جی پلاس پی گیری کرد/ چاره کاهش خدمات بیمه سلامت چیست؟!

موهبتی: مشمولان با ماهیانه 20هزار تومان نوع بیمه سلامت خود را تغییر دهند! / عضو کمیسیون بهداشت مجلس: وزارتخانه دغدغه درمان مردم را حل کند

تاخیر سازمان بیمه سلامت در پرداخت معوقات ارائه دهندگان خدمات سلامت سرانجام سبب شد تا دولت و مجلس بنابر مصوبه ای خدمات بیمه سلامت همگانی را تنها محدود به مراکز دولتی کنند؛ تصمیمی که موجب سرگردانی و بلاتکلیفی بیش از 10.5 میلیون ایرانی تحت پوشش این بیمه ها شده است!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ با انتشار بخشنامه جدید، دارندگان بیمه سلامت از این پس تنها در بخش دولتی می‌توانند از خدمات بستری و سرپایی رایگان پذیرش شوند و دارو را تنها به شرطی دریافت خواهند کرد که توسط پزشک مراکز دولتی یا دانشگاهی برایشان تجویز شده باشد.

این تصمیم درحالی از سوی دولت اجرایی شده که بیمه سلامت یکی از طرح‌های مهم دولت یازدهم برای ارائه خدمات رایگان به افرادی بود که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار نداشتند اما حالا با محدود شدن خدمات در مراجعه انحصاری بیماران به بیمارستان‌های دولتی که طبیعتا با ازدیاد بیماران مواجه هستند، نگرانی های جدی را برای مردم و افراد تحت پوشش این بیمه به وجود آورده است.

بیمه شدگان سلامت از خدمات بخش دولتی بهره مند می‌شوند

اما طاهر موهبتی - رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره این نگرانی ها و اعمال محدودیت های جدید بیمه سلامت به خبرنگار جی پلاس می‌گوید: قانونگذار در این تبصره اعلام کرده آن دسته از افرادی که در صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت، از دفترچه بیمه رایگان استفاده می‌کنند باید از خدمات بخش دولتی برخوردار شوند و این موضوع مبتنی بر تصمیم قانونگذار است.

او می گوید: محدودیت خدمات بیمه سلامت موضوع مسبوق به سابقه بوده اما پیش از این به هر دلیل امکان اجرا نداشت و لذا از ابتدای آبان‌ماه با تأخیر صورت گرفت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه تصریح کرد: طبیعتا از آنجایی که دستگاه‌های نظارتی هم پیگیر اجرای قانون هستند نمی‌توانیم قانون را برای اجرا به تأخیر بیندازیم مگر اینکه اصلاح شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نیت قانونگذار پرداخت حق بیمه توسط دولت برای یکسری افراد نیازمند بوده است به جی پلاس، گفت: دولت از ابتدا باید این طرح را برای افرادی که توانایی مالی پرداخت هزینه های درمان را نداشتند اجرا  می‌کرد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در حال حاضر از 32 میلیون نفری که‌ عضو بیمه سلامت هستند به استثنای بیمه شدگان روستایی و عشایری، بیماران خاص و 500 عضو سازمان بهزیستی و 1800نفر محرومی که زیر نظر کمیته امداد هستند مابقی نباید از خدمات این بیمه به شکلی که قبلا اجرا می شد بهره ببرند زیرا این افراد توانایی پرداخت حق بیمه خود را دارند.

موهبتی تاکید می‌کند: البته برای اینکه مردم و بیمه‌شدگان به مشکل نخورند، در یکسری از استان‌ها که احتمالاً بخش دولتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز و هجمه مراجعه‌کنندگان باشد می‌توانند با هماهنگی دانشگاه از خدمات بخش خصوصی استفاده کنند. همچنین برای افرادی که در میانه درمان و در فرایند درمان باشند هم تمهیداتی اندیشیده شده که کمترین آسیب را ببینند.

وی در پاسخ به اینکه چرا در ادامه مسیر اجرا طرح بیمه سلامت، چنین تصمیمی گرفته شد تا اکنون اعتبار نداشتن دفترچه بیمه سلامت در داروخانه ها و مراکز درمانی خصوصی باشیم، به جی پلاس گفت: این مصوبه فقط مشمول صندوق بیمه همگانی رایگان یعنی ۲۳ درصد از جمعیت بیمه‌شدگان ما می‌شود. بنابراین تأکید می‌کنم که این مصوبه شامل صندوق روستاییان، مشمولین خدمات بهزیستی و کمیته امداد و کارکنان دولت نیست و صندوق‌هایی که خودشان در پرداخت حق بیمه مشارکت دارند، مشمول این مصوبه نیستند. همچنین کسانی که دارای یک پروتکل بیماری هستند و یک روند درمانی را مانند شیمی‌درمانی  در بخش خصوصی آغاز کرده‌اند، نیز از این مصوبه مستثنا هستند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در ادامه هر گونه شائبه سیاسی کاری در اجرای این طرح را رد کرد و مدعی شد: دولت در هر مقطعی فارغ از جناح های سیاسی اش گاهی وقتی تصمیم به انجام کاری دارد و به وظایفش عمل می کند با چنین شائبه هایی مواجه می شود، در حالی که توجه داشته باشید این قانون از سوی مجلس به تصویب رسیده و ماهیت فراجناحی این قوه سبب می شود تا دولت از چنین برداشت هایی مبرا شود.

وی در ادامه گفت و گو با جی پلاس همچنین خبر داد: بیمه شدگان طرح بیمه سلامت می توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت و تغییر نوع بیمه خود و البته پرداخت ماهیانه 20 هزار تومان از مزایای استفاده از بیمه های رایگان سلامت در مراکز خصوصی و دولتی بهره مند شوند.

 

با اجرای نظام ارجاع، مشکلات درمان اقشار کم درآمد برطرف می شود

در همین رابطه اما سیامک مره صدق - عضو کمیسیون بهداشت مجلس به خبرنگار جی پلاس می گوید: بی شک وزارت بهداشت برای این بخش از جمعیت که بسیار هم قابل توجه است تمهیداتی اندیشیده و البته با ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای لازم از جمله پزشک خانواده و نظام ارجاع و پروتکل های بالینی، می‌تواند به راحتی برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهد که مردم دچار دغدغه درمان نباشند.

او البته در دفاع از بخشنامه جدید  سلامت و اعمال محدودیت تازه  در اجرای آن خاطرنشان کرد: ادامه طرح تحول سلامت، بدون انجام این اصلاحات عملا غیرممکن است و در هیچ جای دنیا نیز شاهد اجرای چنین نمونه پرهزینه ای نخواهید بود.

 

اصلاحات طرح بیمه سلامت باید در برنامه ششم اجرایی شود

این عضوکمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه انجام اصلاحات طرح سلامت جزء برنامه ششم توسعه بوده و باید حتما اجرایی  شود، ادامه داد: با اجرای نظام ارجاع تا پایان سال جاری 60 درصد از هزینه های تحمیلی به بیمه سلامت از بین می رود و دغدغه هایی که برای درمان مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر وجود دارد نیز از بین خواهد رفت.

ضرورت پایبندی بیمه ها به تعهدات مالی

به گفته مره صدق، بیمه ها  نیز علاوه بر عملی ساختن تعهدات مالی خود، باید شرایط اجرای نظام ارجاع، استفاده از پزشک خانواده ، تکمیل پرونده الکترونیک و ایجاد سیستم سراسری در این زمینه را محقق سازند.

 

خدمات طرح سلامت در استانهای کم بضاعت در بیمارستانهای خصوصی ارایه می شود

این عضوکمیسیون بهداشت مجلس درباره حل مشکل مردمی که در استان های کم بهره از مراکز درمانی دولتی ساکن هستند نیز، تصریح کرد: برخی استانها با کمبود مراکز دولتی درمانی مواجه هستند به همین دلیل در بخشنامه جدید تمهیداتی در نظر گرفته شده که بخش خصوصی این استانها  مانند سابق خدمات درمانی و دارویی را به بیمه شدگان سلامت ارایه دهد.

 

** پیاده سازی نظام ارجاع بیمار، هزینه ها را کاهش می دهد

مره صدق در پایان درباره دلایل نارضایتی بیمه شدگان سلامت از اجرای بخش نامه جدید دولت، به جی پلاس توضیح داد: بخش زیادی از بیماران کشور در همان بدو درمان با مراجعه به پزشک فوق تخصص، چالش های زیادی را برای نظام درمان بوجود می آورند و هزینه بسیاری به بیمه ها تحمیل می‌کنند اما با اجرای بخشنامه جدید سلامت و اجرایی شدن نظام ارجاع بیمار که تنها از کانال پزشک عمومی به متخصص ارجاج داده خواهند شد، در هزینه ها صرفه جویی می شود.

دیدگاه تان را بنویسید