتبالدستی هم یک رشته ورزشی است. خیلی ها نمی دانند تیم ملی دارد و شاید هم به نظرشان خنده دار برسد. با این حال من همیشه سعی می کنم ناراحت نشوم و زیبایی ها و جذابیت هایش را در بخش حرفه نشانشان دهم. آن وقت است که تقریبا همه جذب این رشته می شوند.»

افراد زیادی برایم کری خوانده اند

او یکی از خاطرات جالبش را کری خواندن برخی از دوستان و حتی غریبه ها برایش می داند. اینطور که فکر می کنند تبهر بالایی در فوتبال دستی دارند و می توانند او را شکست دهند: « خیلی ها این کار را کرده اند! من هم البته هیچ وقت آنطور بازی نمی کنم که دلزده شان کنم. فوتبالدستی تمامش تمرین است و به آن ها هم می گویم واقعا اگر حرفه ای تمرین کنید به مهارت بسیار خوبی می رسید. خیلی ها وقتی برای اولین بار فوتبالدستی در بخش حرفه ای را می بینند، جذب حرکات و تکنیک های آن می شوند و برایشان خیلی عجیب است.»

یک مسابقه فوتبالدستی چطور برگزار می شود؟

عماد عزیزی شیوه یک مسابقه حرفه ای و برخی قوانینش را به طور خلاصه و ساده توضیح می دهد:« یک مسابقه رسمی فوتبالدستی در بخش بین المللی 5 ست دارد که تیم یا بازیکن برنده باید سه ست را ببرد. هر ست هم پنج گل دارد و کسی که این تعداد گل برند ست را می برد.

در کل هم این رشته در سه بخش دنبال می شود. بخش آزاد که تقریبا شبیه همانی است که در ایران مرسوم شده؛ بخش سرعتی که تنها پنج ثانیه برای هر نگهداشتن توپ در هر میله زمان داری و بخش کلاسیک که تفاوت جزئی با آزاد دارد.

با این حال در بخش آزاد هم برای نگه داشتن توپ زیر میله ها محدودیت زمانی وجود دارد و بیش از ده یا پانزده ثانیه نمی توان این کار را انجام داد.

چرخش و تکان دادن زمین ممنوع

یکی از شیوه های رایج در بین مردم هنگام بازی، چرخش های متوالی میله هاست و برخی اصلا تنها به همین شکل بازی می کنند. چرخش به طور کلی در بازی حرفه ای ممنوع است و تنها یک دور می توانید این کار را بکنید آن هم تنها به وسیله مچ! همچنین تکان دادن زمین و ضربه زدن به حریف با میله ها و صحبت کردن هم از دیگر خطاهای این بازی به حساب می آید.

عماد عزیزی

 

دستمزد دو میلیونی!

عماد عزیزی که اغلب به همراه یار دو نفره اش علی شیرمحمدی بازی می کند، می گوید تازه دو سال است که بدون دستمزد برای تیم ها بازی نمی کند! او می گوید:« دو سال است این تصمیم را گرفته ایم و برای هر فصل به زحمت شاید یک یا دو میلیون تومان بگیریم. لیگ ما البته به صورت متمرکز و در دو نوبت برگزار می شود اما خب باید ماه زمان دیگر را تماما صرف تمرین کنیم. ما هیچ شغل و کار دیگری نداریم، چون اگر می خواهی به صورت حرفه ای این رشته را دنبال کنی نیاز داری خیلی تمرین کنی.»

سومی دوبل و چهارمی سرعتی

بهترین بازیکن ایران در دوره گذشته رقابت های جهانی از نتیجه ایران در این رقابت ها می گوید: «این رقابت ها در سال 2017 در آلمان برگزار شد. سالن برگزاری این رقابت ها آنقدر بزرگ بود که در آن گم شدیم! صدها میز بازی در هفت سالن و نمایشگرهای بسیار بزرگ که بازی های حساس را نمایش می دادند.

تیم ما هم که البته به خاطر عدم اعزام به رقابت های بین المللی در سید دو قرار داشت، به راحتی قهرمان شد و اگر در سید یک هم قرار می گرفتیم حتما روی سکو می رفتیم. من و علی شیرمحمدی هم در دوبل کلاسیک سوم شدیم و من در بخش انفرادی که بین تمام قهرمانان دنیا برگزار شد، در رده چهارم بخش سرعتی قرار گرفتم.»

مسئولان فدراسیون انجمن ها همکاری نمی کنند

عزیزی در پایان صحبت هایش خواسته هایی از فدراسیون انجمن های ورزشی، نهاد بالادستی انجمن فوتبالدستی داشت و به جی پلاس گفت: « به نظر من استعداد و پتانسیل ایران را هیچ کشوری در این رشته ندارد. واقعا اگر توجه و بودجه ای که صرف این رشته می شود را افزایش دهیم، بسیاری از عناوین دنیا برای ایران خواهد شد. با این حال متاسفانه بودجه که نداریم هیچ؛ وقتی درخواست همکاری برای گرفتن ویزا هم داریم به ما کمک نمی شود! می خواهیم با هزینه شخصی خودمان هم برویم، فدراسیون کارهای ویزای ما را دنبال نمی کند و باید خودمان برویم! آقای علیپور (رئیس فدراسیون انجمن های ورزشی) باید توجه بیشتری به این رشته داشته باشد چون پتانسیل بسیار بالایی در آن وجود دارد. ما حتی پس از عناوین جهانی در سال 2017 هم هیچ جایزه و تقدیری ندیدیم و در مراسم تجلیل از قهرمانان هم هیچ گاه سهمی نداشته ایم!

من با دو اعزام به جایگاه چهلم دنیا رسیدم و واقعا اگر از میان 70 مسابقه، در 10 مورد، اعزام شوم قول می دهم نفر اول دنیا شوم!

به گزارش جی پلاس؛ فوتبالدستی یکی از رشته ها و انجمن های زیرمجموعه فدراسیون انجمن های ورزشی است که چندین رشته را تحت مدیریت خود دارد.

 

** تصاویری از فوتبالدستی عماد عزیزی در مسابقات رسمی:

دیدگاه تان را بنویسید