جی پلاس/ ناسا گزارش می‌دهد:

چه شهرهایی از ذوب شدن یخ‌ها زیر آب می روند؟! + تصاویر

دانشمندان ناسا با کمک شبیه‌سازی جدید، نشان دادند که اگر صفحات یخ گرینلند و قطب جنوب ذوب شود، کدام شهرها زیر آب خواهند رفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ دانشمندان می‌دانند که آب یخ‌های ذوب شده از کدام مسیر وارد اقیانوس می‌شود اما عوامل مختلفی در مسیر این جریان نقش دارند که کار را پیچیده‌تر می‌کنند. به همین دلیل آنها از روش شبیه‌سازی استفاده کرده‌اند تا فاکتورهایی نظیر سرعت گردش زمین به دور خود و میدان گرانشی را به فاکتورهای دیگر جریان آب حاصل از ذوب یخ را پیش‌بینی کنند و تخمین بزنند که در این صورت، سطح آب دریا چقدر بالا خواهد آمد.

دانشمندان و برنامه‌ریزان شهرهای ساحلی می‌توانند از این شبیه‌سازی استفاده کنند تا تعیین کنند که کدام یخچال‌های طبیعی و سیستم‌های تخلیه ذوب آب، بیشترین خطر بروز سیل را خواهند داشت.

اریک ایوینس - دانشمند ارشد لابراتوار پیشرانش جت ناسا، می‌گوید: «همانطور که شهرها و کشورها در تلاش برای پیاده‌سازی طرح‌هایی برای کاهش آسیب از سیل هستند، باید به فکر 100 سال آینده خود هم باشند و پیش‌بینی‌های امروز را مدنظر داشته باشند».

علم و فناوری

این شبیه‌سازی نشان می‌دهد که نیویورک به طور مستقیم تحت تاثیر آب‌های حاصل از ذوب یخ‌ بخش‌های شمالی و شرقی گرینلند، بیشترین آسیب را خواهد دید و لندن نیز مستقیما تحت تاثیر ریزش ساحل شمال شرقی قرار خواهد گرفت. شهر سیدنی در نیمکره جنوبی نیز از این فاجعه در امان نخواهد بود.

توزیع آب در اقیانوس‌ها - از جمله آب حاصل از ذوب یخ – تحت تاثیر گرانش و چرخش زمین انجام شده است. زمانی که یخ ذوب می‌شود، کشش گرانشی ورقه یخی کاهش می‌یابد.

چرخش ناگهانی زمین هم روی توزیع آب تاثیر می‌گذارد. همانطور که توده‌ها در نتیجه ذوب شدن یخ و پدیدار شدن زمین، بیشتر تغییر می‌کنند، ماهیت چرخش زمین نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با تجزیه و تحلیل این عوامل، دانشمندان می‌توانند تخمین بزنند که در طول زمان، آب حاصل از ذوب یخ چطور جریان پیدا می‌کند.

علم و فناوری

 

علم و فناوری

 

علم و فناوری

دیدگاه تان را بنویسید