در گفتگو با جی پلاس؛

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: موافق تفکیک حوزه جوانان از ورزش هستم/ دایره نظارت نمایندگان محدود به وزرا نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: سازمان جوانان برای اینکه بتواند به شکل بهتری به وظایف خود در حوزه جوانان عمل کند، بهتر است دوباره به شکل سابق خود یعنی سازمان ملی جوانان تغییر ماهیت دهد.

لینک کوتاه کپی شد

از لایحه دولت برای تفکیک سازمان ملی جوانان دفاع می‌کنیم. این موضع رسمی محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در حاشیه سفر به استان چهار محال و بختیاری بود.

موضوعی که در قالب لایحه، دوباره در مجلس مورد ارزیابی قرار گرفته و سه شنبه 2 آبان (فردا) برای رای گیری به صحن مجلس شورای اسلامی خواهد رفت.

جداسازی حوزه جوانان از ورزش بحثی به قدمت تلفیق این دو نهاد در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است. در همان سال 89 و در زمان تلفیق سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی، بودند افرادی که از این ادغام دل خوشی نداشتند. تمام حرف آنها هم این بود؛ با این ادغام جوانان در محاق قرار می گیرند و تمام توان وزارتخانه صرف ورزش خواهد شد؛ واقعیتی که حدود 7 سال است آن را به وضوح می بینیم!

 در زمان محمود گودرزی - وزیر ورزش پیشین در دولت تدبیر و امید، تلاش زیادی صورت گرفت تا سازمان ملی جوانان دوباره احیاء شود تا جوانان از سایه ورزش خارج بیرون بیایند. اما اتفاق ها به گونه ای دیگر رقم خورد و این جدایی رخ نداد. حالا در نتیجه تمام تلاش ها، پای تصمیم گیری دوباره درباره آن باز شد.

محمدرضا بادامچی - نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار جامعه جی پلاس، ضمن موافقت خود با تفکیک جوانان از ورزش اظهار کرد: سازمان جوانان برای اینکه بتواند به شکل بهتری به وظایف خود در حوزه جوانان عمل کند، بهتر است دوباره به شکل سابق خود یعنی سازمان ملی جوانان تغییر ماهیت دهد. امروز جامعه ایران از اکثریت جوان تشکیل شده و بهتر است حوزه جوانان، به طور مستقیم زیر نظر رئیس جمهور قرار بگیرد. در این صورت از قدرت اجرایی بالاتری برخوردار می شود.

وی افزود: البته تعدادی از نمایندگان مجلس هم هستند که عقیده دارند بخش جوانان وزارت ورزش یک وزارتخانه مجزا شود، که با این موضوع موافق نیستم. بخش جوانان همانند سازمان محیط زیست باید صاحب ردیف بودجه مجزا باشد، بتواند دستور صادر کرده و برنامه های مختلف حوزه جوانان را تشریح کند.

بادامچی دلیل نماینده های موافق با وزارتخانه شدن سازمان ملی جوانان را نظارت بیشتر نماینده ها به وزیر دانست و به جی پلاس گفت: آنها فکر می کنند که تنها می توانند بر وزرا نظارت داشته باشند اما من می گویم که برای نظارت مجلس بر امور اجرایی کشور نیازی به وزارتخانه و وزیر نیست. طبق قانون، مجلس می تواند به عملکرد تمام مسئولین دولتی نظارت داشته باشد و آنها را مورد سوال قرار دهد. این موضوع روش های مختلفی دارد که با شیوه سوال از وزراء متفاوت است.

وی افزود: طبق آیین نامه داخلی مجلس و قانون اساسی کشور، مجلس می تواند بر رفتار و عملکرد تمام افرادی که در قوه مجریه مشغول به فعالیت هستند، نظارت کند. درست است که تا کنون این اتفاق در مجلس رخ نداده است اما نشدنی هم نیست.

بادامچی، همه چیز درباره آینده این طرح را منوط به شرایط روز رای گیری دانست و تصریح کرد: شرایط این دوره از مجلس به گونه ای است که توجه ویژه ای به بخش جوانان دارد. در روز رای گیری هم باید دید شرایط مجلس به چه گونه ای پیش خواهد رفت. امیدوارم که این لایحه در مجلس رای بیاورد و شاهد جدایی حوزه جوانان از ورزش باشیم.

این نماینده مجلس حضور جوانان در سطوح مختلف جامعه را ضروری دانست و به جی پلاس گفت: باید تلاش کنیم سازمان های مردم نهاد در حوزه جوانان را فعال تر کنیم. سازمان ملی جوانان می تواند از پتانسیل بالای جوانان استفاده کند و میزان مشارکت آنها را در بخش های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بالا ببرد. جوانان باید در سرنوشت خودشان دخالت داشته باشند، این موضوع به نفع جامعه است.

دیدگاه تان را بنویسید