توصیه های امام خمینی به رؤسای جمهورـ۱

امام در مراسم تنفیذ بنی صدر بر چه نکته ای تأکید کردند؟

امام با تذکر نسبت به حب دنیا به بنی صدر و همه کسانی که سخنان او را می شنوند، گفتند: من از آقاى بنى صدر مى‏ خواهم که ما بین قبل از ریاست جمهور و بعد از ریاست جمهور در اخلاق روحى ‏شان تفاوتى نباشد. تفاوت بودن دلیل بر ضعف نفس است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر در روز پانزدهم بهمن ماه سال 58 و در حالی برگزار شد که امام خمینی به واسطه عارضه قلبی که برایشان پیش آمده بود، در بیمارستان قلب شهید رجایی بستری بودند اما در سخنانی کوتاه، نکته های ارزنده ای را عنوان داشتند که این سخنرانی در جلد دوازدهم صحیفه امام، صفحه های 141 و 142 آمده و متن کامل آن به شرح زیر است:                       

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

من یک کلمه به آقاى بنى صدر تذکر مى ‏دهم، که آن یک کلمه تذکر براى همه است: حبّ الدنیا رأس کلّ خطیئة هر مقامى که براى بشر حاصل مى ‏شود، چه مقامهاى معنوى و چه مقامهاى مادى روزى گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است.

توجه داشته باشند همه کسانى که براى بشر خدمت مى‏ کنند، کسانى که داراى مقامى هستند، داراى پستى هستند، که مقامْ آنها را مغرور نکند. مقام رفتنى است و انسان در حضور خداى تبارک و تعالى ماندنى است.

من از آقاى بنى صدر مى‏ خواهم که ما بین قبل از ریاست جمهور و بعد از ریاست جمهور در اخلاق روحى ‏شان تفاوتى نباشد. تفاوت بودن دلیل بر ضعف نفس است.

و من از همه کسانى که در مقامى هستند، چه مقامهاى کشورى و چه مقامهاى لشکرى مى ‏خواهم که به مقامات خودشان مغرور نباشند، و در راه اعتلاى اسلام و اعتلاى ملت مسلمان و اعتلاى کشور ایران کوشا باشند. و این طور نباشد که به واسطه تقدم و تأخر یک نفر یا چند نفر موقتاً اسباب این بشود که کناره ‏گیرى کنند و یا خداى نخواسته، مخالفت و کارشکنى.

از خداوند تعالى مسألت مى ‏کنم که همه ما را به راه خدا، به راه راست هدایت کند و از گرایش به شرق و غرب حفظ کند. و از خوف از ابرقدرتها حفظ کند.

و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته‏

 

دیدگاه تان را بنویسید