گزارش جی پلاس/ موج عظیمی از تحولات در رسانه‌ها در راه است

روزنامه نگاران ابرقدرت های جهان می شوند!

رسانه‌های خبری در طی 20 سال اخیر به شدت تحت تاثیر فناوری‌های مدرن شکل عوض کرده‌اند اما به گفته محققان، این تازه اول تغییرات رسانه‌هاست!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ طبق مطالعات اخیر محققان که در نشست سالانه انجمن اینترنتی آنلاین در واشنگتن مطرح شد، موج جدیدی از تحولات در رسانه‌های خبری در راه است که احتمالا حتی عمیق‌تر از تغییرات پیشین خواهد بود.

سازمان‌ های خبری که طی دو دهه گذشته به دلیل حرکت خوانندگان به سمت رسانه‌ های اینترنتی و ابزارهای همراه، با چالش‌های بسیاری مواجه بوده‌اند، حال باید بدانند که بهتر است هر چه زودتر خود را با فناوری‌های پیشرفته‌تر مثل هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و روزنامه‌نگاری خودکار سازگار کنند و روش‌هایی را برای در دسترس شدن در گوشی‌های هوشمند بیابند.

ایمی وب - عضو هیات علمی دانشگاه استرن در نیویورک و موسس موسسه «آینده امروز»، در این زمینه می‌گوید: تعامل صوتی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی خواهد بود که سازمان‌های رسانه‌ای در آینده‌ای نزدیک با آن مواجه خواهند شد.

موسسه آینده امروز پیش‌بینی می‌کند که 50 درصد این تعاملاتی که امروزه خوانندگان با کامپیوترهای خود برای خواندن خبرها دارند، تا سال 2023 به تعاملات صوتی تبدیل خواهند شد.

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر روزی ما با ماشین‌های خودمان در مورد اخبار صحبت کنیم، آن وقت مدل‌های کسب‌وکار برای روزنامه‌نگاری به چه شکل درخواهند آمد؟

محققان در جواب به این سوال می‌گویند: سازمان‌های خبری اکوسیستم آینده را به شرکت‌های دیگر واگذار می‌کنند. زیرا توانایی ارائه چیزی جز محتوا را ندارند.

خانم وب در این مورد می‌گوید: بیشتر سازمان‌های خبرپراکنی تجربیات بسیار اندکی در مورد اپلیکیشن‌های چت و مهارت‌های صوتی روی دستیار صوتی الکسای آمازون و گوگل هوم دارند در صورتی که به احتمال زیاد این ابزارها در آینده‌ای نزدیک اکوسیستم خبری را تغییر خواهند داد.

وی معتقد است که هوش مصنوعی یک تهدید جدی برای آینده روزنامه‌نگاری است.

یکی از مشکلات بزرگی که سازمان‌های خبرپراکنی با آن مواجه هستند این است که فناوری‌های جدیدی مثل هوش مصنوعی که آینده رسانه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، کاملا از کنترل خارج هستند و در عوض در دست شرکت‌های فناوری‌ای مثل گوگل، آمازون، بایدو، IBM، فیس‌بوک، اپل و مایکروسافت هستند.

وب می‌گوید: سازمان‌‌های خبرپراکنی خودشان مشتری هستند نه توزیع‌کننده! باید مدیران حوزه روزنامه‌نگاری ترغیب شوند که هر چه سریع‌تر وضعیت خود را سازماندهی کنند و از صنایع فناوری نیز برای پیشبرد رسانه‌های خود کمک بگیرند.

آینده امروز

پهپادها و واقعیت مجازی

مطالعه اخیر همچنین نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر 75 رویداد فناوری تاثیر بسیاری روی روزنامه‌نگاری داشته است که از میان آنها می‌توان به ظهور پهپادها، ابزارهای پوشیدنی، ویدئوی 360 درجه، واقعیت مجازی و چک کردن صحت و سقم اخبار در آن واحد اشاره کرد.

به گزارش جی پلاس؛ وب در این زمینه می‌گوید که هر تغییر در فناوری شروع یک تغییر در رسانه‌هاست و به نظر می‌رسد که 24 تا 36 ماه آینده با موج تحول شدید این رسانه‌ها مواجه خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، در سال 2018، با حجم وسیعی از فناوری‌های نوظهور روبه‌رو خواهیم بود که شروع این تحول است. برخی از این فناوری‌ها، داده‌های دیداری را تغییر خواهند داد، الگوریتم‌هایی نوشته خواهد شد که قادرند خبر بنویسند یا تفسیر کنند. جمع‌آوری و تحلیل داده‌های بیشتر نیز به روزنامه‌نگاران امکان می‌دهد که خبرها و گزارش‌های کامل‌تر و تحلیل‌های عمیق‌تر تهیه کنند.

از نظر وب، این فناوری‌ها روزنامه‌نگاران را به ابرقدرت‌ تبدیل خواهد کرد، اما به شرط اینکه خیلی سریع یاد بگیرند چطور از سیستم‌ها و ابزارهای نوظهور بهره ببرند.

آینده امروز

دیدگاه تان را بنویسید