تحلیل هفته سوم لیگ در گفتگو با جی پلاس؛

چراغپور: استقلال با سبک خاصش موفق می شود/ پرسپولیس در اوج انسجام است/ اشتباه فنی ویسی و میثاقیان به سود دایی و پورموسوی شد/ کرانچار مربی به روزی نیست!

یکی از کارشناسان فوتبال ایران معتقد است که پرسپولیس از انسجام تیمی بالایی برخوردار است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، هفته سوم لیگ برتر فوتبال کشور در حالی پیگیری شد که پرسپولیس با برتری برابر نفت تهران به تنهایی و با 9 امتیاز در صدر قرار گرفت. استقلال اولین بردش را برابر تراکتورسازی به دست آورد و پارس جنوبی هم روند مثبتش را ادامه داد و سپاهان را در اصفهان متوقف کرد.

جلال چراغپور - کارشناس فوتبال، تعداد بازیکنان با کیفیت فوتبال ایران را در حد لیگ برتر 16 تیمی ایران نمی داند که همین اتفاق باعث حضور بازیکنان خارجی در این مسابقات هم شده است.

این کارشناس، در هفته ای که 15 گل از دروازه ها گذشت، 2 بازی به تساوی کشیده شد و به غیر از یک بازی تمام بازی ها با گل همراه بود در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس به تحلیل بازی های هفته سوم لیگ برتر فوتبال پرداخت:

 

** استقلال تراکتورسازی

* استقلال سبک خاصی برگزیده و بهتر هم می شود

استقلال در این لیگ برنامه مشخصی دارد و ویژگی خاصی را برای خودش تعریف کرده و بازیکنانی هم به خدمت گرفته که با این سیستم همخوانی دارد. مطمئن باشید استقلال در دراز مدت می تواند شرایط بهتری را تجربه کند. منصوریان تلاش دارد از فوتبال کوتاه و با ضربات زیاد استفاده کند؛ در زمان حمله، با تعداد نفرات زیاد حمله کند و هنگامی هم که استقلال توپ را در اختیار ندارد سعی کنند با نفرات زیاد بازیکن صاحب توپ را تحت فشار قرار دهد. باید بگویم که بعد از گذشت سه هفته از لیگ، بازیکنان استقلال کم کم به درک متقابل از هم رسیده اند. اگر این درک متقابل به وجود نمی آمد ممکن بود استقلال این بازی را در خانه به تراکتورسازی واگذار کند.

* یحیی راه پر پیچ و خمی در تراکتور دارد!

در طرف دیگر میدان قرمزپوشان تبریزی بودند که از دو گونه بازیکن بهره می برند. بازیکنانی که سنتی بازی می کنند مثل محمد نوری، ایرانپوریان، کیانی و ابراهیمی و از طرف دیگر بازیکنان جوانی که به دلیل شرایط به وجود آمده برای این تیم در ترکیب تراکتور قرار می گیرند. این عدم هماهنگی این دو گونه بازیکن، یکی از مسائلی است که به این تیم ضربه زده است. تراکتورسازی نیاز به بازیکنی دارد که از بروز این حفره بکاهد و بین یک فوتبال خیلی جوان و یک فوتبال تقریبا رو به پایان تعادل ایجاد کند.

تراکتورسازی در درون دروازه هم یک دروازبان مطمئن در اختیار ندارد که این موضوع هم برای خط دفاع تولید دردسر می کند. یحیی گل محمدی در تراکتور راه سخت و پر پیچ و خمی پیش رو دارد.

 

**سیاه جامگان فولاد خوزستان

* میثاقیان خطای محاسباتی داشت!

شرایط فولاد خوزستان در جدول و دلیل نتایج به دست آمده در هفته های قبل و همچنین میهمان بودن آنها در مشهد، به جای اینکه اکبر مثاقیان را نسبت به شرایط این تیم هوشیار کند، دچار خطای محاسباتی کرد. سیاه جامگان مقابل فولاد خیلی باز بازی کرد. این موضوع هم تنها به دلیل برداشت معکوس کادر فنی سیاه جامگان از وضعیت فولاد بود. سیاه جامگان در تحلیل داده ها مرتکب اشتباه شد. برعکس آنها فولاد توانست بهترین برداشت را از تحلیل داده ها داشته باشد. من فکر می کنم که حق فولاد در این بازی برد بود که به این مهم هم دست یافت.

 

**سپاهان پارس جنوبی جم

* پارس جنوبی ثابت کرد بردهایش اتفاقی نیست و کرانچار هم مربی به روزی نیست!

پارس جنوبی ثابت کرد که نه برد پیکان حادثه بوده و نه برد گسترش فولاد. این بازی نشان داد که تیم پارس جنوبی تیم سخت کوشی است و به نظر می رسد که این روند مثبت را ادامه خواهد داد و جایگاه خودش در بالای جدول را حفظ خواهد کرد. البته این مسابقه را تماشا نکردم و درباره سپاهان با توجه به عملکردش در دو هفته اخیر و نوع فوتبالی که از این تیم دیده ام تنها می توانم بگویم زلاتکو کرانچار تفکرات سنتی دارد و خیلی مربی به روزی نیست.

 

**پیکان ذوب آهن

* پیکان تا وقتی جایگزین منشا را پیدا نکند به نتیجه نمی رسد

یک امتیاز در خانه حریف برای ذوب آهن مناسب بود و همین یک امتیاز می تواند در آینده برای ذوب آهن مفید باشد. پیکان تا وقتی که جایگزین مناسبی برای منشا پیدا نکند و مشکل گلزنی اش را برطرف نکند نمی تواند به نتیجه دلخواه برسد.

 

**صنعت نفت پدیده

* صنعت نفت یک "دگرتیم" است!

صنعت نفت یک "دگرتیم" است. این هم به این خاطر است که ستون مرکزی این تیم برزیلی است. دفاع وسط، هافبک دفاعی، و مهاجم هدفش برزیلی هستند و در دو سمت آنها بازیکنان دیگری را چیده اند. این موضوع هم با آگاهی اتفاق افتاده و مربی این تیم با برنامه به این کار دست زده است.

 

**پرسپولیس نفت

* قرمزها این روزها در اوج انسجام تیمی هستند

این بازی کاملا قابل پیش بینی بود. از یک طرف تمام ابزار عدم تنظیم در اردوگاه نفت بود و از طرف دیگر هم تمام ابزار تنظیم در اردوگاه پرسپولیس وجود داشت. مربی نفت تازه به این تیم اضافه شده، جابه جایی کلی نفرات صورت گرفته، مدیریت ثابتی در این تیم وجود ندارد و بازیکنان دچار عدم اعتماد به باشگاه هستند.

ابزار تنظیم در پرسپولیس هم کاملا مشخص است. پرسپولیس این روزها در اوج انسجام تیمی قرار دارد. برانکو در مدت سه سال تمام مشکلات و حواشی را از تیم دور کرده است. نسل جدیدی را به این تیم تزریق کرده و از طرفی هم موجب تکامل بازیکنانی چون فرشاد احمدزاده، طارمی، مسلمان، محمد انصاری و کامیابی نیا شده است. به جز چند مورد کوتاه مثل ماهینی که کمی فوتبال قدیمی تر بازی می کند، باقی چیزها تقریبا به تکامل رسیده است. وقتی این دو تیم در مقابل هم قرار می گیرند نتیجه خودش را نشان می دهد. 70 درصد موفقیت در یک بازی، خارج از زمین مسابقه اتفاق می افتد.

 

**گسترش فولاد سپیدرود

* گسترش و سپیدرود هم حال هم بودند!

گسترش فولاد تبریز تمام داشته هایش را که طی چند فصل اخیر با سختی به دست آورده بود را در این فصل به راحتی از دست داد. تمام بازیکنان خوبی که دور هم جمع کرده بودند را فروختند و این موضوع دلیل اصلی ضعف امروز گسترش است. سپیدرود هم از دسته یک آمده و همین موضوع باعث شد تا سپیدرود در بازار نقل و انتقالات نتواند بازیکن مناسب و درخور لیگ برتر را جذب کند. دو تیم در این بازی پا به پای هم بازی کردند و هیچ تیمی برتری چشمگیری نسبت به تیم دیگر نداشت و گل هم بر اثر حادثه بود. هم گسترش و هم سپید رود در ادامه بازی ها با مشکلات زیادی درگیر خواهند بود.

 

**استقلال خوزستان سایپا

اشتباه در تحلیل داده ها اینبار برای ویسی و سودش برای دایی

همان اتفاقی که در مشهد برای تیم سیاه جامگان رخ داد در این بازی برای استقلال خوزستان رخ داد. تحلیل اشتباه مربیان استقلال خوزستان دلیل اصلی باخت این تیم به سایپا بود. علی دایی هم با تحلیل درست داده ها توانست استقلال خوزستان را شکست دهد. تیم هایی که در خانه خودشان بازی می کنند اگر در تحلیل داده ها و انتخاب استراتژی بازی اشتباه عمل کنند بازی را به راحتی واگذار می کنند.

به گزارش جی پلاس؛ چراغپور در ادامه به تحلیل جدول لیگ برتر در پایان هفته سوم پرداخت و گفت: هنوز جنگ تیم ها در انتهای جدول آغاز نشده و امتیاز تیم ها خیلی تفاوت معناداری پیدا نکرده است. می شود گفت که جدول تقریبا به سه تیکه تقسیم شده و در هفته چهارم تقریبا شرایط کامل جدول مشخص خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید