گزارش جی پلاس از نتایج یک تحقیق جدید؛

تفاوت فاحش درک مطلب دانش آموزان در کلاس های دیجیتالی!

نتایج تحقیقات جدید نشان داد که دانش آموزان عملکردی بهتری در درک مطالب متون چاپی نسبت به متون دیجیتالی دارند و مسئولان باید نسبت به دیجیتالی کردن کلاس های درسی تعمق بیشتری کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ بیزینس اینسایدر نوشت: امروزه دانش آموزان  به دلیل اینکه با انواع گوشی های هوشمند، تبلت و ای ریدرها محصور شده اند، خود را اهالی دیجیتالی می ببینند.

روند رو به رشد فناوری در دنیا، معلمان، والدین و سیاست گذاران را تحت تاثیر قرار داد و باعث رشد سرمایه گذاری در مجهز کردن هر چه بیشتر کلاس ها به تجهیزات مدرن فناوری شد.

در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا، دانش آموزان با آی پد یا تبلت به کلاس می روند. به طوری که در سال 2009، ایالت کالیفرنیا طرحی را تصویب کرد که تمام کتاب های درسی تا 2020 به شکل الکترونیکی ارایه شوند. همچنین در سال 2011، قانون گذاران فلوریدا، قانونی را تصویب کردند که مدارس باید تمام کتاب های درسی را به نسخه های دیجیتال تبدیل کنند.

با توجه به این روند معلمان، دانش آموزان، والدین و سیاست گذاران ، تصور می کردند آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با فناوری، نتایج بهتر آموزشی را منجر شود اما تحقیقات این مسئله را درست نمی دانند.

 تمرکز این تحقیق بر تفاوت های یادگیری بین کتاب های چاپی و دیجیتالی است. این تحقیق یک تفاوت فاحش را نشان می دهد. دانش آموزان اعتقاد دارند در هنگام خواندن مطلب از  روی صفحه دیجیتال عملکرد بهتری نسبت به خواندن از یک صفحه چاپی دارند اما عملکرد واقعی آنها چیز دیگری می گوید. برای مثال در تحقیق سال 1992 متوجه شدیم که دانش آموزان مطالب یک متن چاپی هر چند بلند باشد بهتر درک می کنند. به نظر می رسد به دلیل تاثیر مخرب بلا و پایین کردن صفحه دیجیتالی  روی درک مطلب باشد.

gettyimages-125675111

جهت بررسی بیشتر و درک بهتر، سه مطالعه انجام شد که توانایی دانش آموزان در درک مطلب از متون چاپی و دیجیتالی مورد سنجش قرار گرفت.

دانش آموزان پس از خواندن یک متن آنلاین و یک متن چاپی دیگر، سه تمرین را تکمیل می کنند. یکی پیدا کردن ایده اصلی متن، دیگری نکات کلیدی و سومی محتوی مرتبط با متن را باید ارایه دهند. همچنین از آنها خواسته شد عملکرد خود را مورد قضاوت قرار دهند. نتایج این تحقیق نشان داد که برخلاف نظر دانش آموزان که فکر می کردند در درک متون دیجیتالی عملکرد خوبی دارند آنها به مراتب، متون چاپی را بهتر و عمیق تر درک می کنند.

نتایج اینگونه تحقیقات نشان می دهد که والدین، معلمان و سیاست گذاران باید نسبت به دیجیتالی کردن کلاس ها و نتایج آن بیشتر تفکر کنند.

دیدگاه تان را بنویسید