معاون بهداشت دانشگاه تهران به جی پلاس خبر داد:

نظارت بر غذای نذری هیات ها جدی شد

هیات های مردمی در ماه های محرم و صفر بخش مهمی از بازوهای اجرایی برگزاری مراسم عزاداری هستند. گفته می شود حدود 13 هزار هیات در سراسر کشور فعال است. در این میان تهیه مواد غذایی پخش آن به عنوان نذری بخشی از فرایند عزاداری است که نظارت بر سلامتی آن موضوع مهمی است.

لینک کوتاه کپی شد

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر این باور است معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی باید بر فرایند تولید و پخت مواد غذایی در هیات های عزاداری نظارت کنند.

محمد شریعتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با جی پلاس درباره فرایند نظارت بر تهیه اغذیه در هیات های عزاداری صحبت کرد.

شریعتی توضیح داد: نظارت بر هیات های عزاداری و تهیه غذا بخشی از نظارت بر اماکن عمومی است که همیشه از سوی معاونت بهداشت دانشگاه ها صورت می گیرد و اتفاق جدیدی نیست.

او با اشاره به اینکه در ماه محرم و صفر این نظارت ها بیشتر می شود، افزود: بیش از 200 نیروی بهداشت محیط در دانشگاه فعال است که بر شیوه پخت و آماده کردن غذای هیات های عزاداری منطقه تحت پوشش دانشگاه تهران نظارت می کنند.

شریعتی در ادامه گفت: بازدید از منابع آب، نظارت بر مدیریت پسماندها و ارائه مشاوره و تذکر در این خصوص از دیگر حوزه های نظارتی است.

به گزارش جی پلاس؛ با این حال اما تعداد هیات ها آنقدر زیاد است که نظارت بر این روند را دشوار می کند. اما شریعتی معتقد است نظارت معاونت بهداشت کامل و دقیق صورت می گیرد. او در این خصوص گفت: در بدو امر ستادی تشکیل می دهیم و هیات ها را دعوت کرده و آموزش های لازم را ارائه می کنیم و با آنها هماهنگ می شویم.

او در پاسخ به این سوال که تمام آشپزان و فعالان تهیه غذا در هیات های عزاداری کارت بهداشت دارند، افزود: در قانون آمده که هر کسی در تهیه و توزیع مواد غذایی کار می کند باید چند آزمایش ساده بدهد تا مشخص شود بیماری قابل انتقالی دارد یا نه و کارت بهداشت دریافت کند. تلاش ما بر این است اکثر افرادی که آشپزی می کنند یا غذا تهیه می کنند این فرایند را طی کرده باشند. البته در بیشتر موارد  آشپزهایی که در هیات ها کار می کنند در رستوران ها یا مراکز اداری مشغول هستند و به صورت داوطلب برای کار به هیات می آیند.

شریعتی تاکید کرد: هیات ها باتوجه به کدهای شناسایی که دارند، یکی از منسجم ترین سازمان های مردم نهاد هستند.

او در پایان به جی پلاس گفت: آمار متمرکزی از مناطق تحت نظارت شبکه های بهداشت در دست نیست. هر مرکز بهداشت آمار مخصوص به منطقه تحت پوشش خود را دارد و ما آمار تجمیعی در این رابطه نداریم.

دیدگاه تان را بنویسید