جی پلاس؛

شامپانزه ها هم آلزایمر می گیرند!

دانشمندان دانشگاه کنت در آمریکا علایم پاتولوژیک بیماری آلزایمر را در 20 شامپانزه پیر یافتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ محققان علائم مشخصی از بیماری آلزایمر در 20 شامپانزه پیرکشف کردند. این کشف بحث قدیمی درباره اینکه آیا انسان تنها موجودی است که به آلزایمر دچار می شود یا خیر را دوباره تازه کرد.

این کشف باعث می شود دانشمندان با انجام مطالعاتی روی این حیوانات بتوانند به راه حلی اساسی برای مبارزه با بیماری آلزایمر دست یابند، هرچند که شامپانزه ها در معرض انقراض هستند.

پیشرفت آلزایمر با زوال عقل و دو اختلال دیگر در مغز با نام اختلال تشکیل پلاک های آمیلوئید، از تجمع چسبنده قطعات پروتینی در مغز به وجود می آید و دیگری مربوط به پروتین های نوروفیبریلاسیون همراه است. بسیاری از حیوانات مانند میمون ها، گوریل ها اختلال اول را داشتند اما از دومین اختلال در مغز این حیوانات خبری نبود.

بنابراین در این تحقیق جدید دانشمندان بیولوژیک در دانشگاه دولتی کنت در اوهایو نزدیکترین گونه فیزیکی به انسان یعنی شامپانزه را مورد آزمون قرار دادند. از 20 شامپانزه که سن شان بین 37 تا 62 سال بود، حدود 13 مورد آنها اختلال پلاک های آمیلویید را داشتند و چهار نفرشان دچار اختلال پروتین های نوروفیبریلاسیون شده بودند.

در این آزمایش فقط مغز این شامپانزه ها مورد بررسی قرار گرفت و تغییرات شناختی و رفتاری آنها هنوز بررسی نشده است. هنوز دانشمندان با قطعیت نمی توانند بگویند که این شامپانزه ها آلزایمر داشتند اما آنها گونه دیگری هستند که علایم پاتولوژیک این بیماری را دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید