گزارش جی پلاس؛

هشدار جدی AFC به پایان دوره سندسازی نماینده های ایران می انجامد؟!

تسویه حساب مالی از شروط اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برای حضور تیم ها در لیگ قهرمانان است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا در آخرین اطلاعیه خود برای آماده سازی تیم ها به منظور حضور در فصل 2018 لیگ قهرمانان آسیا، از باشگاه هایی که مجوز حضور در این رقابت ها را گرفتند، درخواست کرد تا تمامی بدهی های خود را تسویه کنند چرا که در غیر این صورت آن ها مجاز به حضور در لیگ قهرمانان آسیا نخواهند بود.

در طول چند سال گذشته AFC تلاش زیادی برای حرفه ای سازی باشگاه های آسیایی انجام داده و با همکاری کشورها تا حدودی هم توانسته در این موضوع موفق ظاهر شود اما این موضوع در ایران و در سال های گذشته راه و رسم مختص به خود را داشته است!

** بدهی انباشته تیم های ایرانی

تیم های ایرانی جزو بدهکارترین تیم های آسیا هستند و کمتر تیمی پیدا می کنید که بدهی انباشته به بازیکنان و مربیان سابق خود نداشته باشد. در چند ماه گذشته هم باشگاه هایی چون استقلال و تراکتورسازی به دلیل پرداخت نکردن مطالبات بازیکنان خارجی خود با محرومیت هایی مواجه شدند تا اینکه فدراسیون اعلام کرد که باشگاه های بدهکار به بازیکنان خارجی، مجاز به عقد قرارداد جدید با خارجی ها نیستند تا به نوعی جلوی انباشته شدن بیشتر بدهی ها را بگیرد. 

البته دوام حکم فدراسیون فوتبال زیاد نبود و به روش های مختلف تیم های بدهکار توانستند مجوز عقد قرارداد با خارجی ها را به دست آوردند به طوری که پرسپولیس با منشا و استقلال با جپاروف مجاز به عقد قرارداد شد!

همانطور که فدراسیون در موضوع بازیکنان و مربیان خارجی با باشگاه ها همکاری کرد، در پرداخت بدهی ها هم این روش دنبال می شود و برای پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان داخلی هیچ فشاری از سوی ارکان فوتبالی در ایران وجود ندارد چرا که فیفا حل و فصل این موارد را به فدراسیون های داخلی کشورها واگذار کرده است.

در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا هم به باشگاه هایی مانند استقلال، پرسپولیس و ... در حالی مجوز داده شد که بدهی هنگفت این تیم ها بر کسی پوشیده نبود اما سندسازی های معروف که به غلط از گذشته تا کنون در فوتبال ما رایج شده، باز هم راه را بر نمایندگان خود هموار کرد.

** این بار کاری از دست فدراسیون بر نمی آید

به گزارش جی پلاس؛ احمدرضا براتی، رییس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال در نشست خبری هشداری بسیار جدی را داد تا هواداران هم از این موضوع با خبر شوند.

او گفت: در ماده ۱۲ آیین نامه حرفه ای سازی باشگاه ها آمده که هیچ باشگاهی نباید به بازیکنان و مربیان خود بدهی داشته و  به سازمان های مالیاتی هم بدهکار نباشد. AFC  با همه فدراسیون‌های عضو صحبت کرده و آنها تا ۳۱ آگوست مهلت دارند بدهی ها را پرداخت کنند. البته راه حل‌هایی مانند توافق برای تعیین زمان برای پرداخت یا بخشیدن آنها هم وجود دارد. باید برای فدراسیون فوتبال و کنفدراسیون آسیا محرز شود که این بدهی پرداخت شده یا برایش تعیین تکلیف شده است. طبیعتا اگر این اتفاق نیافتد متاسفانه امکان خارج شدن آنها از گردونه لیگ قهرمانان آسیا زیاد است چرا که AFC در اجرای این تصمیم قاطع عمل خواهد کرد.

او همچنین درباره جلسه مدیران فدراسیون فوتبال با مدیران چهار باشگاه استقلال، پرسپولیس، نفت تهران و تراکتورسازی گفت: آقایان افتخاری، طاهری، عرفانیان و آجرلو به فدراسیون دعوت شدند و مذاکراتی در این باره با آنها انجام شد. این مساله بسیار جدی است و ما موظف بودیم آن را بگوییم و فدراسیون به صورت جدی برای حل این مشکل کنار باشگاه‌ها است. فدراسیون امکان مداخله برای مصالحه را فراهم می‌کند و اقدمات خود را برای مساعدت باشگاه‌ها انجام داده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت قانونی موظف به اجرای آن است.

** پرداخت بدهی یا خریدن زمان؛ باشگاه ها کدام را انتخاب می کنند؟

صحبت های احمدرضا براتی، رییس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال نشان از این دارد که این بار دیگر راه فراری نیست و تنها راه ممکن مصالحه خواهد بود چرا که در شرایط فعلی برخی از این باشگاه ها پولی برای پرداخت مطالبات بازیکنان فعلی خود ندارند و در بهترین شرایط بتوانند حقوق اعضای فعلی خود را بپردازند چه برسد به پرداخت بدهی های انباشته!

به گفته براتی یک از مواردی که AFC پیش بینی کرده، گرفتن مهلت از طلب کاران برای پرداخت بدهی ها است و یا اینکه به طوری کلی طلب خود را ببخشند که این البته کمی بعید است زیرا برخی طلبکاران می توانستند مثلا طی 10 اخیر ببخشند و اکنون دیگر چنین کاری نخواهند کرد. پس شاید تنها راه خریدن زمان برای پرداخت بدهی ها، روش اقساطی آن باشد.

 

*** نگاهی به وضع بدهی های نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا:

 

** پرسپولیس

سرخپوشان در حالی جواز حضور در فصل آینده را به دست آورده اند که بدهی هنگفتی به بازیکنان خارجی و داخلی خود دارند. آنها فقط شش میلیارد به مانوئل ژوزه بدهکار هستند که حکمش به زودی اعلام خواهد شد. 6 بازیکن خارجی دیگر هم با پرسپولیس طرف دعوا هستند. علی دایی ظاهرا در میان داخلی ها بیشترین طلب را از این تیم دارد تا جایی که گفته می شود عدد آن به چند میلیارد می رسد.

** استقلال

تیم دوم لیگ شانزدهم هم چنین شرایطی را دارد و شاید بدهی آبی ها بیشتر هم باشد. آن ها به سه مربی آخر خود چند میلیارد بدهکار هستند. امیر قلعه نویی، پریوز مظلومی و حتی صمد مرفاوی هنوز مطالبات خود را نگرفته اند. مرفاوی حکم کسر امتیاز از استقلال را هم دارد که البته در ایران اجرا نمی شود. بازیکنان زیادی مانند آرش برهانی، امیر حسین صادقی و ... با وجود اینکه دو فصل است از این تیم رفته اند هنوز به حقوق خود نرسیده اند و تعدادی از بازیکنان خارجی هم مانند گذشته از این تیم طلبکارند.

** تراکتورسازی

سرخپوشان تبریزی تیم سوم لیگ شانزدهم شدند و آخرین سهمیه ایران در آسیا را گرفتند. آنها بیش از هر تیمی از سوی فیفا نقره داغ شدند که صرفا بخاطر پرداخت نکردن مطالبات بازیکنان خارجی بود. تراکتورسازی نتیجه عملکرد مدیریتی خود را در محرومیت از  نقل و انتقالات تابستانه خود دید. چندین بازیکن لیگ برتری و خارجی از این تیم طلبکار هستند. تراکتوری ها به بودجه کلانی برای پرداخت بدهی های خود نیاز دارند.

** نفت تهران

نفتی که تا چند سال پیش سازمان یافته ترین تیم ایران بود، حالا به بی در و پیکرترین تیم ایران تبدیل شده و راهی را می رود که راه آهن چند سال قبل رفت. آنها با قهرمانی در جام حذفی، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست آوردند.

نفت در حال حاضر مالک مشخصی ندارد و در آخرین روزهای باقی مانده تا شروع لیگ برتر، مربی و بازیکنان خود را انتخاب کرد. چندین بازیکن و مربی از جمله، علیرضا منصوریان، علیرضا بیرانوند، کمال کامیابی نیا، سید جلال حسینی، آندرانیک تیموریان، علی دایی و ... از تیم طلب کار هستند اما قدرتی برای پرداخت نیست. در حال حاضر سازمان لیگ، نفتی ها را تهدید به ممنوعیت از حضور در لیگ برتر بخاطر  شفافیت در بحث مالکیت این تیم کرده است.

از طرفی علی کریمی سرمربی این تیم هم بعد از دیدن مشکلات موجود، به خبرنگاران گفته که در نفت کاره ای نیست. اینها نشان دهنده وضعیت آشفته این تیم است.

** آغاز عصر جدید یا تکرار مکررات؟

به گزارش جی پلاس؛ همانطور که پیش بینی می شود میزان این بدهی ها کم نیست و نیازمند منابع مالی هنگفت و برنامه ریزی دقیق است و این اتفاق به یک عزم جدی هم نیاز دارد. باید دید این بار باشگاه ها به همراهی فدراسیون مشکلات را برطرف می کنند یا متاسفانه راه های فرار با مفهوم سندسازی را دوباره در سر می پرورانند؟!

دیدگاه تان را بنویسید