گزارش جی پلاس؛

مشکل جدیدی که ابتلا به اسکیزوفرنی را در پی دارد!

محققان دریافتند که اختلال در" سلول های کمک کننده در مغز " می تواند منجر به بیماری اسکیزوفرنی شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ تحقیقات جدید روی موش ها نشان داد که  اختلال در " لنفوسیت های کمک کننده"  (helper cells) مغز ممکن است به بیماری اسکیزوفرنی منجر شود.

این مطالعه که روی نقش  سلول های گلیال متمرکز شده است؛ این سلول ها حمایت از یاخته های عصبی فرستنده سیگنال را برعهده دارد. به عنوان مثال سلول های گلیال، ارتباطات میان نورون ها یا یاخته های عصبی را سازماندهی کرده و میلین تولید می کنند که به عنوان عایق اطراف فیبرهای عصبی مغز عمل می کند.

محققان ابتدا نمونه هایی از سلول های پوستی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که در دوران کودکی و قبل از سن 13 سالگی  به این بیماری مبتلا شده بودند، را جدا کردند. سپس با برنامه ریزی دوباره و تبدیل این سلول ها به سلول های بنیادی چند توان (iPSCs) و دستکاری این سلول ها توانستند  سلول های پیشرو گلیال تولید کنند آن را به مغز موش ها جوان پیوند دهند.

این مطالعه نشان داد که سلول های گلیال در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بسیار ناکارآمد بودند؛ به عنوان مثال، سلول ها به اندازه کافی میلین را تولید نمی کنند و بنابراین درانتقال بین نورون ها اختلال ایجاد می شود. علاوه بر این، نوعی از سلول های گلایلی به نام آستروسیت وجود داد که به درستی نمی تواند رشد کند تا قادر به حمایت از نورون ها  یا یاخته های عصبی شوند.

محققان گفتند که موش ها با سلول های آسیب دیده از خود رفتارهای ضد اجتماعی  نشان دادند که بسیار شبیه به رفتارهای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی است.

دیدگاه تان را بنویسید