گزارش جی پلاس؛

افزایش دو برابری احتمال ابتلای دانشجویان دکترا به بیماری های روانی!

یک سوم دانشجویان دکترا در معرض خطر بیماری های روانی مانند افسردگی می باشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ شاید تحصیلات دانشگاهی در سطح دکترا برای همه مناسب نباشد. دانشجویان دکترا برای اثبات عنوان دکترا خود، ساعت های زیادی را پشت کامپیوتر و یا در یک آزمایشگاه می گذرانند. بسیاری از این افراد مجبور به تحمل فشارهای مانند انتشار مقالات در مجله های معتبر، یا رفتارهای نه چندان معقولانه ای از سوی برخی اساتید راهنما و یا عدم بازخورد مثبت از سوی بعضی استادان راهنما هستند.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Research Policy در ماه می، این استرس  و فشار می تواند بر سلامت روان دانشجویان دکترا تاثیر بگذارد و به این نتیجه رسیدند که تقریبا یک سوم دانشجویان دکترا در معرض خطر بیماری روانی مانند افسردگی و حتی میل به خودکشی و غیره  هستند.

این تیم از محققان با تجزیه و تحلیل نتایج  3،659 دانشجوی دکتری در دانشگاه های فلاندرز - بلژیک که هم در حوزه علوم طبیعی و هم در حوزه علوم انسانی مشغول تحصیل بودند، به این مهم دست یافتند.

حدود 51٪ از افراد مورد بررسی گفته اند که حداقل دو نشانه از واکنش های روانی بیمارگونه را در هفته گذشته تجربه کرده اند و 32٪ حداقل چهار نشانه را گزارش کرده اند.

به گزارش جی پلاس؛ بعضی از شایعترین نشانه های بیماری که دانشجویان گزارش داده اند شامل استرس مدوام، بی خواب ناشی از نگرانی، ناراحتی یا افسردگی و عدم توانایی لذت بردن از فعالیت های روزمره خود بود.

محققان همچنین دریافته اند یکی از مهمترین عوامل در ایجاد مشکلات سلامت روان در دانشجویان دکترا این است که به دلیل تعهدات کاری و تحقیقی در این دوره، آنها نمی توانند از پس نیازهای خانواده خود برآیند. این خواسته بسیار زیاد در دوره دکترا و عدم مدیریت صحیح، زمینه را برای ایجاد مشکلات روانی بوجود آورده است.

دیدگاه تان را بنویسید