گزارش جی پلاس؛

ساخت پوست مصنوعی قابل استتار! + فیلم

مهندسان دانشگاه کرنل با الهام از هشت‌پا و سِپیداج موفق به توسعه پوست مصنوعی شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ محققان در این پروژه یک ماده کشسان تولید کردند که قادر به تغییر شکل به انواع اشکال سه‌بعدی است. مواد پنوماتیکی فعال با الهام از پاپیلای سرپایان، یعنی برآمدگی‌های نوک‌دار که برای استتار استفاده می‌شود، ساخته شده است. این برآمدگی‌های هیدروستات‌های عضلانی شبیه به زبان انسان هستند. تیم تحقیقاتی با بررسی این ساختارها بافت مصنوعی‌ای تولید کردند که توانایی‌های تغییر شکلی مشابهی دارند.

 

این ماده مصنوعی می‌تواند به طیف وسیعی از اشکال سه‌بعدی تغییر شکل دهد. با وجود اینکه تیم تحقیقاتی از تکنیک‌های استتاری الهام گرفته‌اند اما این ماده دارای کاربردهای زیادی است.

 

جیمز پیکول - سرپرست ارشد این مطالعه، در این باره گفت: «مهندسان روش‌های ویژه‌ای برای کنترل شکل مواد نرم یا کشسان توسعه داده‌اند اما ما به دنبال راه ساده، سریع و قوی بودیم که کنترل آن هم راحت باشد. سپس توجهمان به سرپایان و روش موفقیت‌آمیزشان برای تغییر بافت پوست‌شان جلب شد. بنابراین با استفاده از این ایده‌ها، تکنیکی را توسعه دادیم که قادر به تغییر شکل مواد نرم و کشسان است».

نتایج این پروژه نشان داد که پوست مصنوعی می‌تواند مزایای مفیدی در شرایطی داشته باشد که کنترل دما حائز اهمیت است. این ماده قابل برنامه‌ریزی است، طوری که پیکربندی دوبعدی نور را بازتاب می‌کند در حالی که آرایش سه‌بعدی آن، نور را جذب می‌کند و دما را براساس نیاز تنظیم می‌کند.

توانایی سریع تغییر بین سطح دوبعدی و بدنه ناهموار بیرونی سه‌بعدی، می‌تواند در ساخت اشیائی که نیاز به عبور از میان آب یا هوا دارند، مفید واقع شود. تغییر میزان خاصیت کششی ماده، روش تاثیرگذاری برای تنظیم سرعت است. عامل سرعت نقش مهمی در تغییرشکل و استتار سرپایان دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید