شعرخوانی عاشورایی سید صابر موسوی در " شب های شیدایی"

سومین جلسه مراسم شعرخوانی ویژه ایام محرم با عنوان "شب های شیدایی" در انجمن شعر ایران برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس، شامگاه روز سه شنبه، ۴مهرماه (مطابق با پنجم محرم ) سومین شب از برنامه "شب های شیدایی" در انجمن شاعران ایران با حضور شاعران، هنرمندان و نغمه سرایان عاشورایی برگزار شد.

در ابتدای مراسم سهیل محمودی کلامش را در توضیح جایگاه ادبیات و هنرهای عاشورایی و ادبیات آئینی آغاز کرد.

وی از تاثیر پذیری ادبیات وهنر از برخی وقایع و رویدادها و شکل بخشی که این وقایع بر جریان های شعر و موسیقی دارند سخن گفت .

سهیل محمودی معتقد است آنچه را تحت عنوان مجموعه ی ادبیات وهنر آئینی (شعر ،موسیقی و....) می شناسیم، اگر به عنوان یک هنر محض نگاه کنیم متوجه تمام ظرایف هنری و مجموعه ای از هنرها در آنها می شویم؛ همچنین متوجه تاثیر گذاری آیین ها بر انواع هنرها خواهیم شد.

در ادامه وی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات تبلیغات منفی باعث می شوند که زیبایی ها را نتوانیم در این آئین ها ببینیم و خرافات نیز پرده بر روی زیبایی حقیقی این مجموعه ادبیات آئینی می اندازد و حتی متاسفانه موجب بی توجهی و کم دقتی ما نسبت به این هنرهای آئینی می شود.

در ادامه این برنامه سید صابر موسوی شعری را با نام " برای خورشید و ماه تاریخ " ؛ با مطلع: غربت خورشید خود را ماه شبها می گریست در وصف امام علی(ع) و فاطمه زهرا (س) قرائت کرد که مورد توجه حضار قرار گرفت.

دیگر سخنران شب های شیدایی ساعد باقری بود که عصاره تأملاتش را در متون و روایت های تاریخی  در موضوع عاشورا وقیام حسین بن علی(ع) با جمع حضار به اشتراک گذاشت.

وی شرح ماوقع روز عاشورا را به نقل از کتاب "نفس المهوم" شیخ عباس قمی ترجمه شیخ میرزا ابوالحسن شعرانی(1320ه.ق،تهران،1393ه.ق) بیان کرد و گزارش وقایع را از منبع مطروحه نقل و به تفسیر و ایضاح آرای ایشان پرداخت.

به گزارش جی پلاس، شب های شیدایی با قرائت لالائی مصطفی رحماندوست ادامه پیدا کرد که این شعرخوانی با نی نوازی احسان دیوانی همراه شد و حال وهوایی عاشورایی را برای حضار رقم زد.

دکلمه  قطعه شعری عاشورایی با صدای کیمیا عنابستانی و آواز خوانی حسام الدین صحرایی به همراه نی نوازی احسان دیوانی بخش دیگری از محفل شب های شیدایی بود.

پس از آن ساعدباقری به بررسی سنت نغمه خوانی و نغمه پردازی پرداخت و اجرای یکی از این نغمه ها با صدای ایشان، پایان بخش سومین شب از شبهای شیدایی انجمن شاعران ایران بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید