گزارش جی پلاس/ تمام بده بستان های فوتبال ایران و سوریه؟ + آمار

از آقاجلال تا زیاد شعبو / مهمترین تقابل یوزهای ایرانی و یک تیم مخوف، فردا در آزادی!

با وجود رابطه فرهنگی و سیاسی خوب میان ایران و سوریه اما در زمینه ورزشی خدمات متقابل انگشت شماری میان فوتبال این دو کشور وجود دارد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم های ملی فوتبال ایران و سویه در آخرین دیدار خود در انتخابی جام جهانی، سه شنبه (فردا) از ساعت 19:30 در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می روند. دو تیم در شرایطی بازی خواهند کرد که ایران به جام جهانی صعود کرده و سوریه با عملکرد خیره کننده خود این شانس را دارد که با پیروزی برابر ملی پوشان ایران و توقف کره جنوبی مقابل ازبکستان، برای نخستین بار و در شرایط نامساعد امنیتی این کشور، مجوز جام جهانی را به دست بیاورد.

آنها در حال حاضر با 12 امتیاز در تعقیب کره جنوبی 14 امتیازی هستند. سوریه با پیروزی مقابل ایران در بدترین شرایط هم راهی مرحله پلی آف می شود و بهترین نتایج خود را کسب می کند.

بازی رفت دو تیم سوریه و ایران در حالی به تساوی بدون گل ختم شد که سوری ها در مالزی و در شرایط نامساعد جوی و در زمین مملو از آب باران میزبان تیم کشورمان بودند!

در حالی که برخی از تیم ها مانند کره جنوبی به خاطر ارتباط سیاسی بسیار خوب ایران و سوریه احتمال تبانی را می دهند اما بازیکنان و مربیان تیم ملی ایران هم قسم شده اند تا انتقام بازی رفت را با یک پیروزی پر گل از سوری ها بگیرند. این موضوع به قدری بعید است که کارلوس کی روش واکنش شدیدی به این موضوع داشت و تاکید کرد برای پیروزی برابر سوریه به میدان می روند.

**جشن ملی و یک سوتی پرحاشیه

فدراسیون فوتبال ایران برای این بازی تدارک زیادی دیده و بعد از دمیده شدن سوت پایان بازی، جشن صعود به جام جهانی برگزار خواهد شد. به همین منظور هم از چندین روز قبل برای حضور تماشاگران در ورزشگاه فراخوان داده شده که در ابتدا با اشتباه عجیبی همراه شد و حواشی زیادی را به دنبال داشت. در نخستین دقایق از شروع بلیت فروشی، برخی از بانوان موفق به خریداری بلیت این دیدار شدند تا شائبه فراهم شدن شرایط حضور بانوان در ورزشگاه به وجود بیاید اما خیلی سریعتر از آنچه فکر می شد، این موضوع تکذیب شد. فدراسیون فوتبال در اطلاعیه ای اعلام کرد این اشتباه بخاطر دسترسی نداشتن سایت بلیت فروشی به ثبت احوال بوده و به وسیله اطلاعات ثبت شده، مبالغ پرداخت شده به بانوان برگردانده خواهد شد.

** یوز ایرانی به دنبال ثبت رکورد جهانی

بازی ایران و سوریه آخرین نبرد شاگردان کی روش در رقابت های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه است. در صورتی که تیم از پیش صعود کرده ایران بتواند دروازه خود را از بازشدن حفظ کند، یک رکورد تاریخی را ثبت کرده و به تیمی تبدیل می شود که در هیچ کدام از دیدارهای مرحله نهایی انتخابی جام جهانی گلی را دریافت نکرده است. 

از طرفی کی روش هنوز اتفاقات بازی رفت را فراموش نکرده و بعد از بازی با سوریه در مالزی، به بازیکنانش وعده داد که سوریه را در تهران با اختلاف گل شکست می دهند. او در جمع خبرنگاران هم به بازی رفت فلش بک زد و گفت که سوری ها علاوه بر خشن بودن، شرایط بسیار بدی را برای بازیکنانشان فراهم کردند و به شکل نامناسبی توانستند یک تساوی مقابل ایران کسب کنند. 

همچنین کی روش انگیزه های دیگری هم دارد. او یک بار دیگر از بی مهری مسئولان نسبت به تیمش صحبت کرد. او معمولا در شرایط سخت بهترین نتایج را کسب می کند تا صدای اعتراض خود را به گوش بالادستی ها برساند. 

** سوری ها به دنبال فراموشی جنگ داخلی

سایه جنگ و تهدید چندین سال است که بر سر سوریه افکنده شده و خیلی از بازیکنان این کشور به خاطر این مشکل راهی کشورهای خاور میانه شده اند. سوریه به همراه تایلند در سید ششم و پایانی قرعه کشی انتخابی جام جهانی حضور داشت اما در مرحله پایانی (کنونی) نتایج این تیم بهتر از تیم هایی مانند چین، قطر و حتی ازبکستان بود تا برای صعود به جام جهانی تنها نیاز به پیروزی برابر ایران و توقف کره جنوبی داشته باشند.

آنها هم مانند هر تیم ملی دیگری برای مردم کشورشان به میدان می روند و در صورت صعود به این مسابقات می توانند در عین ناامیدی شادی را به کشورشان هدیه بدهند. بازیکنان سوریه برای پیروزی در بازی فردا مقابل ایران هم قسم شده اند و "ایمن حکیم" سرمربی آنها این مسابقه را بزرگترین بازی تاریخ فوتبال کشورش توصیف کرده است.

سوریه قطعا فردا به در و دیوار می زند تا از پس بهترین تیم آسیا و هوادارانش برآید. آنها تا اینجا هم بهترین نتایج تاریخ کشورشان را کسب کرده اند.

** تیم چقر اما بازنده برابر ایران

در طول 23 دیداری که دو کشور برگزار کرده اند، ایران هیچ گاه موفق نشده سوریه را با اختلاف بیش از دو گل شکست دهد و تنها یک بار توانست به این تیم سه گل بزند. تساوی های پر شمار هر دو تیم بیانگر  سرسختی سوریه برابر یکی از برترین تیم های آسیاست. 

12 شکست، 10 تساوی و تنها یک پیروزی سهم سوریه در بازی های رو در رو با ایران بوده که اکثر بازی ها را با اختلاف یک گل واگذار کرده است. تنها پیروزی این تیم برابر ایران مربوط به سال 1973 است که در چارچوب انتخابی جام جهانی برگزار شد.

در مجموع 11 تقابلی که ایران و سوریه در انتخابی جام جهانی انجام دادند، سهم ایران پنج و سهم سوریه یک پیروزی بوده و پنج بازی هم به تساوی ختم شده است. 

** مهاجمین خطرناک در پیکان خط حمله سوریه

تیم ملی سوریه متشکل از بازیکنان لژیونری است که در تیم های مطرح عربی بازی می کنند. دو مهاجم اصلی این تیم یعنی عمر خربین و عمر السوما در تیم های الهلال و الاهلی عربستان بازی می کنند. عمر السوما بعد از چهار سال محرومیت در دیدار اخیر با قطر به تیم ملی این کشور بازگشت. او در دیدار پرسپولیس و الاهلی عربستان موفق شد دروازه بیرانوند را باز کند و عنوان آقای گلی فصل گذشته لیگ عربستان را در اختیار دارد. 

در خط دفاعی هم دو بازیکن این کشور در تیم الزمالک مصر، از پرافتخارترین تیم های آفریقا بازی می کنند. همچنین چند بازیکن دیگر هم در تیم های العربی و ام صلال قطر بازی می کنند. بخش عمده ای از سایر بازیکنان هم در سوریه و عراق به میدان می روند.

** ترکیب تیم ملی سوریه برابر تیم ملی قطر:

ابراهیم علاما (الاتحاد سوریه)، هادی المصری (الوحده سوریه)، موید العجان (الزمالک مصر)، عمرو المیدانی (حتا امارات)، عمر خربین (الهلال عربستان)، محمود المواس (ام صلال قطر)، عمر السوما (الاهلی عربستان)، فیراس محمد الخطیب (الکرامه سوریه)، تامر حاج محمد (ظفر عمان)، علی الشبلی (الزمالک مصر)، محمد ظاهر المدانی (قوا الجیا عراق)

 

** اما مربیان و بازیکنان انگشت شماری در فوتبال ایران و سوریه حضور داشته اند؛ در ادامه نگاهی به تاریخ فوتبالی مشترک هر دو کشور نگاه می کنیم:

**جلال طالبی تنها سرمربی مشترک ایران و سوریه

سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 98 فرانسه، در دو مقطع به فوتبال سوریه رفت. او در سال 2001، همزمان سرمربی تیم ملی سوریه و برترین تیم باشگاهی این کشور یعنی الجیش بود. آقا جلال در سال 2004 نیز هدایت "حاما" دیگر تیم باشگاهی سوریه را هم قبول کرد.

او تنها مربی ای است که در فوتبال هر دو کشور حضور داشته است. طالبی در مدت زمان حضورش در تیم ملی این کشور 9 برد و یک شکست را به دست آورد.

** نخستین بازیکن سوری در پرسپولیس

تعداد بازیکنان سوریه ای شاغل در ایران زیاد نیست اما پرسپولیس آغازگر ورود بازیکنان سوری به ایران بود. در سال 2007 "زیاد شعبو" به صورت قرضی از الجیش به پرسپولیس آمد و با انجام 9 بازی و زدن دو گل، در نیم فصل ایران را ترک کرد تا لقب اولین بازیکن مشترک را یدک بکشد.

**از بازیگری در پرسپولیس تا مربیگری در تیم ملی سوریه

پرسپولیسی ها همزمان با زیاد شعبو، طارق جبان را هم جذب کرده بودند. او هم تا نیم فصل در پرسپولیس بود و تنها پنج بازی برای این تیم انجام داد تا عملکرد ضعیفی در میان همه سوری ها داشته باشد.

جبان بعد از گذشت چندین سال اکنون دستیار ایمن حکیم در تیم ملی سوریه است و در مقطع کنونی نقش مهمی در تیم ملی کشورش ایفا می کند.

**محمد زینو و راه آهن

این مهاجم سوریه ای در سال 2009 به خدمت راه آهن درآمد و به مدت چهار ماه در این تیم حضور داشت. زینو در یازده بازی توانست یک گل برای تیمش به ثمر برساند و سپس به کشورش بازگشت.

محمود آمنه، با ثبات ترین بازیکن در ایران

راه آهن هم مانند پرسپولیس دو بازیکن سوریه ای جذب کرد. آنها در سال 2009 محمد آمنه را از الاتحاد این کشور گرفتند و او تا سال 2012 برای این تیم بازی کرد.

آمنه به عنوان هافبک 66 بازی برای راه آهن انجام داد و تنها یک گل به ثمر رساند.

دورگه سوری، در مس کرمان

جورج مراد، بازیکن سوئدی – سوری، در سال 2011 به خدمت مس کرمان درآمد. او به عنوان مهاجم عملکرد خوبی در این تیم نداشت و در کارنامه خود 9 بازی و یک گل را ثبت کرد و از این تیم جدا شد.

محمد اسطنبلی در آلومینیوم هرمزگان

این بازیکن همزمان با صعود آلومینیوم هرمزگان به لیگ برتر به عضویت این تیم درآمد و توانست در یک فصل حضورش در فوتبال ایران 22 بازی را ثبت کند. اسطنبلی همزمان با سقوط آلومینیوم به لیگ دسته یک از ایران رفت.

بازیکنی که نیامده رفت

ثائر کروما در ابتدای لیگ شازدهم مورد پسند رسول خطیبی قرار گرفت اما به دلیل صادر نشدن روادیدش برای همراهی ماشین سازی در اردوی گرجستان و عقب افتادن از تمرینات بدنسازی این تیم، نتوانست قرارداد خود را نهایی کند.

به گزارش جی پلاس؛ دیدار تیم های ایران و سوریه فردا از ساعت 19:30 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود و همزمان با این مسابقه دیدار حساس کره جنوبی و ازبکستان هم در تاشکند انجام می شود. تیم ایران با 21 امتیاز پیش از این صعودش را به جام جهانی 2018 به عنوان تیم نخست گروه A آسیا قطعی کرده و سوریه نیز اکنون 12 امتیاز دارد و سوم است. تیم های کره جنوبی با 14و ازبکستان با 12 امتیاز (تفاضل گل کمتر نسبت به سوریه) در رده های دوم و چهارم قرار دارند. دو تیم اول این گروه به طور مستقیم راهی جام جهانی شده و تیم سوم باید بازی های پلی آف را به ترتیب مقابل تیم سوم گروه B آسیا و سپس نماینده آمریکای جنوبی برگزار کند.

دیدگاه تان را بنویسید