گفت وگو با جی پلاس به بهانه هفته مبارزه با دیابت؛

یزد و سمنان بیشتر مبتلایان به دیابت را دارند/ در حاشیه شهرها مشاوره رایگان تغذیه بگیرید

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: با پیروی از تغذیه سالم می توان از حدود 80 درصد موارد دیابت نوع دو ، 30 تا 40 درصد انواع سرطان ها بخصوص سرطان های دستگاه گوارش و تا 50 درصد از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرد.

لینک کوتاه کپی شد

دکتر زهرا عبداللهی در گفت وگو با خبرنگار سبک زندگی جی پلاس با بیان اینکه 10درصد مردم کشوردچار دیابت هستند به مصرف بیش از انداز قند و شرینی اشاره کرد و اظهار کرد: بررسی نشان می‌دهد ایرانی روزانه 66 گرم  مواد قندی خام دریافت می‌کنند در حالی که سازمان بهداشت جهانی مصرف استاندارد مواد قندی خام را 25 گرم اعلام کرده است.

اضافه وزن و چاقی مشکلی رو به افزایش است

وی ادامه داد: مطالعات انجام شده روی اضافه وزن زنان و مردان بزرگسال ۶۰-۴۵ ساله کشور نشان می‌دهد حدود 70 درصد افراد در این سنین چاق هستند به طوری که حدود ۶۵درصد زنان  و ۵۷درصد مردان ۴۵ تا ۶۰ سال دچار چاقی شکمی هستند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در کشور ما در میان کودکان و نوجوانان، در دختران 6/8 درصد و در پسران حدود 10 درصد چاقی وجود دارد. در بالغین نیز 33 درصد خانم ها و 20درصد آقایان به چاقی مبتلا هستند در جمع یک چهارم جمعیت ایران از چاقی رنج می برند. اگر همین مسیر را پیش بگیریم در سال 1404حدود 6/27 درصد مردان و حدود 40 درصد زنان ایرانی دچار چاقی خواهند شد. 

وی با بیان اینکه چاقی شکمی عامل مهم خطر بیماری های قلبی عروقی به شمار  می رود، مهمترین مشکل تغذیه‌ای ایران را  تغییرالگوی مصرف مواد غذایی دانست و به جی پلاس گفت: در حال حاضر مواد  قندی و شیرین، نوشابه ها و فست فودها، بی رویه مصرف می شوند و در مقابل مصرف سبزیها و میوه ها و تحرک مردم کاهش یافته است.

اصلاح الگوی تغذیه با همکاری کارشناسان تغذیه 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: در کنار اقداماتی که در قالب طرح تحول نظام سلامت در حال اجراست، مهمترین اقدامی که در زمینه تغذیه صورت گرفته است، بکارگیری یک هزارو 300 کارشناسان تغذیه در اولین سطح ارائه خدمت به مردم، به خصوص در حاشیه شهرهاست و به طور کلی در مناطق شهری خدمات مشاوره تغدیه ای به مردم ارائه می شود. تمام این مشاوره ها رایگان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هرم غذایی و رهنمود های غذایی ایران به عنوان یک ابزار ساده برای آموزش و فرهنگسازی تغذیه سالم در جامعه تهیه شده و در واحدی های بهداشتی درمانی و هم چنین در مدارس کشور استفاده می شود.

خطر اپیدمی دیابت در کمین ایرانی ها

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت وگو باجی پلاس با بیان اینکه نزدیک به 5/11 درصد افراد 25 تا 70 سال در ایران با دیابت زندگی می‌کنند و چنانچه شمار مبتلایان به دیابت کنترل نشود زنگ خطر اپیدمی این بیماری در کشور به صدا در می آید، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد  نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاع هستند. دیابت یک بیماری شایع است که عوامل مختلفی مانند چاقی، چربی خون، فشار خون بر روی آن تاثیر می گذارد. حدود ۳۰ درصد ایرانیان فشارخون بالایی دارند و یک چهارم ایرانیان نیز چربی خون بالایی دارند.

بیشترین میزان بیماران دیابتی در شهرهای یزد و سمنان 

دکتر عبداللهی در ادامه استان یزد و سمنان را دارای بالاترین آمار مبتلایان به دیابت در کشور معرفی کرد و خاطرنشان کرد: استان یزد به ویژه شهر یزد و استان سمنان با ابتلای 14 درصد جمعیت، بیشترین آمار افراد دیابتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 وی، مصرف بالای شیرینی، بی‌‌تحرکی و ورزش نکردن، مصرف غذاهای پرچرب و پروتئین‌دار که به افزایش وزن منجر می‌شود را از جمله عوامل شیوع بالای دیابت در این استان عنوان می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید