جی پلاس به نقل از ناسا؛

شبح انسلادوس! + توضیح

هلال باریک و روشن قمر انسلادوس در پس زمینه تاریک فضا، آن را اثیری و روحانی جلوه می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ ناسا نوشت: هلال باریک و روشن قمر انسلادوس در پس زمینه تاریک فضا، آن را اثیری و روحانی جلوه می دهد. بقیه این قمر نیز بر اثر تابش نور زحل، شبح مانند شده است.

این عکس را کاسینی در مارس 2017، با استفاده از فیلترهای مادون قرمز، سبز، و نور ماوراء بنفش گرفته است.

انسلادوس، ششمین قمر بزرگ  زحل است و در سال 1789 توسط ویلیام هرشل کشف شد. کاوشگرهای ویجر در دهه ۱۹۸۰ بر سطح آن یخ یافته اند. انسلادوس فقط ۵۰۰ کیلومتر قطر دارد و تمام پرتوهای تابیده‌شده از خورشید را باز می‌تاباند. در هنگام ظهر دمای سطح آن منفی 198 درجه سانتیگراد است.

سِن انسلادوس ۱۰۰ میلیون سال تخمین زده شده‌ است. در سال 2014 براساس تحقیقات ناسا مشخص شد که یک اقیانوس زیر سطحی به عمق 10 کیلومتر در آن وجود دارد .

از سال ۲۰۰۵ میلادی بشر از وجود یخ‌فشان‌های مرموز در انسلادوس آگاه شده‌ است. کاسینی برای نخستین بار در ژوئن ۲۰۰۵ موفق به مشاهده یخ‌فشان‌های عظیم نیم کره جنوبی انسلادوس شد. هرچند هنوز خاستگاه چنین پدیده‌ای به‌درستی مشخص نشده، اما به احتمال زیاد این فوران‌ها ریشه در لایه‌ای درونی از آب مایع دارند.

دانشمندان حدس می‌زنند که فشار گرانشی اعمال‌شده از جانب زحل، درون خاموش این قمر را بار دیگر زنده ساخته و به این واسطه بخشی از اقیانوس زیرسطحی و یخ‌بسته انسلادوس را ذوب کرده باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید