امام خمینی: من خواستارم دولت را کمک کنید/ کارشکنی در کار دولت خدمت به استعمار است

امام با تاکید بر تقویت دولت و انتقاد سازنده به آن می فرماید: انتقاد صحیح از دولت مانع ندارد، ولى انتقام و تضعیف نباید باشد ان شاء اللَّه!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، در طول حیات امام خمینی (س)، پنج دولت بر سر کار آمدند که ایشان در پیام ها و سخنرانی های خود توصیه هایی به هر کدام از آن دولت ها کردند و نیز بر نقاط قوت دولت تاکید و دست اندرکاران را به همکاری و مساعدت با آن تشویق کردند و از آنها خواستند اگر انتقادی می شود، سازنده باشد.

گزیده ای از سخنان امام خمینی (س) در بیان چگونگی مواجهه با دولت گردآوری شده است که در ادامه می خوانید:

کسانى که در بین مردم افتاده ‏اند و تفرقه ایجاد مى ‏کنند و کارشکنى مى ‏کنند در کار دولت؛ تفرقه ایجاد مى ‏کنند؛ اینها بدانند که این خدمت به استعمار است؛ دانسته یا ندانسته. اگر خداى نخواسته دانسته باشد، خیانت است و اگر ندانسته باشد، بدانند و این جهالت را رفع کنند از خودشان. هر روز یک صدایى در نیاورند؛ مردم را متفرق نکنند؛ جناحها را از هم جدا نکنند. باید همه ما با هم باشیم؛ همه ما هم صدا باشیم؛ همه ما یک مقصد داشته باشیم.

صحیفه امام؛ ج 6، ص 377

 

الآن هم دولت مشغول است لیکن کارْ زیاد است. باید ما مهلت بدهیم به دولت تا مشکلات را رفع کند؛ تا آنکه بتوانند اینها بر این مشکلات زیاد، تسلط پیدا بکنند.

ج 6، ص 378

 

من از شما خواستارم که به دولت کمک کنید، به ژاندارمرى کمک کنید و فقط این نباشد که منتظر باشید دولت همه کارها را بکند؛ دولت نمى‏ تواند همه کارها را انجام بدهد. شماها باید پشتیبانى کنید، هم از ارتش، هم از ژاندارمرى و هم از قواى انتظامى و کلانتریها؛ و همه با هم جلو مفسده‏ جویان را بگیرید.

ج‏6، ص 529

 

از اوّل من مکرر این را گفته ‏ام که شما کارهایى که مى ‏کنید به مردم بگویید. یک کارى شما در سیستان مى ‏کنید، در آن ور کشور مطلع نمى ‏شوند. اگر آنجا یک کارى بکنید، آن طرف کشور مطلع نمى‏ شوند. شما باید دائماً مسائلى را که، خدمتهایى را که کردید، و من مى‏ دانم خدمتهاى بسیار زیاد و ارزنده ‏اى بوده است اینها را ذکر کنید براى مردم. مقدس مآبى نکنید که مبادا خداى نخواسته چه بشود. الآن دنیا بر ضدّ شما، بر ضدّ حکومت شما، بر ضدّ اسلام حقیقتاً مجهّز شده ‏اند و مى ‏خواهند که یک چیزى پیدا کنند و عَلَم کنند و هر چى دلشان مى ‏خواهد بگویند. یکى از امورى که ممکن است گفته بشود این است که دولت براى مردم کارى نکرده. چنانچه دیدید که بعضى افراد گفتند این را که دولت کارى براى مردم نکرده. خوب! این براى این است که البته بعضیشان سوء نیت دارند. لکن مردم باید بفهمند که دولت چه کرده است براى مردم. این قاعده ‏اش بود از اوّلى که دولت تأسیس مى ‏شود هر کارى که انجام مى ‏دهند براى مردم ذکر کنند که مردم بفهمند که چه کرده است دولت و چه کارهاى بزرگى کرده است دولت.‏

ج 19، ص 33

 

چى مى ‏گویید به جان این دولت؟ دست بردارید، از خدا بترسید، از غضب خدا بترسید. شما خیال مى ‏کنید که اگر دولت ساقط بشود، شما روى کار مى ‏آیید؟ شما هیچ وقت نمى ‏آیید روى کار. شما خیال مى‏ کنید به نفع اسلام این حرف‏ ها را مى ‏زنید؟ شیطان در لباس شما، در باطن شما این حرف ‏ها را مى ‏زند و به ضرر اسلام دارد مى ‏زند. دست بردارید از این مسائل، کمک کنید به دولت، کمک کنید به این دولتى که دارد جان مى ‏کند براى اسلام و براى کشور شما. چرا باید هر روز نق بزنید و هر روز هر جا فرصت پیدا مى ‏کنید یک چیزى بگویید به ضد دولت، یا یک چیزى را هم منتشر کنید به ضد دولت؟

ج 19، ص 68

 

این وحدتى که الآن در بین ملت ما موجود است، بین دولت و ملت ما موجود است، اگر یک نفر خدشه بکند بر این، بخواهد به هم بزند این وحدت را، این معصیت خدا را کرده است و در حضور خدا، معصیت خدا را کرده است و علاوه بر این جنایت بر جمهورى اسلام کرده‏.

ج 19، ص 206

 

مسئله نصیحت یک مسئله است، انتقامگیرى مسئله دیگر. براى مردم و دولت و مسئولین و مجلس باید ناصح بود، نه مقابله کرد. زیرا اگر شما با من و من با شما مقابله کنیم، غیر از اینکه دیگران سوء استفاده کنند چیزى به دست نمى ‏آید. شما ببینید خارجیها یک کلمه را مى‏ گیرند و چیزى از توى آن بیرون مى ‏آورند که بر ما غلبه کنند.

ج 19، ص 305

 

انتقاد صحیح از دولت مانع ندارد، ولى انتقام و تضعیف نباید باشد ان شاء اللَّه!

ج 19، ص 363

 

فکر ما این معنا باشد که افرادى باشند که براى اسلام خدمت مى‏ کنند، نه افرادى باشند که براى من خدمت مى ‏کنند. این در دولت هست و در رئیس جمهور هست و در قوه قضائیه هست و همه جا هست. آنهایى که انتخاب مى ‏خواهند بکنند، توجه به این، باید همیشه نصب العین این باشد، و الّا انسان به خطا وارد مى ‏شود. و امروز هم اگر معلوم نشود که این چه شده است، یا یک روزى در همین دنیا معلوم مى ‏شود، اینجا هم نشد، جاى دیگر بلااشکال معلوم مى ‏شود. این یک مسئله ‏اى است که، این طور نیست، مخفى نمى ‏ماند؛ منتها یک روزى به انسان مى ‏گویند که دیگر دستش کوتاه است. اگر در این عالم معلوم بشود، خوب، دستش باز باز است، مى ‏تواند کارى بکند، مى ‏تواند جبران بکند؛ اگر از این جا گذشت و پرده دیگرى در کار آمد، دیگر دست انسان کوتاه است، نمى ‏تواند کارى بکند. عذر هم در آن جا بعد از گذشتن، دیگر فایده ندارد.

ج 19، ص 367

 

انتقاد سالم و راهنمایى دولت در همه کارهایى که مى ‏خواهد انجام بدهد، اینها از امورى است که لازم است. اما اینکه خداى نخواسته، یک وقت براى اینکه اثبات کنید مطلب خودتان را راجع به دولت، بخواهید کارشکنى بکنید، دولت را به شکست وادار کنید، ملت را تضعیف کنید، دولت را تضعیف کنید، اسلام را به شکست برسانید، این یک مطلبى است که الزاماً باید جلوش گرفته بشود و من امیدوارم این جور نباشد.

ج 19، ص 398

 

مجلس اسلامى است، باید نظرها، نظرهاى خیرخواهانه اسلامى باشد، هم درباره دولت، هم درباره وزرا. وزرایى که شما انتخاب مى ‏کنید، باید همان طورى که گفته شده است شرایطى داشته باشند که کاردان باشند و یک طور نباشد که یک وزیرى باشد که بعد نتواند کار بکند؛ فعال باشد. و کمک کنید که یک همچو وزرایى [انتخاب‏] بشود و زودتر کار هم انجام بگیرد.

ج 19، ص 399

 

در نطقهاى قبل از دستور و در صحبتهایى که وقتى معرفى مى ‏کنند وزرا را هتاکى نکنند این از شأن آقایان دور است. نباید یکى دیگرى را تضعیف کند، همدیگر را تضعیف کنند، نه آنهایى که در اکثریت هستند، نه آنهایى که در اقلیت هستند، نه آنهایى که ممتنع هستند، هیچ کدام نباید این کار را بکنند، براى اینکه این خلاف رضاى خداست، خلاف شرع است‏.

ج 19، ص 400

 

اگر از دولت، اگر ما از دولتى که الآن دارد خدمت مى‏ کند و خدمتش هم شایان است و مورد اعتماد است، ما بخواهیم تکذیب بکنیم، بدانید که دست شیطان در کار است، براى خدا نیست.‏

ج 20، ص 228

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید