گزارش جی پلاس از یک قانون شکنی؛

مگر می شود این همه بد بازی کرد و سیگار نکشید! + تصاویر

هر چه به اواخر بازی نزدیک می شویم، دود بیشتری ورزشگاه را در بر می گیرد؛ پک ها سنگین تر می شود و نوبت به نخ بعدی می رسد. به اواخر بازی نرسیده ایم که بسته سیگار خالی می شود. تنها یک نخ مانده و بازی هم گره خورده است؛ به ناچار یک نخ را سه نفری می کشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ بازی تمام می شود و حالا سیگاری هم نیست؛ انگار نه انگار که ورزش مقابل دخانیات است. "مگر می شود این همه بد بازی کرد و سیگار نکشید. فقط سیگار است که می تواند من را آرام کند. از بس حرص خوردم، یک بسته سیگار کشیدم". این را جوانی که برای هواداری از تیم محبوبش پرسپولیس به ورزشگاه آمده، می گوید.

این نمونه ای از چند صد هواداری بود که روز بازی با پرسپولیس از عصبانیت و از دست دادن سه امتیاز بازی، به سیگار روی آورده است. در واقع از نظر او پرسپولیس مسبب شکستن قانون منع استفاده از دخانیات است اما این را هم می گوید که کسی به او نگفته حداقل در ورزشگاه سیگار نکش.

چندین ماه پیش بود که کمیته انضباطی AFC دستورالعمل جدید خود را برای همه کشورهای عضو ارسال کرد و طبق مصوبه هیات رییسه این کنفدراسیون، استعمال دخانیات در ورزشگاه ها ممنوع اعلام شد.

نخستین ترکش این قانون به پرسپولیس خورد و این تیم به خاطر استعمال سیگار توسط هوادارانش در دیدار مرحله گروهی با الریان قطر 3 هزار دلار جریمه شد.

بلافاصله پس از این اتفاق، هیات رییسه سازمان لیگ در تاریخ 31 تیر ماه سال جاری، منع ورود و استفاده از دخانیات در ورزشگاه ها را تصویب کرد.

تصویب قانون همانا و استفاده از سیگار همانا! قانونی که به تصویب هیات رییسه سازمان لیگ رسیده، هنوز به مرحله اجرا نرسیده و یا بهتر است بگوییم توان لازم برای اجرا کردن آن وجود ندارد.

از جلوی درهای ورزشگاه آزادی تا رسیدن به صندلی های ورزشگاه چند ایست بازرسی وجود دارد ولی کسی حساسیتی به استفاده از سیگار ندارد.

در بازی اخیر پرسپولیس مقابل سیاه جامگان، هوادران روی سکوها به طور مکرر سیگار خود را آتش زدند و  این پک های سنگین به سیگار بود که سرمایه و جوانی فوتبال ایران را یک جا به دست باد سپرد.

البته نمی توان گفت در ورزشگاه فقط سیگار استعمال می شود؛ ماریجوانا یا گل هم جزو اقلامی است که این روزها در سبد خرید برخی از جوانان قرار دارد و حالا پای استفاده از آن به ورزشگاه هم رسیده است.

اگر تابستان و بعد از ساعت هشت به ورزشگاه بیایید، به راحتی حجم دود خارج شده از سیگارها را در فضای ورزشگاه مشاهده می کنید. فضای استادیوم بی شباهت به یک کارخانه صنعتی نیست.

در کنار خانوادگی نبودن ورزشگاه ها، استعمال دخانیات هم برای بیماران تنفسی و کودکان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

طبق اعلام ماموران نیروی انتظامی، هنوز دستور و ابلاغیه ای برای جلوگیری از ورود سیگار به ورزشگاه ها وجود ندارد.

به گزارش جی پلاس؛ موفقیت مسئولان فوتبال ایران در فرهنگ سازی عدم استفاده از دخانیات در ورزشگاه ها، نه تنها مصرف داخلی دارد بلکه به بازی های بین المللی هم مربوط می شود؛ چرا که AFC نشان داده به هیچ وجه از این موضوع نمی گذرد و در صورت مشاهده، به سرعت جریمه لازم را اتخاذ می کند. تنها راه چاره برای جلوگیری از این جریمه های بین المللی، همسان سازی و اجرای قوانین ایران با نهادهای بین المللی است که تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

photo_2017-09-20_09-54-18

photo_2017-09-20_09-54-23 (2)

photo_2017-09-20_09-54-22 (3)

سیگار کشیدن در استادیوم آزادی

 

 

دیدگاه تان را بنویسید