در گفتگو و گزارش جی پلاس مطرح شد/ بیمه ها پاسخگوی ۴ میلیون ایرانی باشند

جای خالی بیمه برای پوشش خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی

با وجود آنکه حدود 4 میلیون نفر از ایرانیان به خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی نیاز دارند و هزینه ماهیانه آن بین 500 تا 900 هزار تومان است؛ این خدمات تحت پوشش بیمه نیست!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار  سبک زندگی جی پلاس، تقاضای بیماران نیاز به خدمات کاردرمانگری و گفتاردرمانگری برای اینکه بیمه این خدمات را تحت پوشش قرار دهد موضوعی است که طی هفته گذشته از سوی برخی از بیماران «ای بی» یا «پروانه ای» و بیماران اتیسم با جی پلاس مطرح شد.

به دنبال پی گیری های ما درخصوص برنامه سازمان های بیمه گر در این زمینه، سازمان بیمه سلامت پاسخگویی در این زمینه را به دلیل نبود خدمات چندان ضروری ندانست اما درنهایت حنان حاجی محمودی، مدیرکل دفتر خدمات بیمه سلامت تخصصی و فوق تخصصی به جی پلاس گفت: «کلیه کدهای خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی مندرج در کتاب ارزش های نسبی، ستاره دار و خارج از پوشش سازمان های بیمه گر است. همچنین خواست پوشش بیمه ای این خدمات باید از سوی شورای عالی بیمه انجام گیرد.»

سازمان تامین اجتماعی نیز تاکنون پاسخی در این رابطه ارائه نکرده است.

پیش از این جمشیدن کرمانچی، مدیر امور بیماری های وزارت بهداشت نیز به جی پلاس گفت که وزارت بهداشت این قول را به بیمارستان های دولتی داده که بخشی از هزینه های صرف شده برای درمان بیمارانی که به خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی نیاز دارند.

اتابک وثوقی، عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی در پاسخ به این سوال که چند درصد از ایرانیان به خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی نیاز دارند نیز به جی پلاس گفت: حدود 12 تا 17 درصد از مردم هر کشور نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

 

گفتاردرمانی

آمار گفتاردرمانی در ایران

آمار خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی در ایران به ازای هر ده هزار نفر، به ترتیب 244 جلسه و 206 جلسه است. او درخصوص هزینه این خدمات درمانی نیز گفت: فردی که اختلال رشدی ارتباطی یا اتیسم داشته باشد، ماهانه 850 هزار تومان برای حضور در جلسات باید هزینه کند. متوسط هزینه گفتاردرمانی و کاردرمانی برای دیگر اختلالات هم بین 500 تا 900 هزار تومان است.

در جلسه اخیر که با دکترمیکائیلی، سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت داشتم، ایشان گفتند که «قبول داریم باید این خدمات تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اما به دلیل نبود منابع کافی نمی توانیم این کار را انجام دهیم.» این درحالی است که سه تا پنج درصد از ایرانیان یعنی حدود دو و نیم تا چهار میلیون نفر به خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی نیاز دارند.

وثوقی همچنین به بیماران مناطق محروم اشاره کرد و به جی پلاس گفت: گزارش هایی از بیماران مناطق محروم به دست ما رسیده که برای گفتاردرمانی از بیماران، تنها «8 هزار تومان» دریافت می شود و نگران هستند که این رقم بیش از میزان قانونی آن باشد، این درحالیست که دریافت این رقم نازل بابت گفتاردرمانی برای ما هم تعجب آور است.

او ادامه داد: از نظر ما بخشی از هزینه کرد سازمان های بیمه گر اضافه است. هر فرد ایرانی به راحتی می تواند 30 بار به یک پزشک عمومی مراجعه کند و 30 بار نسخه بگیرد و بیمه سقفی برای تحت پوشش قراردادن این خدمات و سطح آنها درنظر نگرفته است.

  وثوقی افزود: اگر سازمان تامین اجتماعی تنها 1 درصد از بودجه درمانی را به توانبخشی اختصاص دهد و بتوانیم مناطق محروم را تحت پوشش قرار بدهیم کافی است.

عضو هیئت مدیره انجمن گفتاردرمانی ایران درادامه نسبت به تصورات غلط برخی بیماران نسبت به خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی هشدار داد و به جی پلاس گفت: برخی از مراجعان می ترسند تا آخر عمر نیاز به این خدمات داشته باشند درحالی که براساس استانداردهای درمان در این حوزه میزان و مدت زمان خدمات مشخص می شود. برای مثال برای لکنت زبان نهایتا یک دوره 20 جلسه استاندارد است.

 

به گزارش جی پلاس، با وجود آنکه گفته می شود نظر برخی از اعضای شورای عالی بیمه مثل وزارت بهداشت و وزارت رفاه برای تحت پوشش قرار گرفتن خدمات درمانی گفتاردرمانی و کاردرمانی مساعد است اما هنوز نمایندگان سازمان های بیمه گر و سازمان برنامه و بودجه کشور در این شورا نظر خود را در این خصوص اعلام نکرده اند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید