گزارش تحلیلی جی پلاس/ لیگ برتر ایران چه رتبه ای در آسیا و اروپا دارد؟

ایران جوان ترین لیگ آسیا را دارد/ پیشتازی لیگ برتر از لالیگا، سری A، لوشامپیونه و پریمر لیگ! / ایران چهارمین لیگ گران قیمت آسیا

لیگ برتر فوتبال ایران با میانگین سنی 25 سال، به جوان ترین لیگ باشگاهی آسیا تبدیل شده و به جزء هلند و آلمان، کشورهایی مانند فرانسه، پرتغال، اسپانیا، انگلیس و... پیرتر از ایران هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ رشد فوتبال آسیا در قرن بیست و یکم سرعت چندین برابری را به خود گرفته است. در این بین کشورهایی که از استعداد فوتبالی کمتری برخوردار هستند، راه متفاوتی را برای خودنمایی انتخاب کردند و به جای سرمایه گذاری روی فوتبال پایه، به سراغ بازیکنان خارجی و عمدتا سن و سال دار فوتبال اروپا رفته اند.

بعد از حضور بازیکنان خارجی سرشناس در لیگ قطر، این بار چینی ها هستند که با هزینه های بسیار هنگفتی ستاره های حال حاضر فوتبال دنیا را وسوسه کردند تا به لیگ برتر این کشور بروند. البته این کار آن ها مختص لیگ برتر هم نیست و در لیگ های پایین تر هم مربیانی و بازیکنان مطرحی دیگری حضور دارند.

به واسطه همین سرمایه گذاری ها، در چند دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا چینی ها با اقتدار توانستند مقام قهرمانی را به دست بیاورند و به نوعی تیره روزی های خود در رده ملی را در رده باشگاهی جبران کردند.

کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا هم به جای هزینه روی ستاره های فوتبال جهان، با پرورش بازیکنان جوان و مستعد، ان ها را راهی فوتبال اروپا می کنند و سرمایه گذای خود را روی فوتبال پایه انجام داده اند.

در این بین ایران فعلا نه توان سرمایه گذاری هنگفت روی فوتبال پایه را دارد و نه می تواند ستاره های فوتبال دنیا را به ایران بیاورد. البته تاکنون ایران مزد فوتبال خیز بودن خود را گرفته و تنها به دلیل وجود استعدادهای کم نظیر، جزو کشورهای مطرح آسیا است اما از نظر سخت افزاری شاید به زور بتواند نمره قبولی بگیرد.

با این وجود در چند سال گذشته لیگ داخلی ایران جوان تر از همیشه شده و به تبعیت از این موضوع تیم ملی ایران هم جوان شده است و توانست زودتر از هر تیم دیگری در آسیا بلیت جام جهانی 2018 را رزرو کند.

به گزارش جی پلاس؛ در حال حاضر لیگ برتر 16 تیمی ایران که در رده بندی AFC، هفتم است، توانسته با جوانگرایی و استفاده از بازیکنان جوان، به جوان ترین لیگ سطح اول فوتبال آسیا تبدیل شود؛ این اتفاق به این معنی است که تا چند سال آینده لیگ برتر ایران می تواند با تجربه اندوزی و سرمایه گذاری روی بخش سخت افزاری، حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

** ایران جوان ترین لیگ آسیا را دارد

میانگین سنی 25.2 سال، لیگ برتر ایران را به جوان ترین لیگ آسیا بدل کرده اما در فوتبال اروپا، میانگین سنی لیگ هایی چون: اردیویسه هلند ( 24.1 سال)، بوندس لیگا اتریش (24.6 سال)، ژوپیر پرو لیگ بلژیک (24.7 سال)، سوپر لیگ سوییس (24.7 سال)، بوندس لیگا آلمان (25 سال) و سوپر لیگان دانمارک (25 سال) بهتر از ایران است. البته میانگین سنی 25.2 سال یک عدد نزدیک به این کشورهاست و این رقم هر ساله با ورود بازیکنان جوان تر و خروج بازیکنان مسن، کاهش می یابد.

** ایران در تعقیب بوندس لیگا و اردیویسه و جلوتر از لوشامپیونه، سری A، لالیگا و لیگ برتر

مسابقات باشگاهی سطح اول کشورهای مانند فرانسه ( 25.4 سال)، پرتغال (25.7 سال)، سری A ایتالیا (26.2 سال)، لالیگا اسپانیا (26.8 سال)، لیگ برتر انگلیس (26.8) از میانگین سنی پیرتری نسبت به ایران برخوردار هستند و همین موضوع می تواند بار دیگر باعث افزایش لژیونرهای ایران در اروپا شود.

در آسیا نیز بعد از ایران، کشورهایی مانند استرالیا (25.8 سال)، ازبکستان (25.9 سال)، کره جنوبی (26.2 سال)، چین (26.6 سال)، ژاپن (26.9 سال)، عربستان (27 سال)، امارات (27.7 سال) و قطر (27.8 سال) دیده می شوند.

لیگ برتر فوتبال ایران

** سایپا پرچم دار جوانگرایی/ اوضاع نه چندان خوب آبی های پایتخت

در مسابقات داخلی ایران به ترتیب سایپا (23.6 سال)، استقلال خوزستان (23.8 سال)، فولاد (24 سال)، تراکتورسازی و سپاهان (24.5 سال)، پرسپولیس (24.6 سال)، ذوب آهن و گسترش فولاد (24.9 سال)، پدیده مشهد (25 سال)، صنعت نفت آبادان (25.3 سال)، پیکان (25.6 سال)، پارس جنوبی جم (25.8 سال)، استقلال تهران (26.2 سال)، نفت تهران (26.5 سال)، سپیدرود رشت (26.6 سال) و سیاه جامگان مشهد (27.7 سال) در رده های اول تا شانزدهم از نظر میانگین سنی قرار دارند.

لیگ برتر فوتبال ایران

** بی پولی برای فوتبال ایران رکورد زد

قیمت گزاف بازیکنان درجه یک خارجی موجب بی میلی تیم های ایران در استفاده از بازیکنان خارجی شده است. البته بازیکنان موجود در مسابقات داخلی چندان هم با کیفیت نیستند و متاسفانه تعداد قابل توجهی از آنها هم از طریق برخی ارتباطات غیرفوتبالی جذب تیم های ایرانی می شوند.

بازیکنان خارجی سهم 6.1 درصدی را در لیگ برتر ایران به خود اختصاص دادند و رکورد دار کمترین استفاده از بازیکنان خارجی هستند. پس از ایران، ازبکستان (6.9 درصد)، کره جنوبی (10.1 درصد) و امارات (13.3 درصد) در رده های بعدی قرار درند.

لیگ برتر فوتبال ایران

 

** سپاهان، ذوب آهن و صنعت نفت در زمره پولدارها

در مسابقات داخلی ایران، تیم های ذوب آهن، سپاهان و صنعت نفت آبادن از تمام سهمیه 3+1 بازیکن خارجی خود نهایت استفاده را برده اند. تیم های سپیدرود رشت، نفت تهران، پدیده مشهد، فولاد خوزستان، تراکتورسازی تبریز و سایپا هم از بازیکن خارجی در ترکیب تیم های خود بهره نمی برند.

لیگ برتر فوتبال ایران

 

** ایران چهارمین لیگ گران قیمت آسیا

با وجود حضور کم تعداد بازیکنان خارجی در ایران، لیگ برتر به دلیل دارا بودن 16 تیم (لیگ برخی کشورها تیم های کمتری دارد) و کیفیت نسبتا بالای بازیکنان، از قیمت بالایی برخوردار است. در ارزش گذاری ها، لیگ برتر ایران مبلغ 110.08 میلیون یورو ارزش دارد. کشورهای چین (370 میلیون یورو)، ژاپن (275.25 میلیون یورو) و عربستان (157 میلیون یورو) بالاتر از ایران قرار دارند. سایر کشورها مانند کره جنوبی، قطر، امارات، استرالیا و ازبکستان به دلیل کم تعداد بودن مسابقات باشگاهی خود از نظر قیمت گذاری پایین تر از ایران قرار گرفتند.

لیگ برتر فوتبال ایران

 

** پیشتازی پرسپولیس و استقلال در جدول گران قیمت ها

پرسپولیس که قهرمان لیگ برتر سوپر جام و تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست، 15.13 میلیون یورو قیمت گذاری شده است و بعد از این تیم استقلال با 14 میلیون یورو قرار دارد. تیم های ذوب آهن (9.58 میلیون یورو)، سپاهان (8.90 میلیون یورو)، سایپا (7.2 میلیون یورو)، صنعت نفت آبادان (6.35 میلیون یورو)، پیکان (6 میلیون یورو)، تراکتورسازی ( 5.98 میلیون یورو)، فولاد خوزستان ( 5.85 میلیون یورو)، استقلال خوزستان (5.8 میلیون یورو)، گسترش فولاد (5.13 میلیون یورو)، پدیده مشهد (4.7 میلیون یورو)، پارس جنوبی جم (4.63 میلیون یورو)، سیاه جامگان (4.1 میلیون یورو)، نفت تهران (4.08 میلیون یورو) و سپیدرود رشت (3.30 میلیون یورو) در رده های سوم تا شانزدهم قرار دارند.

لیگ برتر فوتبال ایران

دیدگاه تان را بنویسید