گزارش جی پلاس/ نظر جالب برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۰ درباره IQ

کدام عامل در موفقیت کاری نقش دارد؟ شخصیت یا هوش

جیمز هکمن برنده جایزه نوبل سال 2000 معتقد است که آی کیو 1 تا 2 درصد در موفقیت افراد نقش دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس کار و درآمد جی پلاس؛ ایندپندنت نوشت: موفقیت آتی کودک، چقدر توسط هوش ذاتی او تعیین می شود؟ اقتصاددان "جیمز هکمن" (برنده جایزه نوبل در سال 2000) می گوید وقتی از افراد تحصیلکرده این سوال را بپرسید، آنها جواب می دهند 25 تا 50 درصد؛ اما داده ها نشان می دهد تاثیر آی کیو بسیار کمتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم حدود 1 تا 2 درصد است!

حال این سوال مهم پیش می آید که اگر IQ تنها یک عامل جزئی در موفقیت است، چه چیزی افراد کم درآمد را از پردرآمدها مجزا می کند؟!

بعضی ها نقش شانس را مهم می دانند. اما یکی از عوامل اصلی کمتر توجه شده "شخصیت" است. با توجه به مقاله هکمن که در مجله علم منتشر شده، او متوجه شد که موفقیت کاری با وجدان همبستگی دارد. خصایص شخصیتی با سرسختی، پشتکار و انضباط انسانی مشخص می شود.

برای رسیدن به چنین نتیجه، هکمن و همکارانش  و چهار مجموعه داده مختلف را بررسی کردند. در این مجموعه نمرات IQ، نتایج آزمون استاندارد، نمرات و ارزیابی شخصیتی هزاران نفر در انگلیس، ایالات متحده و هلند مورد بررسی قرار گرفت.   

هکمن معتقد است که موفقیت، نه تنها بر پایه توانایی های ذاتی فرد بلکه با تکیه بر مهارت هایی که فرد فرا می گیرد، نیز حاصل می شود. یکی دیگر از ویژگی هایی که می تواند فرد را به موفقیت برساند، تفکر باز و کنجاوی است.

البته باید گفت که IQ  هنوز مهم است. مثلا کسی که  آی کیو 70 دارد به آسانی نمی تواند آن کاری را که فردی با آی کیو 190 انجام می دهد، به اتمام برساند. اما هکمن علت شکست افراد در بازار کار را نداشتن مهارت های لازم می داند. مثلا بعضی افراد نمی دانند چگونه باید در مصاحبه شغلی رفتار کنند یا چگونه لباس بپوشند.

دیدگاه تان را بنویسید