۳۶ سال پیش در چنین روزی؛

امام حکم ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای را تنفیذ کرد

در متن تنفیذ آیت الله خامنه ای چنین آمده: رأى ملت مسلمان متعهد و تنفیذ آن محدود است به اینکه ایشان به همان نحو که تا کنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف، و به حکم قرآن کریم اشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ بوده ‏اند از این پس نیز به همان تعهد باقى باشند و از طریق مستقیم انسانیت و اسلام انحراف ننمایند، که ان شاء اللَّه نمى‏ نمایند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، به دنبال شهادت رئیس جمهور محمدعلی رجایی، بار دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار و آیت الله سید علی خامنه ای با رای اکثریت مردم به این مقام برگزیده شد. امام خمینی در تاریخ هفدهم مهرماه سال 60 حکم ایشان را تنفیذ کرد. متن حکم امام خطاب به ملت ایران به شرح زیر است: ‏

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

ما نَنْسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها گرچه دست جنایتکاران و منافقان، رئیس جمهور متعهد و مؤمنى را از ملت مجاهد ایران گرفت و یکى از خدمتگزاران صدیق را به شهادت رساند و ملت عزیز را از خدمت او، و او را از خدمت به ملت محروم کرد و گمان کرد که با ترور اشخاص، ملت بپاخاسته از تصمیم خود عقب مى ‏نشیند و در خدمت به اسلام بزرگ سستى مى‏ ورزد و در نتیجه راه براى قدرتهاى چپاولگر باز مى ‏شود، ولى شرکت بى‏ سابقه مردم کشور، امید بدخواهان را مبدل به یأس و طمع آزمندان را براى همیشه برید.

امریکا و تروریستهاى وابسته و پیوسته به آن با تبلیغات خود ملت شریف ایران و ارتش وفادار به اسلام را از هدف بزرگ اسلامى ‏شان منحرف معرفى مى‏ نمایند، و وسایل ارتباط جمعى غرب، خصوصاً امریکا و صهیونیزم براى جهانخواران و مزدورانشان کاخهاى سفید خیالى ساخته تا با شکست ایران در انتخابات، به سوى ایران مهد شیرزنان و شیرمردان، هجوم آورده و با محو اسلام، حکومت سلطنتى یا جمهورى دمکراتیک خلق برقرار و کشور را تا ابد مورد چپاول قدرتمندان خصوصاً امریکا قرار دهند. ولى شرکت عمومى ملت شجاع و متعهد در انتخابات و پیروزیهاى پى در پى قواى مسلح در جنوب و غرب و حضور مداوم ملت در سرتاسر کشور از طرفى، و از طرف دیگر سرکوبى اشرار وطن فروش در داخل و پشت جبهه و به انزوا کشیدن ملى گرایانِ پیوسته به امریکا، کاخهاى تخیلى آنان را فروریخت.

خداوند متعال بر ما منت نهاد که افکار عمومى را براى انتخاب رئیس جمهورى متعهد و مبارز، در خط مستقیم اسلام و عالِم به دین و سیاست هدایت فرمود که امید است با حُسن تدبیر و کمک قواى سه‏ گانه و پشتیبانى ملت بزرگ، مشکلات یکى پس از دیگرى رفع و احکام مقدس اسلام به طور دلخواه در سطح کشور اجرا گردد.

این جانب به پیروى از ملت عظیم الشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقاى سید على خامنه‏ اى- ایّده اللَّه تعالى- رأى ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهورى اسلامى ایران منصوب نمودم. و رأى ملت مسلمان متعهد و تنفیذ آن محدود است به اینکه ایشان به همان نحو که تا کنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف، و به حکم قرآن کریم اشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ بوده ‏اند از این پس نیز به همان تعهد باقى باشند و از طریق مستقیم انسانیت و اسلام انحراف ننمایند، که ان شاء اللَّه نمى‏ نمایند. و در این موقع خطیر که بدخواهان خارج و داخل و بلندگوهاى ابرقدرتها خصوصاً امریکاى جنایتکار با هر وسیله مى ‏خواهند ملت و دولت و مجلس و دادگاههاى ایران را متهم کنند و به گمان فاسد خود تزلزلى در ارکان جمهورى اسلامى ایجاد نمایند، لازم است رئیس جمهور با کمک همه ارگانهاى جمهورى اسلامى و با تشریک مساعى یکدیگر جریانات امور را به طورى هماهنگ و موافق اسلام کنند که بهانه را از دست بدخواهان بگیرند؛ گرچه بسیارى از آنان با احکام اسلام و حدود و تعزیرات آن موافقت ندارند.

آقاى رئیس جمهور و سایر دست‏ اندرکاران و دولتمردان در جمهورى اسلامى باید بدانند که ملت شریف ایران بر همه آنان محبت و منت دارند، چرا که این ملت فداکار است که در اول انقلاب با نثار خون جوانان خود و زحمات طاقت فرسا پیروزى را به دست آورد و همه را از زندانها و تبعیدها و انزواها و اختناقها نجات داد و حکومت را از ستمگران بازستاند و به آنان تحویل داد. و همین ملت است که از اول پیروزى تا کنون در صحنه بوده و از کشور و ارتش و سپاه و سایر قواى مسلح و دولت و مجلس و شورای عالى قضایى و دادگاهها پشتیبانى نموده، و با کمک و همت همین ملت، دشمنان داخل و خارج را سرکوب و حزب اللَّه را به جاى احزاب و گروههاى شیطان نشاند. و هم اینانند که با شوق و شعف به آقاى رئیس جمهور بیش از شانزده میلیون رأى دادند و بر کرسى ریاست جمهورى نشاندند؛ و هم اینانند که به خواست خداوند تعالى قادرند کشور را حفظ و از شرّ شیاطین نجات دهند؛ و اینانند که بر همه ماها و شماها حق دارند و همه مى‏ بایست دیْن خود را به آنان ادا کنیم و در خدمت ملت خصوصاً مستضعفین که سنگینى این جمهورى به دوش آنان بوده و بدون کوچکترین توقعى در خدمت اسلامند، با جان و دل کوشا باشیم. و مادام که همه ما و شما در خدمت مردم هستیم آسیبى به جمهورى اسلامى وارد نمى شود و ملت بزرگ و بیدار و در صحنه جواب همه یاوه سرایان و زورگویان را مى‏ دهد. از خداوند متعال پیروزى اسلام و مسلمین را خواستارم. و السلام على عباد اللَّه الصالحین.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

صحیفه امام؛ ج 15، ص 278-280

 

دیدگاه تان را بنویسید