علل کاهش سن سکته در گفتگوی جی پلاس با متخصصان؛

افزایش سکته جوانان یک هشدار جدی!/ دکتر قیداری: تغییر سبک زندگی عامل افزایش سکته جوانهاست/ دکتر شادنوش: روش های درمانی سنتی مطمئن نیست

سن ابتلا به سکته قلبی در کشور ما رشد صعودی یافته است و حالا بیش از دههای گذشته از اطرافیانمان خبر فوت یا بستری شدن افراد جوان را بر اثر ابتلا به این عارضه می شنویم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ اگر تا همین یک یا دو دهه گذشته سن ابتلا به سکته بین 50 تا 60 سال بود اکنون جوانان 20 تا 25 سال نیز در معرض خطر قرار دارند. این در حالی است که معتبرترین منابع پزشکی سن ابتلا به سکته قلبی را در افراد 60 سال به بالا محتمل می دانند. آمارهای وزارت بهداشت طی یکسال اخیر نشان می دهد سالانه 93 هزار سکته قلبی در کشور اتفاق می افتد.

سکته قلبی یک هشدار جدی!

دکتر "اسماعیل قیداری" فوق تخصص قلب و عروق و عضو انجمن آترواسکلروز ایران در این باره با استناد به آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خبرنگار جی پلاس می گوید:  تعداد بیماران قلبی روز به روز در حال افزایش است به طوری که 38 درصد از مرگ و میرها در کشور بر اثر ابتلا به سکته قلبی روی می دهد.

 

** علت افزایش سکته میان جوانان؟!

به اعتقاد او تغییر سبک زندگی افراد جامعه به ویژه جوانان، استفاده بیش از حد از فست فودها، بی‌تحرکی و نشستن پای شبکه‌های اجتماعی، ورزش نکردن، چاقی‌های مفرط، به همراه آلودگی هوا سبب افزایش آریتمی و تنگی عروق کرونر می شود و نقشی اساسی در بروز بیماری های قلبی داشته و احتمال عارضه سکته های قلبی در میان آنها افزایش می دهد.

این فوق تخصص قلب در ادامه به نقش موثر بیماری دیابت در بروز بیماری های قلبی اشاره می کند و می گوید: فشار خون بالا ، استفاده بیش از حد از نمک و البته بیماری دیابت همگی در زمره ریزفاکتورهایی قرار دارند که احتمال ابتلا به سکته و بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

 

** سبک تغذیه مخالف سکته

اظهارات  دکتر قیداری و انتقاد او از کم تحرکی و تغذیه بد خانواده های ایرانی  در حالی مطرح می شود که چندی است استفاده از روش های سنتی برای درمان بیماری های قلبی و عروقی توجه عده زیادی از افراد جامعه را به خود  مشغول ساخته است؛ روشی که به گفته دکتر مهدی شادنوش - رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان هنوز در کتاب‌های آکادمیک ثابت نشده و نمی توان به آن اطمینان داشت.

مهدی شادنوش نیز در گفت و گو با جی پلاس اظهار کرد: گرچه خوردن سیر یا آبلیمو ریسک ابتلا به سکته را کم می کند ولی آنچه مسلم است اینکه جلوگیری از استرس، مصرف نمک و قند کمتر، پیاده روی به‌مدت 45 دقیقه برای 5 روز در هفته یا پیاده روی با تردمیل، افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌ها و گوشت سفید به‌خصوص ماهی در رژیم غذایی و کاهش تنش می تواند نقش موثری در کاهش سکته‌های قلبی داشته باشد.

 

** دلیل پایین آمدن سن سکته؟

به اعتقاد او، وقتی شیوه زندگی غیرسالم در یک جامعه به یک الگوی ثابت تبدیل می شود، افراد آن هر روز به سمت زندگی ناسالم حرکت می کنند و دور از انتظار نیست که سن بروز بیماری قلبی در آن کاهش یابد. به این ترتیب به نظر می رسد:

- افزوده شدن رستوران‌هایی که غذای بی کیفیت با کالری و چربی بالا تحت عنوان فست‌ فود عرضه می کنند

- رشد آمار افرادی که از سنین کودکی و نوجوانی اضافه وزن دارند

- مصرف بیشتر تنقلات و نوشابه که مصرف سرانه آن از میانگین جهانی بیشتر است

- آلودگی هوا در شهرهای بزرگ که درصد قابل‌توجهی از جمعیت را در خود جای داده است

- افزایش استرس‌های شغلی و آمار تنش‌های خانوادگی که به جدایی منجر می شود

همه و همه  از عواملی هستند که می تواند در پایین آمدن سن سکته قلبی دخالت داشته باشند.

به گزارش جی پلاس؛ واقعیت این است که متاسفانه آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست. بعضی‌ها از رسیدن سن سکته قلبی به 30سال می گویند و در بعضی اظهارنظر‌ها حتی پای سن 20 سال در میان است. مهم‌ترین توصیه‌های پزشکان به جوانان و میانسالان علاوه بر اصلاح سبک زندگی، مراجعه منظم و مداوم به پزشک برای کنترل وضعیت جسمانی و حفظ یک الگوی ثابت ورزشی برای فرار از کم تحرکی است.

دیدگاه تان را بنویسید