مجموعه مکاتبات میان امام و مرحوم ابراهیم یزدی؛ از اجازه اخذ وجوهات شرعیه تا سرپرستی مؤسسه کیهان

امام خطاب به ابراهیم یزدی:جنابعالى که شایستگى و قدرت ادارى‏ تان محرز است، براى این امر حیاتى و اصلاح امور به سرپرستى مؤسسه «کیهان»- که از مؤسسات مربوط به مستضعفین است- منصوب هستید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، دکتر ابراهیم یزدی از فعالان سیاسی و اعضای نهضت آزادی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دولت موقت به سمت وزیر امور خارجه انتخاب شد.

وی از همراهان همیشگی امام در نوفل لوشاتو به حساب می آید که در جلسه ها و دیدارهای امام شرکت داشت و در بسیاری از مصاحبه ها و ملاقات های ایشان در آن دوره نقش مترجم و هماهنگ کننده را ایفا می کرد. او که دبیرکلی نهضت آزادی را بر عهده داشت به هنگام بازگشت امام به ایران به همراه ایشان به کشور برگشت و به عنوان یک سیاستمدار به فعالیت خود ادامه داد.

مجموعه مکاتباتی میان او و امام صورت گرفته که در اسناد صحیفه امام به چشم می خورد از جمله موارد زیر:      

نامه به آقاى ابراهیم یزدى درباره نحوه ارسال وجوه (2 تیر 1353)

2 ج 2 94

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف واصل، توفیق و تأیید جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. راجع به بسته ‏ها تحقیق کردم؛ گفتند آقاى دعایى فرستاده ‏اند؛ ظاهراً از منزل این جانب گرفته‏ اند و فرستاده ‏اند. لهذا وجهى مطالبه نشود. آقاى دعایى نجف نیستند تا تحقیق بیشترى شود ولى مطلب همان است. راجع به ایصال وجه طریقى ظاهراً غیر از بانک نباشد. گاهى هم به وسیله آن وجوهى مى ‏رسد. از جنابعالى و سایر دوستان امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص 35

***                       

نامه به آقاى ابراهیم یزدى (صرف سهم مبارک امام (ع)) (13 مهر 1353)

به نام خدا .حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى خمینى- مد ظله العالى‏

محترماً به عرض عالى مى ‏رساند، آقاى آقا محمد مبلغ هزار و پانصد (1500) دلار از بابت سهم مبارک امام- علیه السلام- به حساب حضرت عالى به آقاى دکتر ابراهیم یزدى که مقیم در امریکا مى ‏باشند پرداخته است. آقاى دکتر یزدى که از جهات مذهبى مورد اطمینان هستند مى‏ خواهند این مبلغ را به اشخاص محترم متدین آبرومند بدهند که استحقاق آن را دارند و منوط به اجازه حضرت عالى است. آیا اجازه میفرمایید؟ 18 رمضان 94

بسمه تعالى‏

مجازند ان شاء اللَّه تعالى موفق باشند.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص 48

***

نامه تشکر به آقاى ابراهیم یزدى (عید فطر)(30 آذر 1353)

بسمه تعالى‏

7 ذى الحجه 94

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم محترم که به عنوان تبریک عید سعید فطر بود واصل، موجب تشکر گردید. خداوند تعالى این اعیاد شریفه را بر مسلمین مبارک فرماید به رفع شرّ اجانب و کارگردانهاى آنها که اعیاد را بر همه عزا نموده‏ اند. امید است ان شاء اللَّه تعالى قطع ایادى آنها نزدیک شود و به آتیه نزدیکى عزّ مسلمین و اسلام برقرار شود. از تعویق در جواب معذرت مى‏ خواهم، عوارض پیرى و هجوم بلیات خارج و داخل و اشتغالات صحیحه و غیر صحیحه این جانب را معذور مى ‏دارد. از جنابعالى و سایر دوستان امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص 58

***

اجازه نامه به آقاى ابراهیم یزدى، در اخذ و مصرف وجوهات‏ (8 اردیبهشت 1354)

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب آقاى دکتر ابراهیم یزدى- ایّده اللَّه تعالى- مجاز و وکیل از قِبَل این جانب مى ‏باشند در اخذ وجوه شرعیه از قبیل سهم مبارک امام- علیه السلام- و سهم سادات عظام و سایر وجوه شرعیه و ایصال آنها به این جانب؛ و مجازند خمس از سهم مبارک امام- علیه السلام- را در اعلاى کلمه حق و ترویج و تأیید اسلام و سایر موارد مقرره شرعیه صرف نمایند. از جناب ایشان و سایر دوستان امید دعاى خیر دارم. و السلام علیه و علیهم و رحمة اللَّه و برکاته.

به تاریخ 16 شهر ع 2 1395

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص 86

***                       

نامه به آقاى ابراهیم یزدى درباره ارسال پیام به اتحادیه دانشجویان‏ (3 مهر 1354)

بسمه تعالى‏

18 شهر رمضان المبارک 95

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

ان شاء اللَّه تعالى مزاج شریف مقرون با سلامت است. ضمناً مختصرى با حال ضعف نوشتم، وسیله جنابعالى فرستادم؛ چون آدرس انجمن، دم دست نبود به جنابعالى زحمت دادم.

مبلغى که به آقاى دعایى نوشته ‏اید به بیروت براى آقاى خلخالى فرستاده ‏اید، تا کنون به من خبرى نرسیده است؛ گفتم از ایشان استفسار کنند. از کویت هم خبرى نرسیده لکن دیر نشده. از جنابعالى در این ایام متبرکه امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص 115

***

نامه تشکر به آقاى ابراهیم یزدى (13 بهمن 1354)

بسمه تعالى‏

غره شهر صفر الخیر 96

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف ضمیمه مرقوم مفصلى واصل شد. این جانب صاحب مکتوب را نشناختم و سابقه ‏اى با ایشان ندارم و نشانى که مربوط به این جانب بود ظاهراً درست نبود، ولى سرکار عالى لازم نیست به ایشان این مطلب را اظهار کنید؛ سکوت اصلح است. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

از برادران مسْلم که اظهار پشتیبانى کرده ‏اند متشکریم؛ ان شاء اللَّه تعالى موفق باشند.

صحیفه امام، ج‏3، ص 130

***

نامه به آقاى ابراهیم یزدى و بیان عملکرد استعمار در ممالک اسلامى‏ (10 مهر 1355)

بسمه تعالى‏

7 شهر شوال 96

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف در تبریک عید سعید فطر واصل و موجب تشکر گردید؛ مع الوصف عیدى براى مسلمین باقى نگذاشته ‏اند. استعمار و ایادى خبیثه آن بلاد مسلمین را جولانگاه شرارت خود قرار داده ‏اند. هر گوشه از ممالک اسلامى را که بنگرید با دسیسه اجانب مورد تاخت و تاز مشتى خود فروخته گردیده. آن ایران و وضع جانگداز آن، محبسها مملو از رجال دین و روشنفکران راه حق، برادران و خواهران مسلمان ما در نهایت عسرت در شکنجه‏ گاهها به سر مى‏ برند به جرم بیان حق؛ آن لبنان و وضع اسفناک آن، و آتشى که به دست اجانب و عمال خائن آنها برافروخته شده است و مملکت را به شکل یک مخروبه در آورده؛ و آن فلسطین و دیگر بلاد، و آن سران خائن این ممالک- خذلهم اللَّه تعالى‏

این جانب با کمال تأسف و تأثر در این تبعیدگاه به سر مى‏ برم. از خداوند تعالى ارجاع عید مسلمین را خواستارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص 174

***

نامه به آقاى ابراهیم یزدى و تشکر از فعالیت جمعیت‏ هاى مختلف‏ (19 اسفند 1355)

بسمه تعالى‏

19 ع 1 97

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

پس از اهداى سلام و تحیت، تلگرافاتى از خارج دنباله کسالت این جانب واصل شد؛ جواب جنابعالى و بعضى دیگر را که آدرس معلوم داشتند دادم و چون آدرس دیگران را نمى‏ دانستم، لهذا از جنابعالى خواستارم که مراتب تشکر این جانب را از جمعیتهاى مختلفه دانشجویان به آنها ابلاغ فرمایید.

توفیق و تأیید همه را در روشنگرى احکام نورانى اسلام و خدمت به مسلمین از خداوند تعالى خواستار است و از جنابعالى و سایرین امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص 195

***

نامه به آقاى ابراهیم یزدى و تکذیب شایعه(12 خرداد 1356)

بسمه تعالى‏

14 ج 2 97

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستارم. راجع به فیلم که مرقوم شده است: «معروف است این جانب تحریم نموده ‏ام» اصلًا اطلاعى از چنین موضوعى ندارم و تحریم و تأییدى نکرده‏ ام. مقتضى [است‏] به آقایان دوستان تذکر دهید این ایام افترا نسبت به این جانب فراوان است خصوصاً در ایران. هر چه شنیده یا مى ‏شنوند قبل از مراجعه به این جانب قبول نکرده، ترتیب اثر ندهند. از کویت وسیله آقاى بهبهانى نامه ‏اى رسید که رسید آن را به وسیله ایشان فرستادم. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص 200

***

نامه به آقاى ابراهیم یزدى (تشکر از تلگرافهاى دانشجویان در فقدان دکتر شریعتى) (مرداد 1356)

بسمه تعالى‏

شعبان المعظم 97

جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

پس از اهداى سلام، تلگرافهاى زیادى از اروپا و امریکا از طرف اتحادیه انجمنهاى اسلامى دانشجویان در اروپا و انجمنهاى اسلامى دانشجویان در امریکا از بخشهاى مختلف و از سایر برادران محترم مقیم خارج از کشور- ایّدهم اللَّه تعالى- در فقد دکتر على شریعتى واصل شد و چون جواب به تمام آنها از جهاتى میسر نیست و تفکیک صحیح نمى‏ باشد از جنابعالى تقاضا دارم تشکر این جانب را به همه برادران محترم- ایّدهم اللَّه تعالى- ابلاغ نمایید.

این جانب در این نفسهاى آخر عمر امیدم به طبقه جوان عموماً و دانشجویان خارج و داخل اعم از روحانى و غیره مى‏ باشد. امید است دانشمندان و متفکران روشن ضمیر مزایاى مکتب نجات‏ بخش اسلام که کفیل سعادت همه جانبه بشر و هادى سُبُل خیر در دنیا و آخرت و حافظ استقلال و آزادى ملتها و مربى نفوس و مکمل نقیصه‏ هاى نفسانى و روحانى و راهنماى زندگى انسانى است، براى عموم بیان کنند. مطمئن باشند با عرضه اسلام به آن طور که هست و اصلاح ابهامها و کجرویها و انحرافها که به دست بدخواهان انجام یافته، نفوس سالم بشر که از فطرت اللَّه منحرف نشده و دستخوش اغراض باطله و هوسهاى حیوانى نگردیده، یکسره به آن روى آورند و از برکات و انوار آن بهره ‏مند شوند. من به جوانان عزیز نوید پیروزى و نجات از دست دشمنان انسانیت و عمال‏ سرسپرده آنها مى ‏دهم.

طبقه جوان روشن بین در خارج و داخل روابط خود را محکم و در زیر پرچم اسلام که تنها پرچم توحید است یکدل و یکصدا از حق انسانیت و انسانها دفاع کنند تا به خواست خداوند متعال دست اجانب از کشورهاى اسلامى قطع شود. و باید با کمال هوشیارى از عناصر مرموزى که در صدد تفرقه بین انجمنهاى اسلامى هستند و مطمئناً از عمال اجانب هستند احتراز کنند و آنها را از جمع خود طرد نمایند. وَ اعتَصمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا و السلام علیکم و علیهم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص: 207 ـ208

***

نامه به آقاى ابراهیم یزدى درباره اجازه صرف سهم امام (ع) (10 آذر 1356)

بسمه تعالى‏

19 حج 97

خدمت جناب آقاى دکتر یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

ان شاء اللَّه تعالى مزاج شریف سلامت است. این جانب در این حادثه (شهادت حاج آقا مصطفی خمینی) و در فعالیتهاى ارزنده آقایان باید تشکر کنم. توفیق آقایان را در خدمت به اسلام و مسلمین از خداوند تعالى خواستارم. ضمناً جنابعالى مجازید از وجوهى که در حساب این جانب از سهم مبارک امام- علیه السلام- خدمتتان مى‏ دهند به همان مقدار که براى مصارف در ترویج اسلام در امریکا مجازید براى آقایان رفقاى اروپایى یعنى اتحادیه دانشجویان اسلامى بفرستید و به آنها تذکر دهید که مصرف نشر و تبلیغ اسلام بشود. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏3، ص 275

***                  

تقدیر از زحمات آقاى ابراهیم یزدى در ایام اقامت در فرانسه (11 بهمن 1357)

بسمه تعالى‏

در سفرى که ناچار به پاریس منتهى شد، جناب آقاى دکتر یزدى از لحظه اول همراهى نمودند و مدت چهار ماه و چند روز تحمل زحماتى ارزنده نمودند و خدمات ارزنده‏ اى به نهضت مقدس کردند، و در این چند ماه با کمال صداقت و امانت تقبل امورى چند را نمودند، امید است خداى متعال ایشان را اجر و توفیق عنایت فرماید.

2 ع 1 99

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج 6، ص 7

***

نامه به آقاى ابراهیم یزدى وزیر امور خارجه (قطع رابطه سیاسى ایران با مصر) (10 اردیبهشت 1358)

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب آقاى دکتر ابراهیم یزدى، وزیر امور خارجه‏

با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بی چون و چراى دولت مصر از امریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهورى اسلامى ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید.

10/ 2/ 58

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏7، ص 168

***

 حکم به آقاى ابراهیم یزدى جهت رسیدگى به شکایات استانها(20 آذر 1358)

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب آقاى دکتر ابراهیم یزدى‏

شکایات بسیارى از استانهاى مختلف کشور رسیده است. جنابعالى- که مورد اعتماد این جانب هستید- مأمور مى ‏باشید با هیأتى که به این جانب معرفى خواهید نمود به استانهاى کشور سرکشى نموده؛ پس از رسیدگى به شکایات مردم، از موارد اختلاف، و اشخاص مختلف گزارشى تهیه نمایید، تا درباره آنان تصمیم مقتضى گرفته شود تا در محاکم صالحه رسیدگى و متخلفین مجازات شوند. لازم است در هر نقطه با علماى اعلام و معتمدین محل، تماس گرفته و با همکارى آنان مأموریت را انجام دهید. بدیهى است تمام قشرهاى مختلف کشور در این امر مهم از هیأت ویژه پشتیبانى مى‏ نمایند، و موضوعات مورد اختلاف را با این هیأت مطرح مى‏ نمایند.

تاریخ 20 آذر ماه 58/ 21 محرّم الحرام 1400

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏11، ص 209

***

حکم انتصاب آقاى ابراهیم یزدى به سمت سرپرست مؤسسه کیهان (8 اردیبهشت 1359)

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب آقاى دکتر ابراهیم یزدى- ایّده اللَّه تعالى‏

با اهمیتى که مطبوعات و نقشى که در ساختن جامعه دارند، با گذشت بیش از یک سال از برقرارى جمهورى اسلامى، باز دیده مى ‏شود که بسیارى از مطبوعات در خط انقلاب اسلامى نیستند؛ و اصلاحاتى بنیادى در آنها باید تحقق یابد که اشخاص منحرفى که موجب این امور انحرافى مى ‏شوند دستشان از این رسانه‏ هاى گروهى کوتاه شود. لهذا جنابعالى، که شایستگى و قدرت ادارى‏ تان محرز است، براى این امر حیاتى و اصلاح امور به سرپرستى مؤسسه «کیهان»- که از مؤسسات مربوط به مستضعفین است- منصوب هستید، که با کمک کارمندان محترم و متعهد، این مؤسسه را هر طور صلاح مى‏ دانید به طور اسلامى و مناسب با جمهورى اسلامى اداره نمایید. از خداوند تعالى توفیق و تأیید جنابعالى را خواستار است.

8  اردیبهشت 59

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏12، ص 260

***

به دنبال برخی انتقادها و مواضع نهضت آزادی در دوران دفاع مقدس، حجت الاسلام محتشمی به عنوان وزیر کشور وقت نامه ای در این باره خطاب به امام نوشت که متن نامه او و پاسخ امام به شرح زیر است:

نامه به آقاى محتشمى، وزیر کشور (عملکرد «نهضت آزادى»)(30 بهمن 1366)

 [«بسمه تعالى؛ محضر مقدس رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامى آیت اللَّه العظمى امام خمینى- دام ظله العالى با عرض سلام و تحیات.

نهضت آزادى پس از استعفا و برکنارى دولت موقت پیوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهورى اسلامى، مجلس شوراى اسلامى، و حتى قوه قضاییه و مغشوش کردن اذهان بوده است.

مسئولین نهضت با سمپاشیهاى خود نسبت به سیاستهاى دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئله برائت از مشرکین و فاجعه خونین مکه مکرمه، جهاد مالى و تصمیمات شورای عالى پشتیبانى جنگ و بالاخره فرمایشات اخیر حضرت امام- روحى فداه- راجع به حکومت و ولایت مطلقه، در جهت مبارزه و تضعیف نظام جمهورى اسلامى گام برداشته ‏اند.

با توجه به اهمیت و نقش سرنوشت‏ ساز مجلس شوراى اسلامى نهضت آزادى در ماههاى اخیر فعالیت گسترده‏ اى را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادى فعالیت سیاسى آنان و نیز حرکت تبلیغاتى گسترده ‏اى راجع به انتخابات و راه یافتن به مجلس را آغاز کرده است.

آقاى دکتر یزدى در جلسه مورخ 5/ 10/ 66 نهضت آزادى راجع به شرکت در انتخابات و نقش نهضت آزادى چنین مى ‏گوید:

 «... برگزارى انتخابات مستلزم وجود جامعه باز است، اگر رفتیم واقعاً مفید خواهیم بود و نخواهیم گذاشت این فتاوى را به زور بر مردم تحمیل کنند، شخصى که از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از این توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملکت را با «فتوا» اداره کنند، بنده پیشنهاد مى ‏کنم که، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجویان کنند».

دیدگاه نهضت آزادى راجع به جنگ و دفاع مقدس در بیانیه‏ اى تحت عنوان «جنگ بى ‏پایان» چنین‏ است:

 «... آنچه فعلًا دیده مى ‏شود جنگى است بى‏ پایان که مى ‏تواند پایان دنیا باشد، پایان ایران و مردم ایران باشد ...، گفته ‏اند حتى اگر یک خانه هم در ایران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهیم داد و اگر یک نفر باقى بماند، آن یک نفر هم جنگ خواهد کرد، آیا این مترادف با چیزى جز «جنگ جنگ تا نابودى» هست؟».

نهضت آزادى راجع به «حکومت و ولایت مطلقه» اطلاعیه ‏اى منتشر کرده که در آن آمده است:

 «این چه فرمانى است و چه انقلابى در ایران و اسلام، که حکومت را در موضع بالاتر از فرستاده خدا قرار داده به او اختیار مى ‏دهد بر خلاف نصّ صریح و شاورهم فی الأمر و بدون مشورت با امت تصمیم‏ گیرى در مصالح دولت و امور ملت نماید ... الخ».

با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرمایید که:

1- آیا نهضت آزادى با چنین عقاید و تفکراتى مى ‏تواند به عنوان یک سازمان حزب و تشکیلات سیاسى در جمهورى اسلامى به رسمیت شناخته شود؟

2- در حالى که ماده سى، قانون انتخابات از جمله شرایط تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگى مجلس شوراى اسلامى را:

الف) اعتقاد و التزام عملى به اسلام.

ب) اعتقاد و التزام عملى به نظام جمهورى اسلامى ایران.

مى‏ داند. آیا نهضت آزادى صلاحیت دارد که در انتخابات مجلس شوراى اسلامى شرکت نموده و نماینده ‏اى در مجلس داشته باشد؟

در پایان از درگاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شریف و مقدس و پیروزى عاجل رزمندگان اسلام را مسألت مى ‏دارم.

سید على اکبر محتشمى- وزیر کشور»

امام خمینى در پاسخ نامه وزیر کشور چنین مرقوم فرموده‏ اند:]

                        بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب حجت الاسلام آقاى محتشمى، وزیر محترم کشور- ایّده اللَّه تعالى‏

در موضوع نهضت به اصطلاح آزادى مسائل فراوانى است که بررسى آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالًا گفت آن است که پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مى ‏دهد که نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى کشور ایران به امریکا است، و در این باره از هیچ کوششى فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکاى جهانخوار را، که هر چه بدبختى ملت مظلوم ایران و سایر ملتهاى تحت سلطه او دارند از ستمکارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مى‏ دانند. و این از اشتباهات آنها است.

در هر صورت، به حسب این پرونده‏ هاى قطور و نیز ملاقاتهاى مکرر اعضاى نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خداى متعال عنایت نفرموده بود و مدتى در حکومت موقت باقى مانده بودند ملتهاى مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا مى ‏زدند و اسلام عزیز چنان سیلى از این ستمکاران مى ‏خورد که قرنها سر بلند نمى‏ کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادى صلاحیت براى هیچ امرى از امور دولتى یا قانونگذارى یا قضایى را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهاى جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهاى دیگر، حتى منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.

 «نهضت آزادى» و افراد آن از اسلام اطلاعى ندارند و با فقه اسلامى آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهاى آنها که منتشر کرده‏ اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولى الموالى امیر المؤمنین را در نصب ولات و اجراى تعزیرات حکومتى که گاهى بر خلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را - نعوذ باللَّه- تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همه این امور را از وحى الهى بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.

نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسیارى از کسانى که بى‏اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مى‏ گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.

و السلام على من اتبع الهدى. توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏20، ص 479-482

دیدگاه تان را بنویسید