گزارش جی پلاس؛

شگفت انگیزترین دشت خزه ای جهان در ایسلند/ تصاویر و تاریخچه

یکی از خیره کننده ترین دشت های گلسنگی یا خزه زارها در سواحل جنوبی ایسلند، در بالای زمین های آتشفشانی Eldraun واقع شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سبک زندگی جی پلاس: سایت پلنیت نوشت: گلسنگ یا خزه گیاهی بومی در کشور ایسلند است. این گیاه به شکل فراوان در مناطق کوهستانی می روید و از ویژگی های خاص زمین های گدازه ای یا آتشفشانی در ایسلند است. یکی از خیره کننده ترین دشت های گلسنگی یا خزه زارها در سواحل جنوبی ایسلند، در بالای زمین های آتشفشانی Eldraun واقع شده است.

 Eldraun که در واقع از زمینی حاصل از گدازه های آتشفشانی به وجود آمده است، نتیجه ی یکی از ویرانگرترین فوران های آتشفشانی تاریخ اتفاق افتاده است. در طول ۸ ماه  بین سال های ۱۷۸۳ تا ۱۷۸۴ کوه آتشفشانی Grímsvötn  که در این منطقه وجود داشت، چیزی حدود ۱۴ کیلومتر مکعب گدازه های آتشفشانی را به بیرون ریخت و باعث شد تا ابرهایی از گازهای سمی باعث آلودگی خاک شوند و نیمی از اسب های وحشی و احشام و دام های منطقه کشته شوند. در آن سال ها زمین ها هیچ محصولی ندادند و هیچ ماهی ای در دریا پیدا نشد و نتیجه ی این قحطی، از بین رفتن تقریبی نیمی از جمعیت انسانی جزیره بود.

البته فوران این آتشفشان تاثیرات جانبی بیشتری هم داشت. در سال های بعد از این اتفاق، آب و هوای نیمکره شمالی کاملا به هم ریخت و حتی باعث شد تا زمستان آمریکای شمالی در سال ۱۷۸۴، به طولانی ترین و سردترین زمستان در تاریخ خود برسد. طوفان برفی عظیمی در جنوب رخ داد و رودخانه می سی سی پی در نیواورلئان یخ زد.

اما وحشتناک ترین تاثیرات آن در اروپا اتفاق افتاد؛ تابستان سال ۱۷۸۳ گرم ترین رکورد خود را زد. ابرهای سمی در سراسر اروپا به حرکت در آمدند و استنشاق گاز سمی ای که از آنها پراکنده می شد، باعث کشته شدن هزاران نفر شد، به طوری که فقط در بریتانیا جان ۲۳۰۰۰ نفر را گرفت.

با گرمتر شدن هوا، طوفان ها هم سهمگین تر شدند و تگرگ های بسیار بزرگی از آسمان بارید که باعث کشته شدن و آسیب دیدن گله های حیوانات هم شد.

امروزه زمین های آتشفشانی Eldraun به نظر دیگر آرام هستند و کمترین خطری هم برای طبیعت و مردم و حیوانات ندارند. لایه های ضخیم خزه، به صاف شدن زمین و نرم به نظر رسیدن آن کمک کرده و باعث شده تا گذشته ی سخت و خشن این منطقه از ذهن خیلی ها پاک شود.

mossy-lava-fields-iceland-76

mossy-lava-fields-iceland-99

mossy-lava-fields-iceland-82

mossy-lava-fields-iceland-56

دیدگاه تان را بنویسید