جی پلاس؛

برجی که از بالا به پایین ساخته شد!

برج دوقلوی توروس دو کلون، سازه ای است که از بالا به پایین ساخته شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ سایت پلنیت نوشت: در منطقه پلازا دو کلون واقع در شهر مادرید اسپانیا، برج دو قلوی با نام  "El Enchufe" قرار دارد.  نام رسمی این برج توروس دو کلون است.  بعضی ها این بنا را شبیه یک دو شاخه الکتریکی عظیم الجثه تشبیه کرده اند و بسیاری از مادریدیها اعتقاد دارند این برج زشت ترین ساختمان در مادرید است. اما این بنا از سال 1976 تبدیل به خط افق یا اسکای لاین مادرید شده است.

torres-de-colon-22

جالب ترین نکته در مورد این بنای زشت نوع ساختش بوده است. این برج از بالا به پایین ساخته شد.اولین چیزی که از این بنا بالا رفت دو ستون مرکزی بود و بعد طبقات از بالا به پایین اضافه شد. تنها سه طبقه پایین از جمله زیززمین بود که از پایین ساخته شد.

گفته می شود روش ساخت و ساز از بالا به پایین «Top-Down» مزایای زیادی به همراه دارد. با حذف سازه حایل موقت  در این روش می توان در هزینه‌های سرمایه‌گذاری به طور قابل توجهی صرفه جویی کرد. صرفه جویی در زمان ساخت منجر به کاهش هزینه‌ها می‌گردد و سطوح آلودگی را می توان در سطح حداقل نگه داشت. همچنین حجم بتن مصرفی بسیار کاهش می‌یابد و منجر به صرفه‌جویی در هزینه و کاهش خارج شدن کربن می‌گردد.

torres-de-colon-12

اگر چه این روش یک روش ساخت و ساز غیر معمول است اما برج توروس دو کلون تنها سازه ای نیست که به این شکل ساخته می شود. ساختمان های بانک مرکزی ایرلند، در دوبلین و مرکز بانک استاندارد در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، هر دو از بالا به پایین ساخته شده اند. در کشورهایی مانند لهستان و بلغارستان هم چنین ساختمان هایی در دهه شصت و هفتاد میلادی ساخته شده است.

sofia-building2

 

دیدگاه تان را بنویسید