عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با جی پلاس؛

منصوری: پروانه های ساخت بدون محاسبات گسل صادر می شود!/ همکاران ساخت مسکن مهر در هر دو دولت یکسان هستند/ نظام مهندسی متخلفان را به دادگاه معرفی کند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس پژوهشکده نظر، گفت: درکشورما هیچ نقشه معتبری که گسل ها در آن جا نمایی شده باشد وجود ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

دکترامیر منصوری در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس  با رد اظهارت متفرقه دستگاههای مسئول درباره روی گسل بودن مسکن مهر سرپل ذهاب، توضیحات کارشناسی جالبی را در این باره مطرح کرد:

** در صدور پروانه ساخت، محاسبات گسل انجام نمی شود!

این کارشناس معماری و برنامه ریزی شهری در ابتدا عنوان کرد: در کشور ما هیچ نقشه معتبری که گسل ها در آن جا نمایی شده باشند، وجود ندارد. تمامی پروانه‌های ساخت حتی در شهری مانند تهران بدون ارزیابی این موضوع و صحت و سقم  وجود  گسل‌ها صادر می‌شود زیرا تعیین دقیق جای گسل نیازمند آزمایشات دقیقی است که تا این لحظه به دلیل  پرهزینه بودن، در کشور ما انجام نشده است.

وی قصور مهندسان ناظر و ضعف نظارت بر اجرا را مهمترین دلیل آسیب پذیری مسکن مهر در زلزله  شهر سرپل ذهاب عنوان کرد و گفت: دستگاههای مرتبط مانند نظام مهندسی باید متخلفان را به دادگاه معرفی کنند.

** همکاران مسکن مهر در هر دو دولت یکسان بودند!

رئیس پژوهشکده نظر، همچنین با رد اظهارت دستگاههای مسئول مبنی بر دستوری بودن ساخت مسکن مهر اظهار کرد: مسایل  و مشکلات مسکن مهر باید به دور از ابعاد سیاسی و بازی هایی از این دست  مورد بررسی قرار گیرد زیرا افرادی که در ساخت این پروژه ها با دولت گذشته همکار بوده اند اکنون نیز در همین دولت  با نهادهای مسئول همکارند.

وی تصریح کرد: مسکن مهر مشکلات زیرساختی فراوانی دارد که در گزارش کمیسیون اصل نود مجلس به صورت کارشناسی تشریح شده و اینگونه برخوردها و تحلیل‌های جناحی، فقط به مشکلات موجود بیشتر دامن می‌زند.

** رئیس پیشین دولت نقشی در نظارت بر ساخت مسکن مهر نداشت

این کارشناس برنامه ریزی شهری افزود: به طور حتم رئیس پیشین دولت نقشی در نظارت بر ساخت مسکن مهر نداشته است و افراد پیمانکار و ناظران وزارت مسکن و راه و شهرسازی، در این امر دخیل بوده اند. بنابراین به نظر می رسد رسانه ها این بار باید با پیگیری درست و اصولی این حادثه، پای این افراد را به محکمه بازکنند.

** تغییر دولت به معنای ساقط شدن مسئولیت از گردن افراد نیست

دکتر منصوری تاکید کرد: شکی نیست به دلیل شتاب در زمان اجرای طرح مسکن مهر، عملکرد همه بخش‌های نظارتی تضعیف شده و به همین دلیل اغلب مقررات ساختمانی در آن رعایت نشده و مسکن مهر را ناامن کرده است اما تغییر یک دولت به معنای ساقط شدن مسئولیت از گردن افراد مسئول نیست.

Seyed-Amir-Mansouri

** اشتباه محاسباتی پیمانکار در مسکن مهر سرپل ذهاب محرز است

رئیس پژوهشکده نظر، در ادامه درباره علل فنی ویرانی ساختمان های مسکن مهر سرپل ذهاب به جی پلاس گفت: تا این لحظه گزارش جامعی از میزان خسارت و نحوه چگونگی صدمه به پیکره ساختمان‌ها از سوی نهاد های مسئول عنوان نشده و نمی توان حکمی کلی برای مسکن مهر این شهر صادر کرد اما مجموع عکس هایی که از وضعیت مسکن مهر سرپل ذهاب منتشر شده  نشان می‌دهد برخی نمای ساختمانها به کلی فرو ریخته که از اشتباه پیمانکار در اتصال نما به بدنه حکایت دارد و نابودن شدن طبقه همکف  تعداد دیگری از این ساختمان ها نیز گویای اشتباه محاسباتی پیمانکار  است.

منصوری اضافه کرد: با این همه برای اعلام دقیق  نقاط ضعف مسکن مهر شهر سر پل ذهاب وعلل تخریب آن باید منتظر گزارش نهایی وزارت مسکن و شهرسازی بود.

** شهرسازی یعنی رعایت مجموعه ای از استانداردهای فنی و مهندسی نه اینکه فقط ساختمان بسازیم

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درگفت و گو با جی پلاس به بی تجربگی  سازندگان مسکن مهر اشاره و اظهار کرد: ساخت مسکن مهر به طور بی رویه به تعاونی های مسکن واگذار شده بود که از کمترین تجربه برخوردارند. از سوی دیگر با عدم نظارت کافی از سوی نظام مهندسی و سازمان ملی زمین و مسکن، این ساختمان‌ها عموما در طراحی، اجرا و ساخت با ضعف های بسیاری  روبرو هستند.

دکتر منصوری در پایان تاکید کرد: شهرسازی یعنی رعایت مجموعه ای از استانداردها به لحاظ فنی و مهندسی نه اینکه فقط ساختمان سازی کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید