جی پلاس/ با ساخت یک داروی جدید:

به زودی پر کردن دندان به تاریخ می پیوندد!

داروی Tideglusib که به منظور درمان بیماری آلزایمر طراحی و مورد آزمایش قرار گرفته بود، در رفع پوسیدگی های دندان ها و ترویج مکانیزم احیای طبیعی دندان های نیز موثر واقع شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ بیزینس اینسایدر نوشت: به لطف کشف اخیر، به زودی پر کردن پوسیدگی دندان ها به تاریخ می پیوندد.  داروی Tideglusib که به منظور درمان بیماری آلزایمر طراحی و مورد آزمایش قرار گرفته بود، در رفع پوسیدگی های دندان ها و ترویج مکانیزم احیای  طبیعی دندان های نیز موثر واقع شد.

در این روش جدید، این دارو با تحریک سلو ل های بنیادی در مغز دندان، منبع دنتین یا عاج جدید می سازد. دنتین یا عاج، بافتی مینیرالیزه است که تنه اصلی دندان را تشکیل می دهد. این قسمت توسط پوسیدگی ها از بین می رود.  

دندان ها به طور طبیعی و فقط در شرایط خاصی می توانند این دنتین را بازسازی کنند. دندان ها فقط یک لایه بسیار نازک را می توانند تولید کنند که مناسب برای تعمیر پوسیدگی ها نیست. اما این دارو روند را تغییر می دهد و ترشح آنزیم GSK-3  که از تشکیل دنتین جلوگیری می کند  را قطع می کند.

در این مطالعه این تیم، اسفنج های کلاژنی کوچک و قابل تجزیه را که مملو از این دارو بود در حفره ها و پوسیدگی های دندان ها وارد کردند. اسفنج باعث رشد دنتین شد و طی شش هفته پوسیدگی برطرف شد.

تاکنون این روش جدید در رفع پوسیدگی دندان موش ها آزمایش شد. با این حال به گفته پروفسور پائول شارپه سرپرست این تحقیق و استاد دانشکده دندانپزشکی لندن: این دارو در آزمایشات بالینی درمان آلزایمر مورد آزمایش قرار گرفته و فرصت  واقعی و بسیار مناسبی در کلینک های دندانپزشکی در درمان پوسیدگی های دندان ها به وجود می آورد.

دیدگاه تان را بنویسید