در گفت و گو با جی پلاس؛

طالبی: مقابل روسیه نشان دادیم پیشرفت کردیم/ پرسپولیسی ها هم مثل کی روش از طارمی مراقبت کنند!

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1998 فرانسه، معتقد است بازی تدارکاتی با روسیه، عیار تیم کی‌روش را در خط دفاع و حمله مشخص کرد. او می‌گوید ایران در این بازی، توانست پیشرفت خود در چند سال گذشته را نشان دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران دیشب در دیداری دوستانه برابر تیم ملی روسیه، میزبان جام جهانی به میدان رفت و توانست مقابل هواداران این تیم به تساوی یک بر یک دست یابد.

در این بازی، روس‌ها تیم برتر میدان بودند اما شاگردان کی روش هم توانستند چندین بار دروازه تیم میزبان را تهدید کنند و در نهایت گل نخست بازی را هم به ثمر رساندند. مقاومت ایران برابر حملات روسیه تا دقیقه 77 ادامه داشت اما در ادامه روی اشتباه مدافعان ایران در جایگیری به ویژه احسان حاج صفی، ارسال بلند بازیکنان این تیم پشت دفاع ایران افتاد و با یک پاس در عرض، پولوز، دروازه بیرانوند را باز کرد.

جلال طالبی، سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 فرانسه، با ابراز رضایت از کیفیت فنی تیم ملی ایران، به انجام بازی دوستانه با تیم ‌های قدرتمندتر جهان تاکید کرد و گفت فقط بازی های در این سطح می تواند به ایران کمک کند. او می گوید بعد از مدت ها یک تیم توانست دروازه ایران را تهدید کند و دیگر بازی با تیم های درجه سه و چهار اهمیتی ندارد. گفت و گوی جلال طالبی با خبرنگار جی پلاس:

** هیچ کدام از حریفان قبلی به اندازه روسیه به دفاع ما فشار نیاورد

او با اشاره به فشار روسیه روی دروازه ایران گفت: در مدت زمان اخیر ما به هیچ وجه با تیم‌های خوب دنیا بازی نکرده بودیم. هیچ کدام از تیم‌هایی که در دور انتخابی جام جهانی با ما بازی کردند، به اندازه روسیه دروازه ایران را تهدید نکردند و از طرفی خط دفاع آن تیم‌ها به اندازه روسیه قدرتمند نبود.

طالبی با بیان اینکه ایران بازی خوبی مقابل روسیه ارائه کرد، افزود: مقابل روسیه بازی خوبی را انجام دادیم. کیفیت تیم خوب بود و ما ترکیب مناسبی را در میدان دیدیم. برای کسب تجربه و عادت کردن به بازی با تیم های بزرگ، باید دیدارهای تدارکاتی بیشتری با تیم های خوب دنیا داشته باشیم. تا جام جهانی می توانیم چندین بازی دوستانه دیگر برگزار کنیم و اگر این بازی ها با تیم های حاضر در جام جهانی باشد، بازیکنان جوان ایران تجربیات خوبی را به دست می آورند.

** تیم ملی هنوز نیاز به ارتقای سطح فنی دارد

سرمربی سابق تیم ملی پیشرفت تیم ایران در این بازی را مشهود دانست و به جی پلاس گفت: تیم هایی مانند روسیه، مثل تیم های آسیایی دفاع متراکم ندارند و همین موضوع شرایط حمله کردن را برای ایران فراهم می کند. تیم ملی نشان داد نسبت به گذشته پیشرفت داشته اما کافی نیست. باید بهتر از این حمله کنیم و بتوانیم به گل برسیم. نسبت به دور گذشته جام جهانی پیشرفت داشتیم اما هنوز جا برای ارتقا فنی تیم وجود دارد.

** پرسپولیسی ها هم مثل کی روش از طارمی مراقبت کنند!

او درباره پیشرفت زوج طارمی – آزمون در تیم ملی هم تصریح کرد: این دو بازیکن بهتر از سایر مهاجمان ایران هماهنگ شدند و در مسیر خوبی حرکت می کنند. پاس طارمی به آزمون در شرایطی بود که خودش هم می توانست گل بزند اما از خودگذشتگی نشان داد. تنها نکته ای که باید بگویم این است که مربیان باید شش دانگ حواس خود را جمع بازیکنان جوان ایران کنند. بازیکنی مانند طارمی نیاز به مراقبت دارد. او در تیم ملی به طور مرتب زیر نظر کادرفنی است و همین نگاه باید در پرسپولیس هم وجود داشته باشد.

** کلید پیشرفت تیم ملی، انجام بیشتر بازی های تدارکاتی

طالبی درباره بازیکنان نیمکت نشین تیم ملی ایران و کمک آن‌ها به رشد این تیم، به جی پلاس گفت: همانطور که گفتم تیم ما جوان است و اکثر بازیکنان تجربه بازی های مهم را ندارند. باید با انجام بازی های بیشتر کسب تجربه کنند. فقط از این راه می توان کمبودها را جبران کرد. هر چقدر هم تمرین کنید، یک بازی دوستانه می‌تواند با چندین جلسه تمرین برابری کند. اگر بازیکنان نیمکت نشین ایران هم تجربه خود را افزایش بدهند، می توانند به تیم ملی کمک کنند.  

** بهتر است تیم ملی از تاکتیک سانتر از جناحین فاصله بگیرد و بیشتر روی شوت زنی تمرکز کند

پیشکسوت فوتبال ایران با اشاره به خلاء های موجود در بخش هجومی تیم ملی در پایان تاکید کرد: بازیکنانی مانند جهانبخش در تیم‌ باشگاهی بسیار هجومی نشان می‌دهند و دائم روی شوت زنی از پشت محوطه جریمه کار می‌کنند اما در تیم ملی این موضوع کاهش می‌یابد. اگر بتوانیم روی شوت زدن به سمت دروازه کار کنیم، می توانیم به گلزنی از این راه فکر کنیم. سانتر از جناحین و ضربات ایستگاهی بخش مهمی از حملات ایران را تشکیل می‌دهد و باید به فکر برنامه‌های متعددی برای گلزنی باشیم. 

دیدگاه تان را بنویسید