سخنرانی امام در عصر روز عاشورا؛

بنی امیه با بنی هاشم مخالفت داشت و می خواست شجره طیبه نباشد

امام خمینی: اگر بنی امیه با حسین(ع) سر جنگ داشت، بچه خردسال چه تقصیر داشت؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، امام در سخنرانی خود در عصر روز دهم محرم یا همان عصر روز عاشورا به نکاتی در مدرسه فیضیه اشاره کرد که رژیم شاه دیگر طاقت نیاورد و تصمیم به دستگیری و انتقال وی به تهران گرفت.

در بخشی از این سخنرانی آمده است:‏

«الآن عصر عاشوراست... گاهى که وقایع روز عاشورا را از نظر مى ‏گذرانم، این سؤال برایم پیش مى ‏آید که اگر بنى امیه و دستگاه یزید بن معاویه تنها با حسین، سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشیانه و خلاف انسانى چه بود که در روز عاشورا با زنهاى بى‏ پناه و اطفال بیگناه مرتکب شدند؟ بچه خردسال چه تقصیر داشت؟ زنها چه تقصیر داشتند؟ نظرم این است آنها با اساسْ سر و کار داشتند، بنى هاشم را نمى ‏خواستند، بنى امیه با بنى هاشم مخالفت داشتند، نمى ‏خواستند شجره طیبه باشد.»

صحیفه امام؛ ج 1، ص 243

امام در سخنرانی دیگری به جلوگیری از مجالس وعظ و خطابه درباره حادثه عاشورا در دوران حکومت رضا خان اشاره کرده و فرموده است:

« یک رشته هم جلوگیرى از منابر و جلوگیرى از روضه‏ خوانى و خطابه به هر عنوان. در تمام ایران شاید گاهى اتفاق افتاد که عاشورا یک مجلس نداشت. بعضِ از اشخاصى که یک قدرى مثلًا جرأت داشتند، نصف شب، آخر شب، سحر مجلس داشتند که اول اذان مثلًا تمام بشود.

همه ایران را از این فیض و از اینکه حتى ذکر مصیبتى بشود، ذکر حدیثى بشود محروم کردند. این جز این [بود] که اسلحه در دست بى ‏عقل بود؟»

ج 3، ص 300

 

دیدگاه تان را بنویسید