گزارش جی پلاس؛

گام بزرگ برای تشخیص سرطان با ساخت تراشه جدید

دانشمندان تراشه‌ جدیدی شبیه "هزارتو" طراحی کرده‌اند که پیشرفت بزرگی در زمینه تشخیص سلول‌های سرطانی نادر و پیشرفته در خون به شمار می‌رود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ تراشه هزارتو شکل، به پزشکان اجازه می‌دهد که رشد تومور را پیش‌بینی کنند و درمان را خیلی زود برای بیماران شروع کنند.

این تراشه با کنترل جریان خون از طریق هزارتوی بسیار ریزش، سلول‌های بزرگ‌تر را از جمله سلول‌های سرطانی و سلول‌های بنیادی سرطانی که در واقع سلول‌های بدخیم و مقاوم در برابر دارو هستند، تشخیص می‌دهد.

به گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه میشیگان، تعداد این سلول‌های سرطانی در یک جریان سلول‌های خونی سفید ممکن است یک در میلیارد باشد و این تراشه خیلی سریع این سلول‌ها را تشخیص می‌دهد.

این سلول‌های سرطانی گاهی اوقات از تومورهای سرطانی در بدن جدا و آزادانه در جریان خون شناور می‌شوند و می‌توانند سرنخ‌هایی را درباره شروع سرطان به پزشکان بدهند.

همین سلول‌های سرطانی گاهی اوقات به سلول‌های بنیادی سرطانی (CSC) تبدیل می‌شوند که تومورهای جدید را ایجاد و آنها را تغذیه می‌کنند. همین امر است که موجب می‌شود دانشمندان همیشه روی این سلول‌ها متمرکز شوند و آنها را رصد کنند.

سلول‌های بنیادی سرطانی در طی مدت بسیار کوتاهی تغییر می‌کنند و با کمک روش‌های نرمال به سختی می‌توان آنها را از بقیه سلول‌ها تشخیص داد اما طراحی این تراشه جدید به گونه‌ای است که خون در هزارتوی بسیار ریز وارد می‌شود و سلول‌های بزرگ‌تر (سرطانی) به دلیل منحنی‌ها به سمت جلو حرکت می‌کنند و سلول‌های کوچک‌تر (سلول‌های معمولی) در دیواره‌های آن گیر می‌کنند.

مارپیچ‌های این تراشه جریانی ایجاد می‌کنند که سلول‌های کوچک‌تر در موقعیتی بسیار ایده‌آل در مسیر گیر می‌افتند و در نهایت جریان تمیزتری از سلول‌های سرطانی به وجود می‌آید که پزشکان بهتر می‌توانند وضعیت بیماری فرد را تحلیل کنند.

تراشه هزارتو این فرآیند را بسیار سریع کرده است و تیم تحقیقاتی با کار گذاشتن تراشه دوم، توانستند در پنج دقیقه تعداد سلول‌های خونی سفید را تا 10 برابر در جریان خون کاهش دهند تا از این طریق، سلول‌های سرطانی بیشتری را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

این روش جدید به تازگی برای بررسی نمونه خون بیماران سرطان پانکراس و سینه مورد استفاده قرار گرفته و پزشکان توانستند درمان‌های بهتری را به صورت جداگانه برای هر بیمار ارائه دهند.

دیدگاه تان را بنویسید