پی گیری جی پلاس درباره قرارداد عجیب بلیت فروشی لیگ برتر؛

سرنخ پشت پرده "برهان مبین" به معاونت علمی دولت دهم می رسد؟!

رئیس سابق سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال با بیان اینکه علی کفاشیان و مهدی تاج اجازه بررسی قرارداد مربوط به بلیت فروشی مسابقات لیگ را نداده بودند، گفت: فقط گفتند معاونت علمی ریاست جمهوری (در دولت دهم) حامی شرکت است!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در دوره ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال و مهدی تاج بر سازمان لیگ، قراردادی با شرکت توسعه هوشمند برهان مبین امضاء شد تا این شرکت در ازای فراهم کردن محیط بلیت فروشی اینترنتی در پنج ورزشگاه آزادی، یادگار امام تبریز، غدیر اهواز، ثامن الائمه مشهد و فولادشهر اصفهان، سهم هنگفتی از محل درآمد باشگاه ها را می برد.

بعد از گذشت چندین سال و فراهم نشدن این بستر در ورزشگاه های کشور، باشگاه های مختلفی از جمله استقلال و پرسپولیس اعتراض خود را نسبت به این موضوع وارد کردند و خواستار فسخ قرارداد شدند چرا که این شرکت در حالی که نتوانسته بستر بلیت فروشی اینترنتی را به طور کامل پیاده کند، سهمی بزرگی از بلیت فروشی آن ها می برد.

این موضوع ادامه داشت تا اینکه در برنامه تلویزیونی 90 هم مطرح شد و رئیس سازمان لیگ و مدیرعامل پرسپولیس دقایق زیادی درباره اشکالات این قرارداد صحبت کردند و از تلاش برای فسخ قرارداد گفتند.

 سازمان لیگ اخیرا آمار کامل هواداران حاضر در بازی های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی را اعلام کرد. نکته گزارش سازمان لیگ، در مبالغ اعلام شده بود که شرکت برهان مبین به عنوان پیمانکار بلیت فروشی مسابقات لیگ برتر، 35 درصد از این مبالغ را به عنوان کارمزد به خود اختصاص می دهد؛ در حالی که از دید اهالی فوتبال کار خاصی انجام نداده است؛ همچنین یکی دیگر از نکات عجیب تر این قرارداد تعهد 10 ساله فدراسیون فوتبال به آن بود!

مدیرعامل پرسپولیس پس از آن در مصاحبه کوتاهی با خبرنگاران عنوان کرد که با توجه به اظهار نظر حیدر بهاروند رئیس کنونی سازمان لیگ مبنی بر فسخ قرارداد فوق، سرنوشت این قرارداد را تمام شده می داند و به زودی مشکلات مربوط به آن حل می شود. طاهری همچنین در مصاحبه دیگری به برخی از تخلف های این شرکت هم اشاره کرد که ظاهرا مبالغ اعلام شده از سوی این شرکت به هیچ وجه با هواداران حاضر در ورزشگاه همخوانی ندارد و کمتر بوده است! با صحبت طاهری این شائبه ایجاد شده که برهان مبین بخشی از مبلغ بلیت فروشی را بدون ذکر دلیلی کم کرده باشد!

البته موضع گیری های فوق در حالی مطرح شده که محمد شریفی - مدیرعامل شرک طرف قرارداد در آخرین اظهاراتش، با قاطعیت بر عدم فسخ قرارداد و لزوم پایبندی فدراسیون به آن، تاکید می کند.

اما در همین رابطه امیر عابدینی - رئیس سابق سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال و عضو سابق هیات رییسه سازمان لیگ در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره شرکت برهان مبین و تلاش فوتبالی ها برای لغو قراردادی صحبت های جدیدی را مطرح کرد.

او برای مدتی هم این پرونده را دست بررسی داشت اما فدراسیون فوتبال به یکباره مسئولیت آن را به فرد دیگری واگذار کرده است. عابدینی می گوید: " این قرارداد را کفاشیان و تاج در حالی به امضا رساندند که مصوبه کمیته های مالی و بازار یابی را نداشت و فقط گفتند معاونت مربوط به شرکت های دانش بنیان در ریاست جمهوری (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) این شرکت را تایید می کند! (عقد قرارداد سازمان لیگ با شرکت مربوطه در سال 1391 و در دوره دولت دهم انجام شد.)

** کفاشیان و تاج بدون آنکه توضیحی بدهند قرارداد را امضا کرده اند!

عابدینی درباره وضعیت این قرارداد که گفته می شود در حال فسخ شدن است می گوید: این قرارداد مبانی کارشناسی و تخصصی ندارد. آقایان وقتی بحث کارشناسی می کنیم، فوری می گویند تمام کن برود! این حرف به این معنی است که هیأتی کار می کنند! معتقدم وقتی گوییم کار تخصصی، باید همه چیز مبنا داشته باشد تا وقتی کارشناسان بازرسی کل کشور "مو را از ماست بیرون می کشند" مدرک و سند رو کنی و بگویی تمیز کار کردم و صادق بودم. نمی شود کارتان از اعلام مزایده مشکل داشته باشد، به کمیته مالی و بازاریابی اعلام نکنید، هیچ کجا هم اسناد موجود نباشد و فقط رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ قرارداد را امضاء کنند.

**طبق قرارداد بلیت هر سال 15 درصد گران تر می شد

او درباره نتایجی که از بررسی های خود از این پرونده به دست آورد خاطرنشان کرد: قرارداد بلیت فروشی را کاملا بررسی کردم. در جلسه اول که با آن ها صحبت کردیم، توانستم 15 درصد افزایش سالانه مبلغ بلیت فروشی را از بندها خارج کنم. حجت الاسلام علیپور در جریان این قرارداد است. او به شما می گوید که عابدینی شرّ را خواباند. در ادامه دیدیم، این شرکت مدعی دارد. صورت جلسه ای امضاء کردیم که هر ثالثی مدعی شرکت باشد، خودشان باید پاسخگو باشند.

رئیس سابق سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال ادامه داد: آن زمان نامه ای برای استقلال، پرسپولیس و چند باشگاه دیگر نوشتم که برنامه بلیت فروشی خود را بدهند تا خودشان بلیت فروشی را انجام دهند. علی اکبر طاهری - مدیرعامل پرسپولیس اعتراض کرد که نمی خواهد با برهان مبین کار کنند. به او گفتم اصلا به ما ارتباطی ندارد که با چه کسی کار می کنند. وقتی کار شکل می گرفت، گفتند بگذارید علی پور کار را جلو ببرد؛ سپس کار از علی پور به کفاشیان رسید.

عابدینی تاکید کرد: قطعا به این قرارداد اعتراض وارد است و باید فسخ شود. در فدراسیون اهتمام و تلاشی نیست که بخواهند مشکلات را جمع کنند. فقط می گویند آرام باشید.

او در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون با شرکت طرف قرارداد، توافق کرده بود که مبالغ بلیت فروشی تا پایان فصل در حساب شرکت برهان مبین بماند، اظهار کرد: از این موضوع مطلع نیستم. درباره داد و ستدها هیچ اطلاعی ندارم. من مسئول امضاء و دریافت نبودم.

**تاج و کفاشیان گفتند، ریاست جمهوری از این شرکت حمایت می کند

عابدینی از اینکه شرکت برهان مبین متعلق به کدام شخص یا گروه اقتصادی یا سیاسی است، اظهار بی اطلاعی کرد و در این باره تنها به جی پلاس گفت: آن موقع گفتند دولت از برهان مبین حمایت می کند. فقط شنیدیم معاونت مربوط به شرکت های دانش بنیان ریاست جمهوری حامی این شرکت است. ما هم گفتیم اگر بررسی کردید و می دانید از کجاست، قراراداد را ادامه دهید اما دیدیم نمی توانند! هیچ گاه نگذاشتند گروه شش نفره بررسی پرونده به این قرارداد بپردازد. بنده به همراه منصور قنبرزاده، صادق درودگر و ... اعضای این گروه بودیم. اعتقاد دارم دوستانم نمی خواهند آن را مطرح کنند!

 

به گزارش جی پلاس؛ امیر عابدینی، خبرنگار ما را جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر درباره قرارداد سازمان لیگ فوتبال ایران با شرکت "برهان مبین" را به حجت الاسلام علیپور ارجاع داد اما از زمان انجام مصاحبه فوق تا انتشار آن، تلاش خبرنگار ما برای انجام گفت و گو با ایشان بی نتیجه مانده است.

دیدگاه تان را بنویسید