گفتگوی جی پلاس با سومین یزدانی کشتی ایران

زهرا یزدانی: آروزیم حضور در المپیک است/ حق من بیش از یک طلا در ترکمنستان بود

کشتی گیر تیم ملی بانوان درباره حضورش در این رشته گفت: در جویبار همه کشتی را دوست دارند و آرزویم حضور در المپیک است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ زهرا یزدانی نخستین طلایی کشتی آلیش ایران در بازی های داخل سالن آسیا، زمانی که با ناداوری مدال طلای کشتی کلاسیک را از دست داد روی سکوی این رقابت ها اشک ریخت. صحنه ای که باعث ناراحتی بسیاری  شد و شاید همان اشک ها باعث شد او بیشتر از دیگر ورزشکاران ایران در عشق آباد مورد توجه قرار بگیرد.

او با وجود اینکه از لحاظ روحی و روانی به دلیل این مدال در شرایط خوبی نبود اما توانست در رقابت های کشتی آلیش بازی های داخل سالن به مقام قهرمانی برسد و یکی از ورزشکاران ایران باشد که توانسته در بازی های آسیایی دو مدال را به نام خودش ثب کند.

** زهرا یزدانی در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، درباره این مسابقات و حواشی پیرامون آن صحبت کرد:

* شما یکی از بانوانی بودید که در بازی های داخل سالن آسیا در ترکمنستان دو مدال به دست آوردید؛ چطور به این موفقیت رسیدید؟

تلاش زیادی انجام داده بودم تا بتوانم در این رقابت ها خوب کار کنم و بهترین مدال را به دست بیاورم. یک مدال طلا و یک نقره را کسب کردم. برای مدال طلا زحمات زیادی کشیده بودم و حتی می شد مدال دیگرم هم نقره باشد اما این اتفاق رخ نداد.

* سطح مسابقه ها چطور بود؟ در برخی اوزان واقعا رقابت نزدیک و جذابی از سوی کشتی گیران وجود داشت.

سطح مسابقه ها خیلی بالا بود و من هم برای نخستین بار در چنین مسابقه ای با این سطح کیفی شرکت می کردم. تیم هایی به مانند ترکمنستان، قزافستان ، ازبکستان و قرقیزستان با بهترین ترکیب خودشان به عشق آباد آمده بودند.

* عملکرد خودتان را در این رقابت ها چطور ارزیابی می کنید؟

در ابتدای رقابت ها به مدال نقره رسیدم و شرایط روحی خوبی نداشتم و نتوانستم عملکرد خوبی از خودم نشان بدهم. هر چقدر که جلو می رفتیم شرایطم بهتر می شد و واقعا باید از کمک های رضا یزدانی پسرعمه ام که در رقابت ها کنارم بود تشکر کنم. او خیلی کمک کرد که به بازی ها برگردم. خوشبختانه از لحاظ روحی و روانی برگشتم و توانستم با یک عملکرد خوب همه حریفانم را از پیش رو بردارم و قهرمان شوم.

*یکی از صحنه هایی که در بازی های آسیایی در خاطره همه مانده است، اشک های شما روی سکوی نایب قهرمانی کشتی بود. اتفاقی که هرچند تلخ بود و باعث ناراحتی همه شد!

من با ناداوری فینال را باختم و این برای من خیلی ناراحت کننده بود. واقعا طلا حق من بود و به نوعی طلا را از دست من گرفتند. با وجود اینکه قرعه سختی به من خورده بود اما تمامی حریفانم را شکست دادم. در فینال به دلیل اینکه حریفم از کشور میزبان بود امتیاز را به او دادند و در آن بخش نایب قهرمان شدم. واقعا حق من بیش از یک طلا در آن رقابت ها بود.

* شما اولین مدال آور طلایی ایران در کشتی آلیش هم بودید.

بله، بابت این موضوع خیلی خوشحالم. در کل کسب مدال برای کشورت و اینکه تو باعث به اهتزاز درآمدن پرچم کشورت باشی و بدانی هم وطنانت بابت این اتفاق خوشحال هستند، خیلی خوب است.

* نظرتان درباره پتناسیل ورزش بانوان در سطح بین المللی چیست؟

در بازی های داخل سالن آسیا زنان نشان دادند که پتانسیل فراوانی دارند و اگر بیشتر مورد توجه قرار بگیرند می توانند سهم زیادی در مدال آوری ورزش ایران داشته باشند. از مسئولان خواهش می کنم بانوان را جدی تر بگیرند. واقعا ما نشان دادیم هرکجا به ما بها دادند جواب آن را به خوبی داده ایم.

* حضور رضا یزدانی در این رقابت ها چقدر به موفقیت شما کمک کرد؟

خب کسانی که من را می شناسند می دانند که شیطنت زیادی در مسابقات دارم اما در زمان مسابقه ها رضا تلاش می کرد آرامش را به من القا کند و دائم به من روحیه می داد.

* رضا یزدانی پسر عمه شماست. آیا نسبتی هم با حسن یزدانی دارید؟

بله اما او از اقوام دور ما است.

* خانواده های یزدانی کلا کشتی گیر هستند؟

خب شرایط در شهر ما به گونه ای است که این رشته اهمیت زیادی برای مردم دارد و آن را دوست دارند. من هم از حدود یک سال و نیم پیش کشتی را شروع کردم. اتفاق خوبی است چرا که مثلا من با پدر و عموهایم خیلی درباره مسابقه ها صحبت می کنیم و کمک زیادی به من می کنند.

استعداد خانم ها واقعا نه فقط در جویبار بلکه در کل ایران زیاد است. زمانی که من کشتی را شروع کردم به همراه دو تن از دوستانم بودیم اما الان تعداد کشتی گیران خیلی بیشتر شده است.

* چقدر امید داری که روزی در المپیک هم مدال کسب کنی؟

حضور در المپیک آرزوی من است و خیلی دوست دارم که کشتی زنان وارد المپیک شود و من بتوانم با لباس تیم ملی ایران مدال بگیرم.

* سقف آرزوهای زهرا یزدانی کجاست؟

روحیه من به شکلی است که همیشه دوست دارم بهترین مقام و بهترین جایگاه را داشته باشم. شاید روزی به قهرمانی در آسیا فکر می کردم اما الان به مقام های بالاتر فکر می کنم. می خواهم کشتی در المپیک حاضر باشد و من بتوانم در آن مدال بگیرم. قطعا حضور در المپیک بسیار سخت است اما همه ما امیدواریم.

دیدگاه تان را بنویسید