جی پلاس/ با همکاری دارپا طراحی شد؛

هدبندی که قدرت یادگیری را تا 40 درصد افزایش می‌دهد

دانشمندان چند مرکز تحقیقاتی با همکاری با سازمان تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا یا «دارپا» هدبندی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند تا 40 درصد میزان یادگیری را در انسان افزایش دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ دانشمندان ادعا می‌کنند لازم نیست برای استفاده از این ابزار زمان زیادی منتظر بمانید، این ابزار پنج تا 10 سال آینده عرضه خواهد شد.

 

این ابزار که توسط محققان لابراتوارهای HRL و دانشگاه مک‌گیل در مونترال و کمک مالی دارپا ساخته می‌شود، دستگاه «تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌ای» یا TDCS است که جریان بسیار ظریفی را به ناحیه‌ای از مغز که «قشر پیشانی» نامیده می‌شود، ارسال می‌کند. این امر باعث تغییراتی در بخش‌های مختلف مغز و در نتیجه میزان یادگیری می‌شود.

در حالی که مطالعات قبلی نشان می‌داد یادگیری از طریق افزایش شلیک نورون‌ها رخ می‌دهد، محققان این نظریه را رد کرده‌اند و با کمک آزمایش‌های خود نشان دادند که اتصال مدولاسیون بین مناطق مغز به افزایش سرعت یادگیری کمک می‌کند.

دکتر پراوین پیلی - یکی از محققان این پروژه، می‌گوید: در این آزمایش ما بخش قشر پیشانی را با تحریکات غیرتهاجمی هدف قرار دادیم. این بخش وظیفه کنترل بسیاری از عملکردهای مغز را از جمله تصمیم‌گیری، کنترل شناختی و بازیابی حافظه متنی را برعهده دارد.

علاوه بر این، بخش قشر پیشانی به تمام قشمت‌های دیگر قشر مغز متصل است و تحریک آن تاثیرات گسترده‌ای خواهد داشت. به همین دلیل است که دانشمندان همیشه روی این بخش از مغز برای شناسایی رفتار و مطالعات موردی مطالعه می‌کنند.

آزمایش روی میمون‌های ماکاک

به گزارش جی پلاس؛ دانشمندان این ابزار را روی میمون‌های ماکاک آزمایش کردند. در این آزمایش ارتباط میان محرک‌های بصری و جایی که در آن پاداش می‌گرفتند را یاد گرفتند. در ابتدا این عمل 15 ثانیه طول می‌کشید اما بعد از مدتی که میمون‌ها مکان پاداش گرفتن‌ را یاد گرفتند، این عمل فقط دو ثانیه طول می‌کشید. بدون وجود TDCS یا تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌ای، به طور متوسط 22 بار طول کشید که میمون‌ها روش به دست آوردن پاداش را یاد گرفتند. اما زمانی که مغز آنها تحریک شد، میمون‌ها بعد از 12 بار آزمایش، این روش را آموختند و این امر نشان‌دهنده افزایش یادگیری 40 درصدی است.

دیدگاه تان را بنویسید