جی پلاس؛

6 ماده غذایی بسیار مضر برای دندانها که شاید فکرش را نمی کردید!

دندانپزشکان 6 ماده غذایی را شناسایی کردند که مصرف مداوم آنها باعث آسیب به دندان می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ شما می دانید که مصرف بعضی مواد غذایی مانند انواع شیرینی ها و آب نبات ها منجر به ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شود. به تازگی محققان دریافتند مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که هر چند ظاهرا بی ضرر هستند اما باعث صدمه زدن به دندان های شما می شود. البته اگر به شکل مدوام استفاده شود.

** دانه های آفتابگردان یا تخمه

دانه های آفتابگردان به خودی خود ضرری برای دندان ها ندارد اما زمانی که شما پوسته را با دندان می شکنید باعث آسیب به دندان می شود. افراد زیادی در سراسر دنیا به همین دلیل به مطب های داندنپزشکی مراجعه می کنند. اگر عادت به مصرف این نوع دانه های روغنی دارید بهتر است خیلی کم مصرف شده یا بدون پوست استفاده شود.

** تکه های یخ

دندانپزشکان در مورد جویدن یخ هشدار می دهند. "متیو مسینا" متخصص دندانپزشک ساکن اوهایو آمریکا می گوید که جویدن یخ بسیار وحشتناک است زیرا مینای دندان و یخ هر دو از کریستال ساخته شده است. وقتی دو کریستال را در برابر یکدیگر فشار می دهید یکی از آن ها قطعا می شکند.

** آبهای طعم دار و گازدار

درست است که آب های طعم دار بدون شکر هستند اما نمی توان گفت که بدون اسید هم هستند. بیشتر آب های طعم دار و گازدار  حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک بوده که یک عامل رایج فرسایش مینای دندان محسوب می شود و اگر مینای دندان فرسوده شود دیگر قابل ترمیم نیست و تبعا دندان های شما دچار آسیب بیشتری می شود.

** میوه خشک شده

بله، میوه خشک شده پر از فیبر و ویتامین است. اما برای دندان مضرر است. در واقع وقتی میوه را خشک می کنیم آب میوه خارج شده و قند و اسید باقی می مانند و هنگام مصرف بسیار چسبنده هستند. برای مثال کشمش ،آلبالو خشک در شیارها و شکاف دندان قرار می گیرد و در عین حال، باکتری ها در دهان شما بر روی شکر ذخیره شده قرار می گیرند. این باکتری ها اسید تولید می کنند و مینای دندان را می توانند حل کند و باعث حفره و پوسیدگی شوند.

** چیپس سیب زمینی

دکتر آلیس بوگوساین سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید چیپس ها هم مانند میوه های خشک فریبنده هستند و به دندان می چسبند. چیزی که شما فکر اصلا تصور نمی کنید.

نشاسته در سیب زمینی به شکر تبدیل می شود و شکر به اسید متابولیزه می شود. اگر از کیسه ای چیپس لذت می برید، حتما پس از مصرف با آب زیاد دهان خود راشستشو دهید و پس از آن حتما نخ دندان بکشید. همیشه پس از خوردن غذا مراقب باشید که چیزی در دهانتان باقی نماند تا از پوسیدگی بتوانید جلوگیری کنید.

** نوشیدنی های انرژی زا یا به اصطلاح ورزشکاری

اگر شما ورزش می کنید و عادت دارید پس از ورزش نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنید حتما به مواد تشکیل دهنده اش نگاهی بیاندازید چرا که این نوشیدندی ها حاوی مقادیر زیادی شکر هستند. توصیه اکثر دندانپزشکان به ورزشکاران این است که پس از تمرین، فقط آب بنوشید. آب تنها چیزی است که شما نیاز دارید.

 

دیدگاه تان را بنویسید