در گفتگو با جی پلاس طرح شد؛

واکنش موافقان و مخالفان انتخابات جنجالی نظام پزشکی ایران

انتخابات جنجالی نظام پزشکی ایران در حالی دیروز برگزار شد که جمعی از پزشکان با وجود طی شدن فرآیند شمارش آراء و اعلام تدریجی منتخبین، مشغول رایزنی برای ابطال و تکرار آن هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ صبح روز جمعه سی ام تیرماه (دیروز)، هفتمین دور از انتخابات سازمان نظام پزشکی به صورت الکترونیکی و حضوری آغاز شد. برخی از چهره های پزشکی از همان ساعات اولیه پای صندوق رای آمدند. درهمین حال بخش مهمی از پزشکان که قصد داشتند به صورت الکترونیکی رای بدهند در گروه های تلگرامی خود به یکدیگر اطلاع رسانی می کردند که با وجود ورود به سایت نمی توانند برای رای دادن کد رهگیری دریافت کنند!

در پی اشکالات روی داده در سامانه رای گیری، وزارت بهداشت در اولین اقدام از رای دهندگان درخواست کرد تا ساعت 12 ظهر به سامانه مراجعه نکنند تا سیستم اصلاح شده و در دسترس قرار گیرد. اما بعد از گذشت حدود دوساعت، هیات اجرایی انتخابات تهران، سخنگوی وزیر بهداشت و برخی دیگر از مسئولان در اطلاعیه ها و اخبار جداگانه، اعلام کردند که انتخابات الکترونیک به دلیل وجود برخی نگرانی ها و یا اشکالاتی که برای رمزگشایی پیش آمده، منتفی است و رای گیری صرفا به صورت حضوری برگزار می شود که از این رو انتخابات را تا ساعت 22 شب هم تمدید کردند.

 

**واکنش کاندیداها به لغو انتخابات الکترونیک

اما رخدادهای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی با واکنش های متفاوتی از سوی کاندیدها روبرو شد. از میان چهره های مشهور جامعه پزشکی رحمت اله حافظی - نماینده سابق شورای شهر تهران با انتشار ویدیویی از خود، گفت: " هیات اجرایی تضمین کرد که انتخابات به دو صورت برگزار می شود. عده ای به استناد این شرایط، برنامه هایی برای خود گذاشتند که طبیعتا با ابطال انتخابات الکترونیکی، حق این افراد پایمال شده است. جدای از اینکه چه کسانی از صندوق خارج شوند حتی اگر حافظی باشد، اینجا حقی پایمال شده و ایجاب می کند که انتخابات ملغی شود. "

در همین رابطه ایرج فاضل - رئیس جامعه جراحان ایران و وزیر بهداشت دولت سازندگی در پاسخ به این سوال که شما به روند برگزاری انتخابات نظام پرشکی اعتراضی ندارید، به خبرنگار جی پلاس گفت: فکر می کنم فعلا برای واکنش نشان دادن کمی زود باشد. موارد و ملاحظاتی هست که باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین ایرج خسرونیا - رئیس جامعه متخصصان داخلی کشور و یکی دیگر از پیشکسوتان جامعه پزشکی که در این دوره از انتخابات کاندیدا شده بود نیز  در واکنش به روند برگزاری آن به خبرنگار جی پلاس گفت: قرار بود انتخابات به دو روش الکترونیکی و حضوری برگزار شود. به دلیل اینکه انتخابات در روزهای تعطیل برگزار می شد، بخش زیادی از پزشکان قصد داشتند به صورت الکترونیک رای بدهند و در مسافرت بودند که متاسفانه بعد از منتفی شدن امکان رای دهی الکترونیکی، دیگر نتوانستند در انتخابات مشارکت کنند.

خسرونیا تعداد شرکت کنندگان در این انتخابات را با احتساب آرای الکترونیک 20 هزار رای تخمین زد و افزود: هنوز نتیجه انتخابات اعلام نشده و من و همکارانم از این موضوع نگران هستیم.

او در مورد شایعه هک شدن سامانه رای گیری نیز به جی پلاس گفت: به نظر می رسد زیرساخت های سامانه، برای برگزاری انتخابات آماده نبود. البته ما این موضوع را از قبل هم پیش بینی می کردیم.

 

به گزارش جی پلاس؛ اما دکتر علی اکبر ولایتی - رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در انتخابات سازمان نظام پزشکی و تشکر از مجموعه وزارت بهداشت بخاطر برگزاری این انتخابات، در صفحه شخصی اش نوشت: " سازمان نظام پزشکی نقش مهم و بی بدیلی را در تنظیم روابط ، ایجاد ساز و کارهای نظارتی و همچنین تقنینی در خصوص پزشکان، نظام سلامت کشور و به ویژه بیماران بر عهده دارد و بدیهی است حضور موثر پزشکان و رای بالای منتخبین می تواند در این جهت بسیار مهم و تاثیر گذار باشد.

بی تردید این سازمان و اعضا منتخب برای پیگیری تعاملات سازنده با وزارت بهداشت،درمان ، آموزش پزشکی، بیمه ها و به طور کلی مجموعه نظام بهداشتی، درمانی و سلامت کشور نقش مهم و اساسی را دارند و انتخاب اعضا با رای بالای پزشکان تسهیل کننده این مسیر خواهد بود.
با توجه به ابلاغ سند بالادستی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، سازمان نظام پزشکی کشور در این زمینه فعالیت های قابل توجهی داشته و در کنار وزارت بهداشت اقدامات مثبتی را پیگیری نموده اندکه امیدواریم در دوره جدید شاهد عزم جزم و همت موثرتر برای تحقق اهداف عالی نظام سلامت کشور در این زمینه و نهایتا خدمت رسانی مطلوب تر به مردم و بیماران باشیم .

از مسئولان برگزاری این دوره از انتخابات و به ویژه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و همچنین اعضای فعلی در پیگیری برنامه ها و فعالیت ها تشکر می کنم و امیدوارم اعضای شایسته با رای بالای گروه های مختلف پزشکی انتخاب و فعالیت های مناسب و جدی تری را در زمینه روابط پزشکان، مسئولان و دست اندرکاران و بیماران در دوره آتی ارائه نمایند. "
 

در همین رابطه میثم رضایی - یکی دیگر از کاندیداهای جامعه دستیاران کشور نسبت به لغو انتخابات الکترونیک اعتراض کرد و به خبرنگار جی پلاس گفت: در حال حاضر یک آزمون بزرگ پیش روی کاندیداهایی است که منتخب صندوق های رای حضوری هستند. یا باید بپذیرند نماینده ی بخش کوچک تری از جامعه  پزشکی هستند و پیروز برنامه‌ پرحاشیه ای باشند که علاوه بر نادیده گرفتن رای بخش عمده واجدین شرایط، با بحران مشروعیت مواجه است یا حق طلبانه موضع گیری عملی خود را نشان دهند!

او اضافه کرد: بخش جوان جامعه پزشکی تنها قصد رساندن پیام خود به سیاست گذارانی را داشت که به صورت مکرر با تصمیم های غیر کارشناسی خود موجب تضییع حق این قشر می‌شوند.

در پایان رضایی تاکید کرد: اعتماد جامعه پزشکی با برنامه 30 تیر، یقینا لطمه جدی خواهد خورد و لزوم ورود عاجل مراجع حقوقی و قضایی جهت اقدام مقتضی را می‌طلبد. شخصا برای صیانت از اعتماد جامعه پزشکی هر اقدامی در چارچوب قانون انجام خواهم داد.

 

** نامه به دادستان تهران

به گزارش جی پلاس؛ علاوه بر نامزدهای انتخاباتی که به روند انتخابات معترض شدند، جمعی از پزشکان با انتشار نامه ای به عباس جعفری دولت آبادی - دادستان تهران خواستار ابطال انتخابات شدند.

در بخشی از این نامه آمده: «باتوجه به وعده فوق و تعطیلی روز قبل و به امید مشارکت در انتخابات الکترونیکی به مسافرت رفتیم و یا در کشیک های بیمارستان بودیم و با وجود تمهیدات کافی، به علت نقص در سیستم اینترنت از همان ساعت ابتدایی موفق به رای دادن نشدیم، در حالی که تا ساعت 14 وعده هایی مبنی بر تلاش برای رفع اشکال سیستم الکترونیکی داده می شد، به صورت ناگهانی ابلاغ گردید که امکان رای گیری الکترونیکی ممکن نخواهد شد و منتفی است و اخذ آراء فقط از طریق حضوری ممکن است. در حالی که بعضی ناخبین سن بالا و حاضر در تهران از طریق حضور مستقیم رای خود را به صندوق ریختند. در عین حال باتوجه به اکثریت جوان ناخبین و منتخبین چشم انتظار به اخذ آراء از طریق اینترنت و عدم صیانت وزارت بهداشت و کمیته اجرایی، درخواست رسیدگی و  توقف عملیات اجرائی و شمارش آراء واعلام نتایج را تا تعیین نتیجه شکایت داریم.»

با وجود تمام واکنش ها، محمد حسین قربانی - رئیس هیات نظارت بر این انتخابات، در نیمه های روز شنبه (امروز) شایعه هک شدن سامانه انتخاباتی را تایید و از تمام کسانی که با این فرض برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، به مسافرت رفته بودند، عذرخواهی کرد.

قربانی در ادامه اعلام کرد که انتخابات در سلامت کامل و بدون کوچکترین چالش سیستمی و امنیتی برگزار شد و گفت: مشارکت در این دوره نسبت به دوره گذشته بیشتر بوده است.

 

** اما و اگرهای سامانه انتخابات الکترونیک

برگزاری انتخابات الکترونیک برای نهادهای صنفی جامعه پزشکی موضوعی است که کمتر از دو سال از طرح آن می گذرد. برای اولین بار علیرضا استقامتی - دبیر کمیسیون انجمن های تخصصی گروه پزشکی وزارت بهداشت، از لزوم افزایش مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات انجمن ها گفت و ایجاد سامانه ای برای انجمن های علمی تحت نظارت وزارت بهداشت را قدمی در همین راستا عنوان کرد.

از نیمه های سال گذشته بحث برگزاری انتخابات الکترونیکی سازمان نظام پزشکی داغ شد. مسئولان سابق سازمان نظام پزشکی و چهره های پیشکسوت، همه از برگزاری انتخابات الکترونیک برای افزایش مشارکت استقبال کردند؛ البته در همان زمان نگرانی هایی مبنی بر لزوم ایجاد ساختارهای مورد نیاز برای برگزاری انتخابات از زبان برخی از آنها شنیده می شد.

علیرضا زالی - رئیس سابق سازمان نظام پزشکی در میانه جشنواره مطبوعات، گفته بود: اگر زیرساخت های تکنولوژیکی برگزاری انتخابات الکترونیک، فراهم باشد ما از این امر استقبال می کنیم.

او در ادامه تامین امنیت انتخابات الکترونیکی را یکی دیگر از دغدغه های اصلی خود عنوان و تصریح کرد که جامعه پزشکی باید نسبت به تامین امنیت و حفظ صحت آراء، از فرایند انتخابات الکترونیکی اطمینان حاصل کنند.

اولین تجربه برگزاری این نوع از انتخابات در وزارت بهداشت، اواخر سال 95 روی داد و چند انجمن علمی تخصصی به صورت داوطلبانه، انتخابات هیات مدیره خود را با استفاده از سامانه الکترونیکی وزارت بهداشت برگزار کرده و در پایان از علمکرد این سامانه راضی بودند.

با وجود این تجارب انتخابات انجمن علمی پزشکان عمومی ایران که 19 خرداد سال جاری برگزار شد، حاشیه های زیادی به دنبال داشت. اعضای هیات مدیره انجمن، نسبت به عملکرد سامانه برگزاری انتخابات ابراز نگرانی کردند و سوالاتی درباره امنیت آراء و شیوه عملکرد این سامانه به دبیرخانه مطرح کردند که بدون پاسخ باقی ماند.

این سوالات همزمان با انتشار خبر برگزاری هفتمین دور از انتخابات نظام پزشکی به صورت الکترونیکی و حضوری در ذهن جامعه پزشکی، قوت گرفت اما مسئولان وزارت بهداشت باز هم بر اجرای انتخابات الکترونیکی تاکید کردند. برای مثال حسن هاشمی - وزیر بهداشت طی سخنرانی در هفته گذشته اعلام کرد: " اگر به هر دلیلی کل اینترنت دنیا قطع شود باز هم خللی در انتخابات ایجاد نمی شود. "

حالا با اتمام زمان انتخابات، شمارش آراء (به گفته اعضای هیئت های اجرایی) در جریان است و نتایج نهایی در برخی شعب شهرستان ها مشخص شده اما در همین حال تعداد زیادی از پزشکان و کاندیدها نگرانی زیادی نسبت به نتیجه این انتخابات دارند؛ نگرانی هایی که می تواند در نوع نگاه جامعه پزشکی به تیم جدیدی که در این سازمان صنفی روی کار می آید، اثرگذار باشد؛ سازمانی که متعلق به تمام اقشار این صنف است.

به گزارش جی پلاس؛ تا زمان انتشار این گزارش تمام اخبار حاکی از تایید صحت انتخابات دارد. قربانی در آخرین اظهارنظر خود تاکید کرد که این انتخابات ابطال نمی شود.

 

اما در همین رابطه رئیس هیئت نظارت بر هفتمین دور از انتخابات نظام پزشکی در آخرین اظهارات خود گفت: نتایج نهایی تمامی شعب نظام پزشکی سراسر کشور تا حوالی غروب امروز (شنبه) اعلام می شود.

محمد حسین قربانی نماینده مجلس و در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس درخصوص اعتراض صورت گرفته از سوی بخشی از جامعه پزشکی و برخی از کاندیدهای این دور از انتخابات اظهار کرد: "ما از ابتدا اعلام کرده بودیم که دو شیوه برای رای گیری وجود دارد. یک شیوه حضوری و یک شیوه الکترونیک. من فکر می کنم فرصت کافی برای حضور همه افراد در انتخابات وجود داشت و از کسانی که فکر می کردند می توانند به صورت الکترونیک رای دهند و به مسافرت رفتند عذرخواهی می کنم."

او در پاسخ به این سوال که برخی از اعضای هیئت مدیره منتخب در اعتراض روند برگزاری انتخابات استعفا داده اند، نیز تصریح کرد: این یک تصمیم شخصی است. درصورت استعفای فرد، منتخب اعضای علی البدل به جای او قرار می گیرند.

قربانی در ادامه توضیح داد: برخی از افراد فکر می کنند پشت عدم شمارش آرای الکترونیکی و ابطال آن انگیزه های خاصی نهفته است درحالی که همه مشکلاتی که از ابتدای روز رای گیری تا انتها پیش آمد فقط عدم توان در اجرای یک کار فنی و اصولی بوده است. در واقع نتوانستند شرایط را برای برگزاری این روش انتخاباتی فراهم کنند.

 

** آخرین اخبار:

از سوی دیگر و بر اساس آخرین اخبار اسامی منتخبین انتخابات نظام پزشکی تهران اعلام شد/ ایرج فاضل دارای بیشترین رای

نظام پزشکی

دکتر علی جعفریان اسامی منتخبین هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی تهران را اعلام کرد.

بر اساس اعلام وی اسامی انتخاب شده به شرح زیر هستند:

  1. دکتر ایرج فاضل با 2218 رای
  2. دکتر محمدرضا ظفرقندی با 1217 رای
  3. دکتر علی اصغر پیوندی با 1152 رای
  4. دکتر علی فتاحی بافقی با 1114 رای
  5. دکتر مصطفی معین با 1075 رای
  6. دکتر رحمت الله حافظی با 1022 رای
  7. دکتر علیرضا سلیمی با 1019 رای
  8. دکتر شاهرخ خوش سیرت با 849 رای
  9. دکتر علی دباغ با 811 رای
  10. دکتر سید تقی نوربخش با 796 رای
  11. دکتر کورش شیمی نوری با 788 رای
  12. دکتر محمدحسین بدخش با 769 رای
  13. دکتر بابک زمانی با 672 رای
  14. دکتر لعبت گرانپایه با 646 رای
  15. دکتر ایرج خسرونیا با 578 رای
  16. دکتر میثم رضایی با 545 رای
  17. دکتر احمد شجاعی باغینی با 545 رای
  18. دکتر محمد کاظم آشتیانی با 537 رای
  19. دکتر ابوالفضل افشار فرد با 522 رای
  20. دکتر علی امیر سوادکوهی با 493 رای

بر اساس اعلام جعفریان کل آراء ماخوذه 4531 رای بوده که از مجموع این آراء تنها پنج رای باطله اعلام شده است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید