پیام امام خمینی به مناسبت آغاز سال تحصیلی؛

استقلال فرهنگى پایه و اساس کشورى آزاد و مستقل است

امام خمینی در پیام خود با اشاره به اینکه استادان باید به این اعتقاد برسند که تنها فرهنگ ایران اسلامى است که نجاتبخش کشور و ملت ما است، آورده: فرزندان عزیزتان را در سر کلاسها به صورتى تربیت کنید که وقتى فارغ التحصیل مى ‏شوند جوانان برومندى تحویل جامعه گردند، که با تمام وجود معتقد باشند که آنچه بدبختى داشتند از ابرقدرتهاى شرق و غرب و شرق ‏زدگى و غربزدگى است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، در آستانه سال تحصیلی امام خمینی با انتشار پیامی خطاب به رؤساى دانشگاهها، مراکز تربیت معلم، فرهنگیان و دانشگاهیان‏، با تاکید بر اینکه تربیت صحیح منشأ استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی است، نکات ارزشمندی را مطرح کردند. متن پیام به شرح زیر است:‏

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

اکنون که با تأیید خداوند متعال و توجه خاص بقیة اللَّه- ارواحنا لمقدمه الفداء- مراکز آموزش از دبستانها و دبیرستانها گشایش مى ‏یابد، و مراکز سرنوشت ‏ساز کشور و جمهورى اسلامى به فعالیت بر مى ‏خیزند، تذکراتى را که کراراً داده ‏ام، به علت اهمیت موضوع، شایسته تکرار مى ‏دانم.

این جانب خود را مسئول اسلام و ملت محترم مى‏ دانم تا در این امر حیاتى باز تأکید و پافشارى نمایم. امیدوارم همه دست‏ اندرکاران امور تربیتى و آموزشى و تمام دولتمردان جمهورى اسلامى و همه روشنفکران متعهد و گویندگان و نویسندگان، و بالاخره فرد فرد ملت ایران که نزد خداوند قهار مسئول هستند، در این امر که در رأس امور است، نه تنها سهل انگارى و مجامله ننمایند؛ که با جدیت و پشتکار براى هر چه غنى ‏تر و بهتر شدن اساس آموزش و پرورش اقدام نمایند.

1- باید سعى شود متصدیان امور تربیتى از مرتبه ابتدایى تا آخر از اشخاص صالح و متعهد و معتقد به جمهورى اسلامى انتخاب شوند؛ افرادى که هیچ گونه گرایش به مکتبهاى انحرافى شرق و غرب نداشته باشند. دانش ‏آموزان عزیز با کمال دقت و بیطرفى اعمال و کردار دبیران و معلمین را زیر نظر بگیرند؛ که اگر خداى نکرده در یکى از آنان انحرافى ببینند بلافاصله به مقامات مسئول گزارش نمایند. و خود دبیران و معلمین با هشیارى مواظب همکاران خود باشند تا اگر بعضى از آنان خواستند افکار انحرافى خود را در خلال تدریس به فرزندان میهن اسلامى‏ مان القا کنند، از آنان جلوگیرى نمایند؛ و در صورتى که فایده‏ اى نبخشید با قاطعیت، مطلب را با مسئولان در میان بگذارند. ایران امروز دیگر تحمل افکار غربزده و شرق‏ زده مشتى خائن را ندارد. ما باید با تمام وجود به استقلال فرهنگى برسیم؛ که استقلال فرهنگى پایه و اساس کشورى آزاد و مستقل است.

استادان عزیز باید خود این اعتقاد را بیابند که تنها فرهنگ ایران اسلامى است که نجاتبخش کشور و ملت ما مى ‏باشد.

معلمان عزیز خود بهتر مى ‏دانند که فرهنگ استعمارى در زمان این پسر و پدر چه به روز این کشور و ملت آورده است. به فرهنگ غنى ایران اسلامى تکیه کنید و مطمئن باشید که پیروزى از آن شماست. فرزندان عزیزتان را در سر کلاسها به صورتى تربیت نمایید که وقتى فارغ التحصیل مى ‏شوند جوانان برومندى تحویل جامعه گردند، که با تمام وجود معتقد باشند که آنچه بدبختى داشتند از ابرقدرتهاى شرق و غرب و شرق ‏زدگى و غربزدگى است.

2- دبیران و معلمان و به طور کلى استادان، سخت از دانش‏ آموزان مواظبت نمایند تا گروهکهاى چپى روسى و امریکایى و منافقین امریکایى آنان را فریب ندهند. فرزندان عزیزم خود از یکدیگر به بهترین وجه مراقبت نمایند، و در صورتى که مشاهده کردند که بعضى از دشمنانشان در لباس دوست و همشاگردى مى ‏خواهند آنان را جذب گروه خود کنند، به مقامات مسئول معرفى نمایند و سعى کنند این کار خود را به صورتى مخفى انجام دهند. فرزندان عزیزم، شما خوب مى ‏دانید که مقدرات جمهورى اسلامى در آینده به شما سپرده مى ‏شود. از خود و دوستان کاملًا مراقبت نمایید تا در ابعاد مختلف، چه بُعد اعتقادى و چه ابعاد دیگر، صراط مستقیم را بپیمایید، زیرا گرایش به یکى از مکتبهاى انحرافى و نیز وابستگى فکرى و عملى به غرب و شرق اگر چه بسیار کوچک، نه تنها خودتان را نابود مى‏ کند، که در صورت سهل انگارى- و لو در دراز مدت- به دیگران سرایت خواهد کرد، و همه ما در پیشگاه خداوند متعال و نسلهاى آینده مسئول خواهیم بود. باید توجه داشته باشید که نفوذ منافقین و دیگر خرابکاران و افراد منحرف در دبیرستانها و دیگر مراکز تعلیم و تربیت موجب تباهى اسلام است و مسئول آن، همه دست‏ اندرکاران امور تربیتى خصوصاً دبیران و معلمان و دانش‏ آموزان حزب اللهى مى ‏باشند.

همه مى‏ دانیم که سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام، بعد از توده ‏هاى مردم در دست طبقه تحصیلکرده است، و هدف بزرگ استعمار نو به دست گرفتن مراکز این قشر است. کشور ما در دهه ‏هاى اخیر هر چه صدمه دیده و رنج کشیده است از دست خائنین این قشر بوده است. وابستگى به شرق و غرب توسط غربزدگان و شرق ‏زدگان و به اصطلاح روشنفکران که از دانشگاهها برخاسته ‏اند ولى چارچوب فکریشان در مدارس ابتدایى و متوسطه درست شده است، به فرهنگ، دین و کشورمان صدمه‏ هاى بیشمار زده ‏اند؛ چرا که این افراد براى تکمیل وابستگى به شرق و غرب و اخیراً امریکا هر کارى که توانسته ‏اند به نفع آنان انجام دهند دادند. چون درس خوانده بودند با کوله بار غربزدگى و شرق‏ زدگى چون دزدانى که با چراغ آیند، براى اربابان و کعبه ‏هاى آمالشان گزیده ‏تر کالاها را انتخاب کردند. گرچه ما مسئول آنچه در آن روزگاران بر ملتمان رفته است نیستیم، لکن امروز رئیس جمهور و دولت و مجلس شوراى اسلامى و تمامى متصدیان امور تربیتى در مقابل خداوند قادر و توده ‏هاى ملت مستضعف مسئول هستیم. کُلُّکُمْ راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسئول و باید بدانیم که از مسئولیتهاى بسیار بزرگ، مسئولیت دینى و ملى است، مسئولیت در مقابل مستضعفان و مظلومان است، و بالاخره مسئولیت در پیشگاه خالق و خلق، آن هم در طول تاریخ آینده.

مسامحه و سهل انگارى در تعلیم و تربیت خیانت به اسلام و جمهورى اسلامى و استقلال فرهنگى یک ملت و کشور مى ‏باشد و باید از آن احتراز کرد. امروز دانش‏ آموزان باید سعى کنند تاریخ انقلاب اسلامى ‏مان را و نقش وحدت بین خودشان و دانشگاهیان را با روحانیون بیاموزند؛ زیرا اگر روحانیون، شما را و شما، روحانیون را بشناسید و با هم تفاهم کنید، مطمئن باشید که جناحهاى غربزده و شرق ‏زده از منافقان و چپگرایان و دیگر خرابکاران و منحرفان بر شما و کشور اسلامى‏ تان طمع نخواهند کرد؛ و اگر هم طمع کنند، با شکست قطعى مواجه خواهند شد.

و بدانید که بى‏ انگیزه نبوده است که رژیم سابق از شاعران و نویسندگان و سخنگویان و شایعه ‏سازان و روزنامه ‏نگاران وابسته براى تفرقه بین این دو گروه استفاده مى‏ کردند، که متأسفانه آن چنان در این امر موفق شدند که این دو قشر دشمن سرسخت یکدیگر شدند، و رفت و آمد هر گروه در محیط دیگرى ممنوع اعلام شده بود، و هیچ یک چشم دیدن دیگرى را نداشت. و این اختلاف را رضا خان و پسرش دامن‏ زدند تا کشور ایران را در تمامى ابعاد وابسته به قدرتها کردند، و آن چنان مردم را از خود و فرهنگ خود و فرهنگ غنى اسلام بیگانه کردند که در هر چیز، خود را به بیگانگان محتاج و خویشتن را فاقد همه ارزشها مى ‏دانستند. و این فاجعه موجب گردید تا کشور و اسلام بزرگ را عقب نگه دارند و به سر این کشور و ملت، آن آمد که همه مى ‏دانید که جبران آن محتاج به فعالیت همه جانبه شبانه روزى ملت و دولت و شما مى ‏باشد. و امید است تا با هماهنگ شدن همگان و راهنماییهاى متفکران و عالمان متعهد و بیرون راندن یأس و ناامیدى از خود و یافتن خویشتن خویش و فرهنگ عظیم خود، بزودى به استقلال کامل دست یابیم، و ملت مظلوم بتواند به مدارج عالیه معنوى و مادى خود برسد.

3- مادران و پدران متعهد از رفت و آمدهاى فرزندانشان سخت مراقبت نمایند و آنان را زیر نظر بگیرند تا خداى ناکرده صید منافقان امریکایى و منحرفان روسى نگردند، و وضع درسى آنان را دنبال کنند، چرا که نقش مادران و پدران در حفظ فرزندانشان در سنین دبستان و دبیرستان بسیار مهم و ارزشمند است.

باید توجه داشته باشند که فرزندانشان در سنینى هستند که با یک شعار گمراه ‏کننده فریب مى ‏خورند و خداى ناکرده به راهى قدم مى ‏گذارند که جلوگیرى از آن از هیچ کس ساخته نیست. مادران و پدران توجه داشته باشند که آنان از همه کس مؤثرتر براى نجات‏ فرزندانشان از گرداب جهل و فساد مى‏ باشند. به همین جهت، دلسوزانه و متعهدانه با اساتید فرزندانشان در تماس باشند و آنان را در این مهم یارى دهند و از آنان یارى گیرند. امیدوارم این نونهالان، استقلال فرهنگى، سیاسى، اقتصادى و نظامى فرداى ما را تأمین کنند، و ما را از شرّ ابرقدرتها نجات دهند و پایه گذاران جهان سوم راستین گردند.

امید است با تأیید خداوند متعال و اعتماد به قدرت ایمان و عنایت حضرت بقیة اللَّه- روحى لمقدمه الفداء- طرق غیبى به روى همه باز و راه سعادت و ترقى روحى و جسمى بر همگان گشاده گردد. و السلام على عباد اللَّه الصالحین.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

صحیفه امام؛ ج‏17، ص 1-5

                        

 

دیدگاه تان را بنویسید