جی پلاس/ تشریح امکانات پایتخت برای رویارویی با زلزله

رئیس هلال احمر استان تهران: به هیچ وجه مهیای زلزله تهران نیستیم! / تعیین 3 پارک برای اسکان اضطراری مردم

رئیس جمعیت هلال احمر استان تهران تعداد تجهیزات امدادی و ناوگان خودرویی این ارگان را برای مقابله با زلزله احتمالی پایتخت ناکافی دانست.

لینک کوتاه کپی شد

حسین کتابدار در گفت وگو با خبرنگار جامعه جی پلاس با اشاره به حساسیت اندکی که مسوولان در رابطه با زلزله  احتمالی پایتخت دارند، اظهار کرد: متاسفانه این مساله در سطح ملی و استانی مورد غفلت واقع شده و می طلبد تا مسوولان با دقت بیشتری روی آن متمرکز شوند.

شعار "هر خانواده یک امدادگر" باید عملی شود

وی افزود: ما در حد امکاناتی که داریم از آمادگی لازم برای زلزله احتمالی برخوردار هستیم و با توجه به مصوبه ای که در سال 89 در زمان دولت نهم تصویب شد پیش بینی شده بود که باید در زمینه زلزله تهران آمادگی برای یک میلیون آواره و 250 هزار نفر زیر آوارمانده ایجاد شود که این یکی از سناریوهای زلزله تهران است.

وی ادامه داد: اگر قرار است زلزله‌ای اتفاق بیافتد مردم باید از قبل آموزش ببینند. ما شعار «هر خانواده یک امدادگر» را داریم. در کل کشور 24 میلیون خانواده داریم و این یعنی باید 24 میلیون امدادگر داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر استان تهران به جی پلاس گفت: به طور معمول هر 200 خانواده معمولاً یک تیم 10 نفره لازم دارد. بنا بر برآورد مورد نیاز 2100 تیم اسکان و تغذیه نیاز داریم.

کتابدار اضافه کرد: امیدواریم مجوزهای لازم داده شود تا بتوانیم در این راستا با توجه به نقشی که در زمینه اسکان و تغذیه اضطراری به عهده داریم، مانوری را برگزار کنیم.

هلال احمر نیازمند بودجه و امکانات بیشتر برای مقابله با زلزله 

کتابدار با بیان اینکه بودجه تخصیص یافته با توجه به دامنه گسترده خدمات هلال احمر در حوزه‌های خدمت‌رسانی در ابعاد ملی و بین‌المللی کافی نیست، به جی پلاس گفت ماهیت کار هلال احمر و سایر دستگاه‌های امدادی، آماده بودن امکانات و تجهیزات برای زمان حادثه است که بدون هشدار به وقوع می‌پیوندد.

کمبود تجهیزات و ناوگان امدادی استان تهران

وی افزود: در حوزه تجهیزات امدادی و ناوگان خودرویی همواره بخشی از این مجموعه دچار فرسودگی می‌شود که نیازمند بهسازی، بازسازی و نوسازی است. اما در این سال‌ها به‌ تبع مشکلات به وجود آمده در تخصیص و توزیع اعتبارات که دولت با آن دست به گربیان بوده، اعتبارات مناسبی به هلال احمر تزریق نشده است.

کتابدار تصریح کرد: جمعیت هلال احمر بر اساس دستورالعمل مدیریتی، در سایر نقاط کشور به اندازه 2 درصد جمعیت موجود، 22 قلم کالای امدادی را ذخیزه‌سازی می‌کند تا در صورت بروز حادثه در لحظات اولیه برای توزیع میان مردم آماده باشد. این میزان در استان تهران و با توجه به نرخ جمعیتی و طبق استاندارد، می‌بایست 5 درصد باشد اما متاسفانه در حال حاضر و با این شرایط به همان  اندازه 2 درصد سرانه کشوری هم حتی موجودی در انبارهای امدادی استان تهران نداریم.

رئیس جمعیت هلال احمر استان تهران همچنین به جی پلاس گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در سنوات گذشته برای مواجهه با زلزله احتمالی تهران، پایگاه‌ها و انبارهای اقماری در اطراف تهران توسط جمعیت هلال احمر ایجاد شده است؛ در همین راستا 44 هزار متر مربع انبار در نقاط مختلف استان وجود دارد؛ اما به دلیل کمبود اعتبارات، بخش عمده این فضاها خالی است که امیدورایم با تدابیر دولت، ذخیره‌سازی مناسب اقلام اساسی برای زمان بحران انجام شود.

وی افزود: ما یک حساب و کتابی کردیم برای اسکان هر فرد 3.5 متر مربع فضای مسکونی یا به عبارتی برای 1 میلیون آواره 3 هزار هکتار فضا در نظر گرفتیم. در این 3 هزار هکتار باید کانکس یا چادر بزنیم.

آماده سازی چیتگر ، سرخه حصار و پارک ولایت برای اسکان اضطراری

به گفته کتابدار در خصوص اسکان اضطراری و موقت تفاوت هایی وجود دارد یعنی اسکان موقت و دائم جزو وظایف راه و شهرسازی است و هلال احمر وظیفه اسکان اضطراری را دارد. به همین دلیل هلال احمر  در منطقه چیتگر 1500 سکو ایجاد کرده است.

کتابدار اضافه کرد: همچنین بناست شهرداری در پارک‌های مختلف برای اسکان اضطراری سکو ایجاد کند تا چنانچه اتفاقی افتاد مردم از مناطق مسکونی و محل زلزله دور نشوند.

وی ادامه داد: ما با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران مذاکراتی داشته‌ایم که پارک چیتگر، سرخه حصار و پارک ولایت را برای اسکان اضطراری آماده کنند.

تعداد آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی

رئیس جمعیت هلال احمر استان تهران در پایان به جی پلاس گفت: تنها 53دستگاه آمبولانس برای کل استان تهران در اختیار داریم که این تعداد باید 360 دستگاه باشد. فرض این است که زلزله تهران فقط در تهران اتفاق می‌افتد یعنی اگر در نقاط دیگر هم اتفاق بیافتد، باید آمبولانس اعزام کنیم. در مجموع 4 هزار امدادگر و نجاتگر آموزش دیده داریم. آموزش‌ها از پایه یعنی کمک‌های اولیه تا تخصصی اند که دوره‌های آموزشی کوهستان، سیلاب، غریق نجات را دیده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید