گزارش جی پلاس از فعالیت ستاره ها در فضای مجازی؛

مربیان و بازیکنانی که فقط از فوتبال حرف نمی زنند/ کریمی و شجاعی منتقدان معروف؛ کی روش و برانکو خارجی‌های آشنا به ایران

وقوع زلزله در غرب ایران، یکبار دیگر ورزشکاران و فوتبالیست ها را هم برای حمایت از مردم زلزله زده وارد صحنه کرد. در این بین از کارلوس کی روش تا علی دایی و سایر فوتبالی ها با خانواده و بازماندگان زلزله غرب کشور همدردی کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سروریس ورزشی جی پلاس؛ وقوع زلزله شدید در کرمانشاه، خانواده های زیادی را داغدار کرد و دل مردم ایران را آزرد.

این اتفاق بار دیگر اقشار مختلفی از مردم از جمله چهره های سرشناس در عرصه های مختلف را به واکنش هایی در شبکه هایی اجتماعی متمایل ساخت تا با هموطنان کُرد ابراز همدردی کنند.

فوتبالیست های متعددی در صفحات مجازی فعال هستند اما تعداد  اندکی از آنها این به مقوله های دیگر پرداخت و بعضا جسارت صحبت کردن درباره برخی اتفاقات اجتماعی  را دارند چرا که بعضا دیده شده که واکنش هایی از  آنها تبعاتی را نیز به دنبال داشته است.

 

شاید در برخی مواقع این نظرات بار منفی نداشته باشد اما فوتبالیست ها از پرداختن به مسائلی که حوزه کاری آن ها نیست پرهیز می کنند. با این حال چند فوتبالیست فعلی و سابق که هواداران زیادی هم در صفحات مجازی دارند، از گفتن نظرات خود امتناع نمی کنند.

 

علی کریمی و مسعود شجاعی اما به خاطر نظرات انتقادی خود سرآمد تمامی فوتبالیست ها از این حیث هستند. کریمی از دوران بازیگری روحیه انتقادی خود را دارد و با همین روند به مسائل مختلف می پردازد و معمولا در یک جمله نظرش را می گوید. شجاعی نیز نظر خود را در چندین جمله بیان می کند و به خاطر همین محبوبیت زیادی هم بین مردم و ستاره های دنیای هنر و حتی سیاست مداران و فعالان اجتماعی دارد.

اهمیت پرداختن به مسائل مهم در جامعه از سوی ستاره های ورزش به این است که این موضوعات بیشتر از گذشته دیده می شود چرا که هواداران و جوانان زیادی پیگیر صحبت های آن ها هستند و قطعا تاثیر می پذیرند.

صحبت درباره این مسائل مربوط به ایرانی ها هم نیست. کی روش و برانکو دو مربی برجسته خارجی که هدایت تیم ملی و پرسپولیس را دارند، بعضا درباره مسائلی مختلفی صحبت می کنند که بیشتر جنبه همراهی و همدردی دارد نه انتقادی.

 

مسعود شجاعی

 کاپیتان پیشین تیم ملی را یکی از خاص ترین بازیکنان دهه اخیر می دانند. در کنار فوتبال، بارها نشان داده که توجه خاصی به مسائل اجتماعی دارد. او کمتر از هر کسی به فوتبال می پردازد و در چند پست آخر خود، درباره روز کودک، سالگرد جهان پهلوان تختی، درگذشت بهمنش، تولد جواد نکونام و تیموریان، افتخارآفرینی کیمیا علیزاده در رقابت های جهانی تکوانده با وجود مصدومیت و در نهایت درباره بازی برابر رژیم اشغالگر قدس صحبت کرده است. شجاعی پس از زلزله اخیر در عرب کشور خودش را در غم مردم ماتم زده این منطقه سهیم دانست و برای بازماندگان این حادثه بزرگ طلب صبر کرد. او پیش از این هم درباره کودکان کار، فساد در مدارس فوتبال و ... پرداخته بود که حمایت فعالان اجتماعی و هنرمندان و سیاست مداران را هم به دنبال داشت.

مسعود شجاعی

مسعود شجاعی

علی دایی

اسطوره فوتبال ایران، حضور فعالی در اینستاگرام دارد اما عمدتا درباره ورزش صحبت می کند. اکثر مطالب منتشر شده از سوی دایی، بیشتر جنبه خاطره بازی دارد و در مواردی هم با تشویق های خود به بازیکنان تیمش روحیه می دهد. نظرات او مختص به استقلال و پرسپولیس هم نیست و حتی برای سالگرد مرحوم ناصر حجازی هم دل نوشته ای را منتشر کرد. او را باید چهره کاملا ورزشی فوتبال بدانیم. در موارد معدودی هم درباره اتفاقات اجتماعی صحبت کرده که تعدادشان زیاد نیست.

او در چند روز قبل با اعلام یک شماره حساب شخصی از مردم درخواست کرد که کمک های نقدی خود را به این حساب واریز کنند به وسیله او به دست مردم آسیب دیده کرمانشاه برسد.

علی دایی

علی کریمی

کریمی را خاص ترین  بازیکن بعد از انقلاب می دانند؛ بازیکنی که در دوران بازیگی هم ملاحظه کسی را نمی کرد. بعد از فوتبال هم این روحیه در او مانده و در فضای مجازی از همین روش تبعیت می کند. مطالب کریمی عمدتا انتقادی و مربوط به مقوله خاصی نیست. سیاست، اجتماع، ورزش، فرهنگ و ... مواردی هستند که کریمی درباره آن ها اظهارنظر می کند و اگر لازم باشد، به دولت مردان هم می تازد. در هر حال کریمی را همه می شناسند و کسی هم از او دلخور نمی شود. او هم به نوبه خود به به همدردی با مردم زلزله زده کرمانشاه پرداخت و از مسئولین به خاطر آماده نبودن در برابر بلایای طبیعی انتقاد کرد.

علی کریمی

حسین ماهینی

شاید هیچ فوتبالیسیت به اندازه حسین ماهینی در صفحات مجازی فعال نباشد. او به طور همزمان در توییتر و اینستاگرام صحبت می کند اما از مسائل مختلف اجتماعی هم غافل نمی شود. ماهینی بعد از زلزله غرب کشور، به خانواده های این منطقه تسلیت گفت. او همچنین درباره آلودگی هوای اهواز به خاطر گرد و غبار، یادبود شهدای هشت سال دفاع مقدس و حتی انتخابات ریاست جمهوری هم اظهارنظر کرده و نشان داده به موضوعات با اهمیت پیرامون خود توجه دارد.

 

حسین ماهینی

حسین ماهینی

حسین ماهینی

مهدی مهدوی کیا

کاپیتان تیم ملی ایران، پرسپولیس و هامبورگ آلمان، خیلی کم در شبکه های مجازی فعالیت دارد اما عمدتا به مسائل خاصی می پردازد. هنگامی که شجاعی و حاج صفی مقابل نماینده رژیم اشغالگر قدس به میدان رفتند، مهدوی کیا با انتشار مطلبی این دو بازیکن را از هر گونه دفاع از این رژیم مبرا دانست و معتقد بود آن ها بارها عرق خود به ایران را نشان دادند. در عین حال مهدوی کیا در پست های خود از پرسپولیس و تیم ملی هم حمایت کرده و به فوتبال پایه توجه ویژه ای دارد.

مهدوی کیا

برانکو ایوانکوویچ

سرمربی کروات پرسپولیس که از حدود یک سال گذشته در اینستاگرام فعال شده، مرتبا به تیم خودش می پردازد و در مواقعی هم درباره تیم ملی کرواسی و بازیکنان این کشور می نویسد و تبریک می گوید. با این حال برانکو تمام اعیاد ایرانی را تبریک می گوید و همچنین او نشست و ریزش معدن یورت در آزادشهر گلستان و ریزش ساختمان پلاسکو که منجر به مرگ چندین ایرانی شد را هم تسلیت گفت.

برانکو در این روزها مصاحبه های مختلفی را با رسانه های ایرانی و خارجی انجام داد و درباره اهمیت کمک رسانی به مردم زلزله زده غرب ایران گفت.

برانکو ایوانکوویچ

برانکو ایوانکوویچ

کارلوس کی روش

شاید اجتماعی تر از کی روش وجود نداشته باشد. مربی پرتغالی تیم ملی علاقه ای به اینستاگرام ندارد و در فیس بوک فعال است. او مرتبا تمام اخبرا مربوط به ایران و جهان را رصد می کند و اگر لازم باشد درباره آن اظهار نظر می کند. او درباره مواردم تعددی مانند آتش سوزی پلاسکو، سیل در گیلان، حمله تروریستی به تهران  و ... صحبت کرده است. او در کنار این ها نسبت به بازیکنان ملی ایران هم بی توجه نیست و بارها در پیام های خود به بازیکنان مصدوم تیم ملی مانند پژمان منتظری، علیرضا حقیقی و ... دلگرمی کرده است.

سرمربی تیم ملی در نخستین روز از زلزله کرمانشاه، با مردم آسیب دیده غرب کشور همدردی کرد و به آن ها گفت که قوی و متحد باشند.

کی روش

کی روش

کی روش

سردار آزمون

مهاجم جوان تیم ملی تقریبا هر روز یک پست منتشر می کند و اکثرا جنبه شوخی و خنده دارد. بیشتر به حواشی جالب در تیم باشگاهی خودش و تیم ملی می پردازد و این اتفاق منجر به این شده که هوادران زیادی داشته باشد. سردار هم بارها از محبوبیت خود استفاده کرده و برای کودکان بیمار مطالبی را نوشته و از مردم خواسته باری آن ها دفاع کنند. او برای درگذشت آیت الله هاشمی و حادثه پلاسکو هم مطالبی را نوشت که بازتاب زیادی در بین فوتبالی ها داشت.

sardar azmon

sardar azmon2

اشکان دژاگه

هافبک دورگه تیم ملی که سابقه بازی برای تیم ملی زیر 23 سال آلمان را هم دارد، در مدت زمان اخیر فارسی را تا حدود زیادی یاد گرفته و حالا می تواند در اینستاگرام فارسی بنویسد. عمده تصاوی منتشره شده از  سوی او مربوط به خودش است اما در مواقع معدودی هم به مسائل اجتماعی می پردازد. اشکان ساعاتی قبل از بازی ایران برابر ونزوئلا در هنلد، با انتشار پستی زلزله غرب کشور را به تمام مردم ایران تسلیت گفت. او همچنین چند ماه قبل در پستی حمله تروریستی اعضای گروهک داعش به مجلس را محکوم کرد و بعد از مشکلاتی که برای مسعود شجاعی به وجود آمده بود، حمایت تمام قد خود از این بازیکن را به عنوان کاپیتان دوم تیم ملی نشان داد.

ashkan dejagah

ashkan dejagah2

دیدگاه تان را بنویسید