کاهش ۲۵درصدی بیماری در میان زائران حج امسال

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از کاهش ۲۵ درصدی بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی زائران ایرانی در شهرهای مدینه و مکه در مقایسه با حج ۹۴ خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکترپیرحسین کولیوند روز چهارشنبه دراین باره افزود: با وجود افزایش قابل ملاحظه تعداد حجاج نسبت به سال ۹۴ ، رعایت بهداشت فردی و عمومی ازطرف زائران و ارائه آموزش های لازم توسط کادر پزشکی موجب شده است که بحث پیشگیری به نحو مطلوب اجرایی شود.

وی درخصوص تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی گفت: هم اکنون ۵۱ زائرایرانی در بیمارستان مکه و دو زائر دیگر در بیمارستان مدینه بستری و تحت درمان هستند و دوازده نفر هم به سه بیمارستان سعودی نور، ملک فیصل و ملک عبدالله اعزام شده اند که همه آنها وضع عمومی شان خوب است.

معاون رییس مرکز پزشکی حج و زیارت تاکید کرد: هیچگونه بیماری واگیردار زائران ایرانی را تهدید نمی کند و ارائه خدمات درمانی به ضیوف الرحمان در ۸۹ درمانگاه و مطب و دو بیمارستان مکه و مدینه به روال طبیعی ادامه دارد . 

وی همچنین به آمادگی تیم پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به زائران کشورمان درعرفات ، مشعر و منا اشاره کرد وگفت: در مسیر رمی جمرات نیز به ازای هر۲۵۰ زائر یک پزشک حجاج را همراهی خواهد کرد. همچنین از مسیرهای رفت و برگشت رمی بازدید بعمل آمده است و محل استقرارمراکز درمانی و آمبولانس های سعودی شناسایی شده و به پزشکان و مدیران کاروان ها ابلاغ شده است تا در صورت داشتن بیمار به نزدیکترین مرکز مراجعه کنند.

دکتر کولیوند افزود: مرکز پزشکی در منا ۸۵ مطب به اضافه یک بیمارستان صحرایی فعال خواهد کرد و پزشکان و پرستاران نیز همچنان در حال آموزش راههای پیشگیری از گرمازدگی به زائران هستند.

وی به حجاج توصیه کرد: به هنگام عزیمت به رمی جمرات چند بطری آب همراه خود داشته باشند، از ورود به تجمعات خودداری کنند، در روزهای یازدهم و دوازدهم ذی الحجه از لباس های روشن و گشاد و کلاه و چفیه برای پوشاندن سر خود استفاده نمایند و در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرند.

وی از زائران خواست در صورت بروز علائم گرما زدگی به نزدیکترین مرکز درمانی و درمسیر رمی به مدیران کاروان هایی که تابلو راهنما در دست دارند، مراجعه کنند. 

از ۸۶هزارو ۵۰۰ زائر ایرانی حج ۹۶ تاکنون بیش از ۷۶ هزار زائربه دو شهر مکه و مدینه منتقل شده اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید